facebook circle color 256twitter circle birdyoutube 256
phoneEpi
 
Το νέο σύστημα εισαγωγής στην Ανώτατη Εκπαίδευση
Του Στράτου Στρατηγάκη
μαθηματικού - ερευνητή
Πηγή: naftemporiki.gr

Ανακοινώθηκε το περίγραμμα για νέο Λύκειο και το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Πριν από 4 χρόνια ακριβώς τον Αύγουστο του 2013 ανακοινώθηκε από τον τότε Υπουργό Παιδείας το Νέο Λύκειο. Σε μόλις 4 χρόνια ήταν απαραίτητη η αλλαγή, καθώς το ισχύον σύστημα εισαγωγής έχει χτυπητές αδυναμίες. Όταν η προχειρότητα θριαμβεύει δεν υπάρχει διάρκεια και η αλλαγή της αλλαγής είναι απαραίτητη.

 

Το νέο Λύκειο αφορά τους μαθητές που θα φοιτήσουν φέτος στην Α Λυκείου. Οι μαθητές που θα φοιτήσουν στη Β και τη Γ Λυκείου θα εξεταστούν με το ισχύον σύστημα, συνεπώς δεν έχουν για τίποτα να ανησυχούν, καθώς τα πράγματα γι’ αυτούς είναι απολύτως ξεκάθαρα.

 

Το σχέδιο που ανακοινώθηκε δεν είναι ολοκληρωμένο. Πρόκειται, ουσιαστικά, για ένα σχεδιάγραμμα του νέου συστήματος. Οι πανελλήνιες εξετάσεις δεν καταργούνται, αλλά αντίθετα αυξάνονται, καθώς αλλάζουν μόνο όνομα. Τώρα λέγονται Κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις και είναι περισσότερες από μία.

 

Η βασική φιλοσοφία του είναι ότι η Γ Λυκείου θα είναι προπαρασκευαστική χρονιά, που θα αφιερώνεται στην εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Τα μαθήματα θα είναι λίγα και αυτά που θα μετράνε για την εισαγωγή θα διδάσκονται για 6 ώρες την εβδομάδα. Καλή ιδέα φαίνεται, καθώς θα εξαλειφθεί το πρόβλημα με την απαξίωση των μαθημάτων που δεν εξετάζονται οι μαθητές για την εισαγωγή τους στην Ανώτατη Εκπαίδευση και δεν ασχολούνται καθόλου με το διάβασμά τους. Ουσιαστικά προσαρμόζουμε το σχολείο στην πραγματικότητα, μόνο που αυτό μας πήρε δεκαετίες να το ομολογήσουμε.

 

Για την εισαγωγή στις Ανώτατες σχολές θα μετρούν οι βαθμοί των πανελληνίων εξετάσεων σε τέσσερα μαθήματα, που μπορεί να έχουν διαφορετικούς συντελεστές μεταξύ τους, αλλά αυτή η εξέταση θα δίνει το 80% των μορίων για την εισαγωγή στις Ανώτατες Σχολές. Το άλλο 20% θα προκύπτει από διαδικασίες που θα πραγματοποιούνται μέσα στο σχολείο. Δεν θα είναι, όμως, απλά ο προφορικός βαθμός γιατί όσες φορές αυτό δοκιμάστηκε είχε ως αποτέλεσμα να έχουν όλοι οι μαθητές σε όλα τα μαθήματα 20. Τώρα θα έχουμε πάλι κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις (που αφήνεται ένα παραθυράκι ότι μπορεί να είναι ανά περιφέρεια) στο τέλος του Α τετραμήνου, την ίδια μέρα σε όλη την Ελλάδα. Η διόρθωση θα είναι αυτόματη από υπολογιστή, όπως γίνεται στις εξετάσεις για τα διπλώματα ξένων γλωσσών. Ο βαθμός θα μετράει μόνο αν είναι καλύτερος από το βαθμό των πανελληνίων. Θα υπάρχει και ερευνητική και δημιουργική εργασία που θα βαθμολογείται και πάλι εξωτερικά. Αυτοί οι βαθμοί μαζί με τους κλασικούς προφορικούς θα δίνουν το 20% των μορίων για την εισαγωγή.

