facebook circle color 256twitter circle birdyoutube 256
phoneEpi
 
online learning
 
Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Πηγή naftemporiki.gr
 
Ο κορωνοϊός εγκαταστάθηκε για τα καλά στη ζωή μας, αυξάνοντας την αβεβαιότητα και την ανασφάλεια. Γιατρός δεν είμαι για να δίνω οδηγίες και συμβουλές, αλλά πρέπει να πω ακόμη μια φορά προς τους γονείς: τα σχολεία έκλεισαν, όχι για να προστατεύσουν τα παιδιά μας, αλλά για να προστατεύσουν τους παπούδες και τις γιαγιάδες των παιδιών μας. Συνεπώς μην ανησυχείτε για τα παιδιά σας, αλλά για τους γονείς σας.Ο κορωνοϊός εγκαταστάθηκε για τα καλά στη ζωή μας, αυξάνοντας την αβεβαιότητα και την ανασφάλεια. Γιατρός δεν είμαι για να δίνω οδηγίες και συμβουλές, αλλά πρέπει να πω ακόμη μια φορά προς τους γονείς: τα σχολεία έκλεισαν, όχι για να προστατεύσουν τα παιδιά μας, αλλά για να προστατεύσουν τους παπούδες και τις γιαγιάδες των παιδιών μας. Συνεπώς μην ανησυχείτε για τα παιδιά σας, αλλά για τους γονείς σας.

Ο ιός που άλλαξε τη ζωή μας, πέρα από το φόβο που σκόρπισε, μπορεί να φέρει και κάτι καλό: την ψηφιακή εξέλιξη της χώρας μας, που είναι τρίτη από το τέλος στην Ευρώπη, μπροστά μόνο από τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία.

Το κλείσιμο των σχολείων πυροδότησε την προσπάθεια για εξ αποστάσεως εκπαίδευση, την τηλεκπαίδευση, δηλαδή . Η ανάγκη είναι μεγάλη. Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις θα γίνουν, ελπίζω στην ώρα τους, οι μαθητές χρειάζεται να συνεχίσουν την προετοιμασία τους, με την καθοδήγηση των καθηγητών τους. Έτσι όλοι άρχισαν να αναζητούν λύσεις. Η Υπουργός Παιδείας έσπευσε να δηλώσει, σήμερα στις 13/3 ότι το Υπουργείο είναι έτοιμο για την υλοποίηση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Ευτυχώς βρέθηκαν τρεις εταιρείες που προσφέρθηκαν να υλοποιήσουν την εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση και μάλιστα δωρεάν.
Ο Σύνδεσμος Ιδιωτικών Σχολείων δήλωσε ότι τα μέλη του προσπαθούν να κάνουν πράξη την εξ΄ αποστάσεων εκπαίδευση και πολλά φροντιστήρια προσπαθούν να μπουν στο χορό.
Είναι περιττό να πούμε ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι σοβαρή υπόθεση και δύσκολο εγχείρημα, για να το εξευτελίζουμε με προχειρότητες, γιατί ελλοχεύει πάντα ο κίνδυνος να δοκιμαστεί άρον άρον, να δημιουργήσει προβλήματα αντί να λύσει και η αποτυχία του να φέρει πισωγύρισμα.
Οι δυνατότητες που υπάρχουν ξεκινούν από τα απλά: ανάθεση εργασιών στους μαθητές από τους καθηγητές τους μέσω e-mail, βιντεοσκοπημένα μαθήματα, προχωρούν σε ζωντανή επικοινωνία μέσω Skype, για να φτάσουν στο μέγιστο με τις εικονικές τάξεις. Φυσικά τα εργαλεία που δημιουργούν τάξεις δεν είναι δωρεάν. Το πρώτο ζήτημα είναι το ζήτημα του κόστους και ποιος θα το πληρώσει. Η χρήση των απαιτούμενων server κοστίζει.
Το δεύτερο και σημαντικότερο ζήτημα είναι η ίδια η διδασκαλία. Το να δημιουργήσεις την εικονική τάξη είναι το εύκολο, αφού τεχνικά υπάρχουν λύσεις. Ποιος, όμως, θα διδάξει; Ο ανασταλτικός παράγοντας εδώ είναι ο ψηφιακός αναλφαβητισμός του πληθυσμού γενικά. Φανταστείτε ότι υπάρχουν καθηγητές που δεν γνωρίζουν ούτε ένα e-mail να στείλουν. Αυτοί αυτομάτως δεν μπορούν να συμμετάσχουν στη διαδικασία. Αλλά και αυτοί που μπορούν δε σημαίνει ότι γνωρίζουν πως να διδάξουν, αφού οι συνθήκες δεν είναι ίδιες. Στην εικονική τάξη μπορεί να υπάρχει οπτική και ακουστική επικοινωνία, αλλά δεν είναι το ίδιο με τη φυσική τάξη. Μπορεί ο μαθητής να είναι παρών, αλλά να μην είναι εκεί, γιατί μπορεί να παίζει με το κινητό του και να μην παρακολουθεί. Ο καθηγητής θα δυσκολευτεί πάρα πολύ να κάνει το μάθημά του ελκυστικό, γιατί θα προσπαθεί, ταυτόχρονα με το μάθημα να μάθει τον τρόπο. Οι ειδικοί λένε ότι το μάθημα είναι πιο κουραστικό για τον μαθητή από το μάθημα στη φυσική τάξη.
Φυσικά υπάρχουν και εκείνες οι φωνές που λένε ότι δεν έχουν όλα τα παιδιά internet, συνεπώς πως θα παρακολουθούν το μάθημα. Πρόκειται για τους ίδιους που έλεγαν. όταν εφαρμόστηκε το μέτρο για την ηλεκτρονική υποβολή της δήλωσης του φόρου εισοδήματος, ότι οι παππούδες δεν μπορούν να υποβάλουν ηλεκτρονικά τις δηλώσεις τους. Είναι προφανές, ότι οι ηλικιωμένοι δεν έχουν ευχέρεια με την τεχνολογία, αλλά αυτό δεν μπορεί να σταθεί ανασταλτικός παράγοντας στην εξέλιξη. Στην τηλεεκπαίδευση, όμως, έχουμε να κάνουμε με παιδιά που έχουν όλα smartphone και internet. Συνεπώς αυτό δεν ισχύει. Πρόκειται, απλά, για την κεκτημένη ταχύτητα αποστροφής προς την τεχνολογία.
Όλα αυτά καθιστούν το εγχείρημα δύσκολο, αλλά όχι ακατόρθωτο. Σημασία έχει να ξεκινήσει η προσπάθεια και να μπει το νερό στ’ αυλάκι. Να προσπαθήσουμε να ακολουθήσουμε αυτό που γίνεται στον κόσμο. Για να είμαστε έτοιμοι για την επόμενη φορά.
 