 

Επιστημονικά πεδία θα υπάρχουν αλλά δεν λέγονται επισήμως έτσι. Το μόνο που ανακοινώθηκε είναι τα μαθήματα που απαιτούνται για την εισαγωγή σε ομάδες σχολών. Τα μαθήματα και οι ομάδες φαίνονται στον πίνακα. Είναι πολύ γενικό και, ως γνωστόν, ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες. Στο ισχύον σύστημα έκαναν δυόμισι χρόνια μέχρι να ανακοινώσουν την κατανομή των σχολών στα επιστημονικά πεδία γιατί δεν τους έβγαιναν λογικά. Προκλήθηκε και «πόλεμος» ανάμεσα στους καθηγητές της Χημείας και της Πληροφορικής για τα εξεταζόμενα μαθήματα. Οι διαμαρτυρίες ήδη ξεκίνησαν γιατί στο προσχέδιο που δημοσιεύτηκε υπάρχει ως εξεταζόμενο μάθημα Χημεία/Βιολογία που μπορεί να ερμηνευτεί ως μία εξέταση σε δύο διαφορετικά μαθήματα.

 

Για να συνοψίσουμε την πρώτη ανακοίνωση. Καθυστέρησε 5 μήνες, αφού ο Υπουργός Παιδείας είχε πει όταν ανέλαβε τα καθήκοντά του ότι μέχρι το Μάρτιο θα ανακοίνωνε το σύστημα. Έφτασε τέλος Αυγούστου για να μάθουμε ένα σχεδιάγραμμα. Αυτά που δεν γνωρίζουμε είναι περισσότερα από αυτά που γνωρίζουμε. Δεν γνωρίζουμε για παράδειγμα την κατανομή των σχολών στα επιστημονικά πεδία ή όπως αλλιώς ονομαστούν. Δεν γνωρίζουμε αν κάποιος θα έχει τη δυνατότητα να διεκδικήσει θέση σε οικονομικές σχολές και τμήματα Μαθηματικών και με ποια μαθήματα. Δεν γνωρίζουμε πως θα υπολογίζονται τα μόρια. Δεν γνωρίζουμε ποια μαθήματα θα διδάσκονται στη Β και Γ Λυκείου. Γνωρίζουμε μόνο γενικότητες. Οι λεπτομέρειες, όμως, καθορίζουν την επιτυχία ή όχι ενός συστήματος και αυτές είναι άγνωστες.

 

Ας κρατήσουμε ως θετική την προσγείωση στην πραγματικότητα και την εγκατάλειψη των μεγάλων λόγων για κατάργηση των πανελληνίων και ελεύθερη εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Ας κρατήσουμε ως θετική την προσπάθεια να λυθούν δυσλειτουργίες όπως η διάλυση της Γ Λυκείου και ας περιμένουμε το ολοκληρωμένο σχέδιο και, κυρίως, την εφαρμογή του στην πράξη για να δούμε την επιτυχία του ή όχι.

 
 
 
Δάσκαλος και Γράμματα
Την κατάργηση του 4ου επιστημονικού πεδίου και την ενσωμάτωση των παιδαγωγικών τμημάτων σε όλα τα επιστημονικά πεδία ανακοίνωσε το Υπουργείο Παιδείας.
 
Έτσι τα επιστημονικά πεδία γίνονται 4 και τα εξεταζόμενα μαθήματα παραμένουν 4, θυμίζοντας όλο και περισσότερο το σύστημα των δεσμών, που θεσπίστηκε πριν από 30 χρόνια.Την κατάργηση του 4ου επιστημονικού πεδίου και την ενσωμάτωση των παιδαγωγικών τμημάτων σε όλα τα επιστημονικά πεδία ανακοίνωσε το Υπουργείο Παιδείας. Έτσι τα επιστημονικά πεδία γίνονται 4 και τα εξεταζόμενα μαθήματα παραμένουν 4, θυμίζοντας όλο και περισσότερο το σύστημα των δεσμών, που θεσπίστηκε πριν από 30 χρόνια.
 
Το Υπουργείο Παιδείας τονίζει στην ανακοίνωσή του ότι αυτό αποτελεί αίτημα των παιδαγωγικών τμημάτων. Προφανώς η μειωμένη ζήτηση των παιδαγωγικών τμημάτων το 2016, πρώτη χρονιά εφαρμογής αυτού του συστήματος εισαγωγικών, γέννησε την ιδέα. Βιάστηκε, όμως, το Υπουργείο Παιδείας να ανακοινώσει ακόμα μία αλλαγή, πριν μελετήσει τα φετινά στοιχεία που αλλάζουν εντελώς την εικόνα.Το πρώτο συμπέρασμα είναι ότι οι συνεχείς αλλαγές κουράζουν και μπερδεύουν τους υποψηφίους.
 
Έτσι φέτος δεύτερη χρονιά εφαρμογής αυτού του εξεταστικού συστήματος οι υποψήφιοι το έμαθαν και έκαναν σωστότερες επιλογές, όπως βλέπουμε στον πίνακα. Οι υποψήφιοι που δήλωσαν και 5ο μάθημα, προκειμένου να έχουν το δικαίωμα να εισαχθούν στα παιδαγωγικά αυξήθηκαν κατακόρυφα, συνεπώς εκλείπει η δικαιολογία ότι δεν προτίμησαν οι υποψήφιοι τα παιδαγωγικά.Θα μου πείτε το κέρδος είναι δύο λιγότερα εξεταζόμενα μαθήματα στις Πανελλήνιες Εξετάσεις, άρα λιγότερη ταλαιπωρία για τους υποψηφίους και, φυσικά, μικρότερο κόστος για το Υπουργείο Παιδείας.
 
Έτσι και αλλιώς οι υποψήφιοι που εισάγονται στα παιδαγωγικά δεν έχουν εξεταστεί στα ίδια μαθήματα, άρα δεν υπάρχει πρόβλημα με την ενσωμάτωση των παιδαγωγικών τμημάτων σε όλα τα επιστημονικά πεδία.Η μόνη διαφορά είναι ότι με τα παιδαγωγικά ως ξεχωριστό πεδίο οι υποψήφιοι έπρεπε να εξεταστούν σε ένα μάθημα αντίθετο από την ειδίκευσή τους. Οι υποψήφιοι των ανθρωπιστικών στα μαθηματικά και οι υποψήφιοι των θετικών και των οικονομικών στην Ιστορία. Αυτό γίνεται γιατί οι δάσκαλοι πρέπει να γνωρίζουν και μαθηματικά και γλώσσα, ώστε να μπορούν να διδάξουν και τα δύο μαθήματα. Με την κατάργηση του 4ου πεδίου οι υποψήφιοι από τις  ανθρωπιστικές δεν θα έχουν καμία σχέση με τα μαθηματικά, αφού δεν θα εξετάζονται σε αυτά. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα παρακολουθούν ούτε στο σχολείο το μάθημα από τη Β Λυκείου, που, δυστυχώς, επικρατεί η χρησιμοθηρία στους μαθητές και ξεχωρίζουν τα μαθήματα σε μαθήματα που τους χρειάζονται για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και σε μαθήματα που δεν τους χρειάζονται. Το αντίστοιχο θα γίνεται και με τους υποψηφίους από τις θετικές και τις οικονομικές σπουδές για την ιστορία.
KATAGRAFI1
Τα κριτήρια εισαγωγής, λοιπόν, δεν θα αντιστοιχούν στις απαιτούμενες γνώσεις για τις σπουδές και την άσκηση του επαγγέλματος αργότερα, επιβεβαιώνοντας αυτό που λέει ο Υπουργός Παιδείας ότι οι πανελλήνιες εξετάσεις είναι αδιάβλητες αλλά όχι δίκαιες. Το περίεργο είναι ότι ο Υπουργός Παιδείας από τη μία λέει ότι οι εξετάσεις δεν είναι δίκαιες και από την άλλη παίρνει μέτρα που κάνουν τις εξετάσεις ακόμα πιο άδικες.
 
Θα εισάγονται, λοιπόν, στα παιδαγωγικά τμήματα παιδιά που δεν θα είναι ικανά να καταλάβουν και να διδάξουν μαθηματικά γιατί τα εγκατέλειψαν από την Α Λυκείου. Απορούν μετά οι διάφοροι ασχολούμενοι με την εκπαίδευση γιατί οι υποψήφιοι έγραψαν κάτω από τη βάση στα Μαθηματικά σε ποσοστό 84%. Δεν μπορούν να καταλάβουν το απλό:
Με όποιο δάσκαλο καθίσεις τέτοια γράμματα θα μάθεις. Δεν φροντίζουμε οι δάσκαλοί μας να είναι ικανοί δάσκαλοι και στα μαθηματικά και στη γλώσσα και το πληρώνουν τα παιδιά μας…
 
 
 
proforika
Πηγή: ΟΕΦΕ

Τη δυνατότητα προφορικής εξέτασης έχουν υποψήφιοι που λόγω της υφιστάμενης φυσικής αδυναμίας τους (δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία, φάσμα αυτισμού, κινητική αδυναμία άνω άκρων ή προβλήματα στην όραση), αδυνατούν να εκφράσουν γραπτά τις γνώσεις τους.

Η εξέτασή τους δεν διαφέρει από την εξέταση των υπόλοιπων υποψηφίων που εξετάζονται γραπτά. Έτσι λοιπόν αυτοί εξετάζονται στα ίδια θέματα με το ίδιο πρόγραμμα και την ίδια διάρκεια εξέτασης με αυτούς που εξετάζονται γραπτά.

Ειδικά ως προς την συνολική διάρκεια εξέτασης των εξεταζομένων προφορικά, πρέπει να διασαφηνιστεί ότι στη συνολική διάρκεια της προφορικής εξέτασης συμπεριλαμβάνεται:

α) ο χρόνος προετοιμασίας, ο οποίος δεν μπορεί να υπερβαίνει τις τρεις (3) ώρες, όπως για όλους τους υποψηφίους των πανελλαδικών εξετάσεων, μετά την παρέλευση του οποίου οι υποψήφιοι κλείνουν τα τετράδια και περιμένουν να κληθούν από την επιτροπή

β) ο χρόνος αξιολόγησης-βαθμολόγησης που ξεκινά μετά την παρέλευση του τρίωρου χρόνου προετοιμασίας ή όταν κάποιος υποψήφιος (πριν την παρέλευση του τρίωρου) δηλώσει έτοιμος για αξιολόγηση.

Η επιτροπή έχει την δυνατότητα, εφόσον από την πορεία αξιολόγησης- Βαθμολόγησης του εξεταζομένου διαπιστώσει ότι είναι βάσιμο το αίτημά του για παράταση του χρόνου αξιολόγησης-βαθμολόγησης, να του παρέχει αυτή την παράταση χρόνου για εύλογο διάστημα (έως 30 λεπτά),η οποία συνδέεται άμεσα με την εξέλιξη της αξιολόγησης-βαθμολόγησης του κάθε εξεταζόμενου και την εκτίμηση της επιτροπής.

Διαδικασία εξέτασης

Όσον αφορά τη διαδικασία της εξέτασης:

  • οι εξεταζόμενοι υποψήφιοι εισέρχονται στις αίθουσες εξέτασης την ίδια ώρα που εισέρχονται και οι λοιποί εξεταζόμενοι στα εξεταστικά κέντρα, τους χορηγείται το τετράδιο και αναγράφουν τα ατομικά τους στοιχεία στους οικείους χώρους (αν αδυνατούν από μόνοι τους βοηθούνται από τους επιτηρητές).
  • Μετά τον έλεγχο της ταυτοπροσωπίας και της ορθής αναγραφής των ατομικών στοιχείων, αυτά καλύπτονται από τους επιτηρητές με αδιαφανές αυτοκόλλητο ώστε να καθίσταται ανώνυμο το κάθε τετράδιο.
  • Στο κάθε τετράδιο πριν την έναρξη της εξέτασης επικολλώνται άμεσα δύο (2) αυτοκόλλητα αριθμητήρια στις ειδικές θέσεις της εξωτερικής πλευράς του τετραδίου, με τη λέξη Νέο για τους υποψήφιους του Νέου Συστήματος και Παλαιό για τους υποψήφιους του Παλαιού συστήματος.
  • Τη λέξη Παλαιό ή Νέο (διάκριση μεταξύ Νέου ή Παλαιού συστήματος) που εμφανίζεται στο αυτοκόλλητο αριθμητήριο, ο υποψήφιος θα πρέπει να την αντιγράφει μετά την αναγραφή του «ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ» (λίγο πιο πάνω από το πλαίσιο, στο εμπροσθόφυλλο), με επίβλεψη των επιτηρητών και πριν αυτοί επικαλύψουν το αριθμητήριο.
  • Οι τρεις πρώτοι αριθμοί του αυτοκόλλητου αριθμητηρίου αντιστοιχούν στον κωδικό της επιτροπής εξέτασης, ακολουθούν οι επτά αριθμοί που αντιστοιχούν στον κωδικό Λυκείου (ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ) και ακολουθεί ο αύξων αριθμός τετραδίου κατά ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ σύμφωνα με σχετική εγκύκλιο που έχει αποσταλεί (αρ. πρωτ. Φ252/67090/Α5/20-4-2016).

 

Λήψη θεμάτων

Αμέσως μετά τη λήψη των θεμάτων ο Πρόεδρος της επιτροπής μεριμνά για:

Α) τη διανομή αντιγράφου των θεμάτων σε κάθε εξεταζόμενο, οπότε αρχίζει και ο χρόνος έναρξης της εξέτασης.

Β) Ο επιτηρητής μπορεί να αναγνώσει τα θέματα αν ζητηθεί από τον εξεταζόμενο.

Γ) Είναι αυτονόητο ότι οι διατάξεις για τις υποχρεώσεις των εξεταζομένων ισχύουν και για τους υποψηφίους αυτούς από την στιγμή που θα εισέλθουν στο εξεταστικό κέντρο και μέχρι την ολοκλήρωση της εξέτασής τους.

Δ) Την ευθύνη για την τήρηση της τάξης και της ομαλότητας διεξαγωγής της εξέτασης για όσο χρόνο οι εξεταζόμενοι μελετούν τα θέματα και προετοιμάζονται για να παρουσιαστούν στην επιτροπή έχουν οι επιτηρητές.

Χρόνος εξέτασης

Στους εξεταζόμενους παρέχεται ο χρόνος προετοιμασίας, ο οποίος είναι τουλάχιστον ίσος με το χρόνο δυνατής αποχώρησης και δεν μπορεί να υπερβεί τις τρεις ώρες, προκειμένου να μελετήσουν, να κατανοήσουν τα θέματα και να κρατήσουν, εφόσον το επιθυμούν, σημειώσεις στο τετράδιο τους για να τις χρησιμοποιήσουν όταν θα προσέλθουν στην επιτροπή προκειμένου να εξεταστούν.

Όταν είναι έτοιμοι ή όταν παρέλθει ο τρίωρος χρόνος προετοιμασίας, προσέρχεται ο κάθε ένας ξεχωριστά στην αίθουσα όπου παρευρίσκονται τα μέλη της Επιτροπής Εξέτασης.
Στην αίθουσα αυτή παρευρίσκονται υποχρεωτικά τα τρία μέλη (οι δύο βαθμολογητές και ο τρίτος αναβαθμολογητής) και δυνητικά, εφόσον ο αριθμός των επιτροπών το επιτρέπει, ο Πρόεδρος ή ο γραμματέας της επιτροπής ή και οι δύο.

Ποιοι παρευρίσκονται

Επίσης στην Επιτροπή μπορεί να παρίσταται και ένας (1) Σύμβουλος Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης ή ο Προϊστάμενος του οικείου ΚΕΔΔΥ ή εκπαιδευτικός Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ο οποίος υπηρετεί στο ΚΕΔΔΥ, για την παροχή διευκρινίσεων ή επεξηγήσεων σε θέματα ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών, την ενημέρωση των μελών των επιτροπών πριν την παράδοση των θεμάτων για τη φύση των δυσκολιών των μαθητών και όποτε άλλοτε ζητηθεί από την επιτροπή.

Οι εκπαιδευτικοί , ο/η σχολ.σύμβουλος Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης και ο/η προϊστάμενος/μένη ΚΕΔΔΥ δεν μπαίνουν στις αίθουσες αφού δοθούν τα θέματα και σε καμία περίπτωση δεν αναπτύσσουν συζήτηση με τους/τις εξεταζόμενους/νες σχετικά με αυτά και τις απαντήσεις τους. Αν παραστεί ανάγκη οποιασδήποτε εξατομικευμένης βοήθειας (π.χ. να διαβάσει κάποιος ξανά τα θέματα στον εξεταζόμενο), οι επιτηρητές/τριες την παρέχουν σύμφωνα με τις οδηγίες που έχουν δοθεί στην αρχική ενημέρωση από τους ειδικούς.

Αν ο/η μαθητής/τρια συνοδεύεται από εκπαιδευτικό Παράλληλης Στήριξης, αυτός/ή μπορεί να παρίσταται κατά την εξέταση, χωρίς να συμμετέχει στη διαδικασία.

Προφορικές ή γραπτές απαντήσεις

Ο εξεταζόμενος αναπτύσσει προφορικά στα τρία μέλη – εξεταστές τις απαντήσεις του στα θέματα, με όποια σειρά επιθυμεί. Κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης των απαντήσεών του μπορεί να συμβουλεύεται τις σημειώσεις του στο τετράδιο.

Στην περίπτωση που επιθυμεί να απαντήσει γραπτά σε κάποια ερωτήματα, εκφράζει αυτή την επιθυμία του στους βαθμολογητές, όταν προσέρχεται ενώπιον της επιτροπής, και το δηλώνει εγγράφως στο γραπτό του δοκίμιο, ώστε οι σχετικές απαντήσεις να αξιολογηθούν γραπτά και όχι προφορικά.

Η γραπτή δήλωση του υποψηφίου υπογράφεται από τους εξεταστές και τον πρόεδρο της επιτροπής.

Διαδικασία βαθμολόγησης

Όταν ολοκληρώσει την εξέτασή του παραδίδει το τετράδιο στον Πρόεδρο ή στον γραμματέα της επιτροπής και αποχωρεί από την αίθουσα και το Εξεταστικό Κέντρο. Ο Πρόεδρος της επιτροπής παραδίδει αμέσως και πριν από την είσοδο άλλου εξεταζόμενου το τετράδιο στον πρώτο βαθμολογητή, ο οποίος αναγράφει το συνολικό βαθμό και την αναλυτική βαθμολογία που έδωσε στον εξετασθέντα και υπογράφει στις οικείες θέσεις.

Στη συνέχεια παραδίδει το γραπτό στον Πρόεδρο ή τον Γραμματέα, ο οποίος, αφού επικαλύψει με αδιαφανές αυτοκόλλητο τον βαθμό του πρώτου βαθμολογητή, δίνει το γραπτό στον δεύτερο βαθμολογητή, ο οποίος ακολουθεί την ίδια διαδικασία με τον πρώτο.

Μετά την παράδοση του γραπτού από τον δεύτερο βαθμολογητή, ο πρόεδρος αποκαλύπτει τους βαθμούς του πρώτου και εφόσον στον τελικό βαθμό υπάρχει διαφορά μεγαλύτερη των δώδεκα μονάδων, επικαλύπτει τους βαθμούς και των δύο βαθμολογητών και το γραπτό παραδίδεται στον τρίτο βαθμολογητή (αναβαθμολογητή) για την προβλεπόμενη αναβαθμολόγηση.

Για τη διαδικασία αναγραφής των επιμέρους βαθμολογιών και του συνολικού βαθμού στον ειδικό χώρο του τετραδίου του εξεταζόμενου ακολουθούνται οι ίδιες οδηγίες που αναφέρονται στην εγκύκλιό μας που αφορά στις πανελλαδικές εξετάσεις Γενικού Λυκείου και ΕΠΑΛ -Ομάδα Β ́ (ανωτέρω 2 σχετική εγκύκλιος).

Σημειώνεται ότι οι εξεταστές κατά την διάρκεια της εξέτασης μπορούν να κρατούν σημειώσεις για να βοηθηθούν στη σωστή αξιολόγηση του εξεταζόμενου, όμως πρέπει με ευθύνη των ίδιων και του Προέδρου της επιτροπής κανένα από τα άλλα δύο μέλη – εξεταστές να μην λαμβάνει γνώση των σημειώσεων αυτών ούτε και του βαθμού που δίνουν τελικά.

Ο κάθε εξεταστής καταστρέφει με ευθύνη του τις σημειώσεις που τυχόν κράτησε αμέσως μόλις ολοκληρώσει την αξιολόγησή του.

Δε δίνονται πληροφορίες για τη βαθμολογία σε εξεταζόμενους και τρίτους

Απαγορεύεται επίσης κατηγορηματικά να παρέχει οποιαδήποτε πληροφορία με ευθύ ή έμμεσο τρόπο στον εξεταζόμενο ή σε οποιονδήποτε τρίτο σχετικά με την αξιολόγηση και τη βαθμολογία του εξεταζόμενου.

Σε ποιους απαγορεύεται η είσοδος

Αυτονόητο είναι επίσης ότι απαγορεύεται η είσοδος στο εξεταστικό κέντρο οποιουδήποτε άλλου προσώπου εκτός των επιτηρητών, των μελών της επιτροπής εξέτασης, του ιατρού και του Συμβούλου Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης ή του Προϊσταμένου του οικείου ΚΕΔΔΥ ή του εκπαιδευτικού Δ.Ε. ο οποίος υπηρετεί στο ΚΕΔΔΥ που μπορεί να παρίσταται στην Επιτροπή για την παροχή διευκρινίσεων ή επεξηγήσεων σε θέματα ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών.

Γενικές επισημάνσεις

Οι υποψήφιοι με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες πρέπει κατά τη διάρκεια της εξέτασης να αντιμετωπίζονται με τέτοιο τρόπο, ώστε να είναι σε καλή ψυχολογική κατάσταση και να αποδώσουν σύμφωνα με τις γνώσεις και τις ικανότητές τους.

Η αξιολόγηση με προφορικές δοκιμασίες στα Κέντρα Εξέτασης υποψηφίων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες συνιστά μια διαφοροποιημένη προσέγγιση που απορρέει από τις διαφοροποιημένες διδακτικές πρακτικές που έχουν εφαρμοστεί προκειμένου να υποστηρίξουν μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Πρόκειται για μαθητές ικανούς/ές να παρακολουθήσουν το πλήρες Αναλυτικό Πρόγραμμα της τάξης τους και εμποδίζονται από δυσκολίες στη διαχείριση του χρόνου, του γραπτού λόγου και στην απόδοση των γνώσεών τους με τους κοινούς τρόπους εξέτασης.

Η προφορική διαδικασία εξέτασης των μαθητών/τριών με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες δίνει την ευκαιρία στους μαθητές/τριες να αποδώσουν σύμφωνα με τις γνώσεις τους και την προσπάθειά τους.

Εξέταση μαθητών με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος

Α) Όσον αφορά τους/τις μαθητές/τριες με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος ( Δ.Α.Φ.) προτείνονται τα εξής:

Κατά την τρίωρη αξιολόγηση των μαθητών/τριών με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος επιτρέπονται οι ρουτίνες που επιθυμούν και δεν παραβιάζουν τους γενικούς κανονισμούς (π.χ. ένα συγκεκριμένο αντικείμενο πάνω στο θρανίο ή μια συγκεκριμένη θέση σε σχέση με το φωτισμό κλπ).

Επίσης φροντίζουμε για την αποφυγή ερεθισμάτων που παρενοχλούν τους μαθητές με Δ.Α.Φ. να συγκεντρωθούν και αφορούν την ιδιαίτερη λειτουργικότητά τους ως προς τις αισθήσεις τους (θόρυβοι ή συζητήσεις στο φόντο της αίθουσας, αποφυγή βλεμματικής επαφής, μεταβολές του φωτισμού κλπ).

Κατά την αξιολόγηση- βαθμολόγηση οι μαθητές/τριες με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος έχουν ανάγκη από πολύ συγκεκριμένες και προβλέψιμες διαδικασίες οι οποίες βοηθούν στη μέγιστη απόδοσή τους (π.χ. μπορεί να ζητήσουν να σταθούν όρθιοι/ες ή να καθίσουν πιο πλάγια, μπορεί να αποδιοργανώνονται από το επίμονο βλέμμα, μπορεί να χρειάζονται να συμβουλεύονται το γραπτό τους).

Οι ερωτήσεις που απευθύνονται από τον/τη βαθμολογητή/τρια χρειάζεται να είναι σύντομες και συγκεκριμένες, να δίνονται κατά μικρότερες περιόδους και να αποφεύγονται οι γενικού τύπου ερωτήσεις-παρατηρήσεις. Χρειάζεται να απευθύνονται παραινετικές ερωτήσεις, σε κάθε φάση της αξιολόγησης-βαθμολόγησης και να μεσολαβεί μικρός χρόνος αναμονής ή σιωπής προκειμένου ο/η μαθητής/τρια να απαντήσει.

Οι μαθητές/τριες με Δ.Α.Φ. που συνοδεύονται από Εκπαιδευτικό Παράλληλης Στήριξης (Π.Σ.) δικαιούνται να συνοδεύονται από τον/τη συγκεκριμένο/η εκπαιδευτικό και στην αξιολόγηση-βαθμολόγηση, ώστε να επιτυγχάνουν την εξοικείωση που χρειάζονται. Οι εκπαιδευτικοί Π.Σ. δεν παρεμβαίνουν, δεν εξηγούν, δεν βοηθούν τον/την εξεταζόμενο/η αλλά μπορούν να υποστηρίζουν τον/τη μαθητή/τρια με τις μη λεκτικές παραινέσεις και τους οπτικούς δείκτες που έχουν καθιερώσει μεταξύ τους προκειμένου να επιτυγχάνεται η συνεργασία.

Μαθητές με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες

Β) Όσον αφορά τους/τις μαθητές/τριες με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (ε.μ.δ.) προτείνονται τα εξής:

Οι μαθητές με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες (δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία) αντιμετωπίζουν κυρίως δυσκολίες στη διαχείριση του γραπτού λόγου και στην αυθόρμητη παραγωγή γραπτού και ρέοντος λόγου (π.χ. δυσκολίες στην ανάγνωση μεγάλων κειμένων, ασυνέπειες ως προς την ορθή γραφή και τη σύνταξη αγνόηση των συμβόλων τονισμού και στίξης, κλπ). Για τον λόγο αυτό άλλωστε αξιολογούνται με προφορικές δοκιμασίες. ́

Εχουν βέβαια το δικαίωμα κατά το στάδιο της προετοιμασίας του θέματος να χρησιμοποιούν πρόχειρο, όπου θα καταγράφουν τις σκέψεις τους και στη συνέχεια να αναπτύσσουν προφορικά τις απαντήσεις τους. Επίσης δικαιούνται στην περίπτωση που επιθυμούν να απαντήσουν γραπτά σε κάποια ερωτήματα, αυτά να αξιολογούνται κατά τη βαθμολόγηση.

Συχνά συνεμφανίζουν δυσκολίες στην Συγκέντρωση και στην Επικέντρωση Προσοχής και απορροφούνται από τους θορύβους του «φόντου» (συζητήσεις στον διάδρομο, θορυβώδης κινητικότητα κλπ). Οι επιτηρητές προτείνεται να βοηθούν τους μαθητές/τριες με παραινέσεις ως προς τη συγκέντρωση και ως προς την τήρηση του χρόνου και να εξασφαλίζουν την αδιατάρακτη ροή της διαδικασίας.

Αξιολόγηση μαθημάτων θετικών επιστημών

Κατά την αξιολόγηση-βαθμολόγηση των μαθημάτων των θετικών επιστημών καταβάλλεται προσπάθεια να αξιολογηθούν οι γνώσεις, η ανάπτυξη σκεπτικού και στρατηγικής επίλυσης των προβλημάτων πέραν των υπολογιστικών καιδιαχειριστικών δυσκολιών (π.χ. αναριθμητισμό) που άλλωστε συνιστούν μέρος των δυσκολιών των μαθητών με ε.μ.δ. Οι μαθητές/τριες που αντιμετωπίζουν ε.μ.δ. του τύπου δυσαριθμησίας, αστοχούν πολλές φορές στη χρήση των συμβόλων και των προσήμων.

Προκειμένου να μην καταναλώσουν όλο τον χρόνο τους στη λάθος κατεύθυνση μπορεί να υποδειχθεί με μια γενική παραίνεση να προσέξουν τα σύμβολα και τα πρόσημα.

Γραφική παράσταση- σχεδίαση

Αν στην απάντηση κάποιου θέματος απαιτείται γραφική παράσταση και ο υποψήφιος αδυνατεί να γράψει, ο εξεταστής μπορεί να σχεδιάσει τη γραφική παράσταση καθ ́ υπόδειξη του εξεταζόμενου. Όταν ο εξεταζόμενος καλείται να απαντήσει σε θέματα όπως είναι η Ιστορία, η Βιολογία κ.λ.π., εφόσον ο εξεταστής διαπιστώνει ότι ο εξεταζόμενος αδυνατεί να αποδώσει το εξεταζόμενο αντικείμενο με συνεχή λόγο, μπορεί να τον εξετάσει με την υποβολή ερωτήσεων, οι οποίες θα τον διευκολύνουν στην διατύπωση των γνώσεων αλλά δεν θα πρέπει να είναι τέτοιας μορφής που θα υποδεικνύουν την απάντηση.

Αν κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας των θεμάτων ή κατά τη διάρκεια της εξέτασης ο εξεταζόμενος ζητήσει την ανάγνωση κάποιου θέματος, τότε ο επιτηρητής ή ο εξεταστής αντίστοιχα θα μπορούσε να επαναλάβει άλλη μία φορά την ανάγνωση κάποιου θέματος.

Κατά την αξιολόγηση-βαθμολόγηση προτείνεται οι υποψήφιοι να συμβουλεύονται ιδιαιτέρως τις σημειώσεις στο πρόχειρό τους.

Ορθογραφικά λάθη, δυσλεξία, δυσορθογραφια

Στην περίπτωση των υποψηφίων με δυσλεξία ή δυσορθογραφία και εκτός από την περίπτωση των ασκήσεων γραμματικής δεν λαμβάνονται υπόψη τα ορθογραφικά λάθη.

Δεν επιτρέπεται οι εξεταστές να συμπεριφέρονται απαξιωτικά

Επισημαίνεται ότι η ιδιαίτερη μεταχείριση των εξεταζόμενων δε συνιστά σε καμία περίπτωση επιεική αξιολόγηση ή άλλης μορφής ιδιαίτερη μεταχείριση , αλλά σκοπεύει μόνο στην παροχή της δυνατότητας να εξωτερικεύσουν τις γνώσεις, τις οποίες λόγω της πάθησής τους αδυνατούν να εξωτερικεύσουν με το γραπτό λόγο. Είναι αυτονόητο ότι, όλοι οι συμμετέχοντες στην επιτροπή εξέτασης των μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες δεν επιτρέπεται να συμπεριφέρονται περιφρονητικά ή απαξιωτικά έναντι των εξεταζόμενων.