 
 
 apotelesmata VASEIS
 
Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Πηγή naftemporiki.gr
 
 Πώς να εξηγήσεις σ’ ένα παιδί ότι είχε τα μόρια για να εισαχθεί στη σχολή που ήθελε, αλλά δεν εισάγεται γιατί υπήρχαν πολλοί που είχαν τα ίδια μόρια μ’ αυτό και προηγήθηκαν οι άλλοι; Το να έχεις φτάσει στην πηγή και να μην πιείς νερό είναι οδυνηρό. Το παράπονο του παιδιού που θα πει διάβασα, προσπάθησα, κουράστηκα για να πετύχω στη σχολή των ονείρων μου, έπιασα τη βάση, αλλά υπήρχαν πολλοί ισοβαθμήσαντες και δεν μπήκα εγώ αλλά οι άλλοι που είχαν ακριβώς τα ίδια μόρια με εμένα, δηλαδή τις ίδιες επιδόσεις. Το παράπονο θα είναι μεγάλο και η αίσθηση αδικίας αφόρητη.Πώς να εξηγήσεις σ’ ένα παιδί ότι είχε τα μόρια για να εισαχθεί στη σχολή που ήθελε, αλλά δεν εισάγεται γιατί υπήρχαν πολλοί που είχαν τα ίδια μόρια μ’ αυτό και προηγήθηκαν οι άλλοι; Το να έχεις φτάσει στην πηγή και να μην πιείς νερό είναι οδυνηρό. Το παράπονο του παιδιού που θα πει διάβασα, προσπάθησα, κουράστηκα για να πετύχω στη σχολή των ονείρων μου, έπιασα τη βάση, αλλά υπήρχαν πολλοί ισοβαθμήσαντες και δεν μπήκα εγώ αλλά οι άλλοι που είχαν ακριβώς τα ίδια μόρια με εμένα, δηλαδή τις ίδιες επιδόσεις. Το παράπονο θα είναι μεγάλο και η αίσθηση αδικίας αφόρητη.
 
Αυτό θα συμβεί στις προσεχείς Πανελλαδικές Εξετάσεις αν δεν αλλάξει ο τρόπος υπολογισμού των μορίων, που ψήφισε ο πρώην υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου. Το πρόβλημα ξεκίνησε από την κατάργηση του συντελεστή βαρύτητας κάποιων μαθημάτων στον υπολογισμό μορίων. Έγιναν όλα τα μαθήματα ίδιας αξίας. Αυτό είναι άδικο, αλλά και η αιτία δημιουργίας του προβλήματος με τις χιλιάδες ισοβαθμίες που θα προκύψουν.
 
Η δυσκολία των μαθημάτων δεν είναι ίδια. Για να φτάσει ένας υποψήφιος από το 16 στο18 στα Μαθηματικά θέλει διπλάσιες ώρες διαβάσματος από όσο χρειάζεται για να φτάσει από το 16 στο 18 στη Χημεία, που γενικά θεωρείται ευκολότερο μάθημα. Αντίστοιχα στα Αρχαία Ελληνικά είναι δυσκολότερο να αριστεύσεις από ότι στην Ιστορία. Αυτό φαίνεται από τα ποσοστά των αριστούχων σε κάθε μάθημα. Βέβαια στη Χημεία το 2019 τα θέματα ήταν τέτοια που δεν επέτρεψαν στους υποψηφίους να αριστεύσουν, αλλά γενικά όλα τα προηγούμενα χρόνια οι επιδόσεις στη Χημεία ήταν πολύ καλύτερες από τα Μαθηματικά. Το ερώτημα είναι, λοιπόν, πώς αφού είναι δυσκολότερο να βελτιώσεις τη βαθμολογία σου κατά δύο μονάδες στα Μαθηματικά και τα Αρχαία Ελληνικά από τη Χημεία και την Ιστορία πώς η αμοιβή είναι ίδια, παρότι κάποιος εργάστηκε παραπάνω. Αυτό είναι άδικο, αλλά και προβληματικό, όπως θα δούμε.
Στον πίνακα βλέπουμε τις επιδόσεις δύο υποψηφίων. Έχουν γράψει τους ίδιους βαθμούς αλλά με διαφορετική κατανομή. Ο πρώτος έχει γράψει 08 στα Μαθηματικά και 11 στη Χημεία και ο δεύτερος 11 στα Μαθηματικά και 08 στη Χημεία. Με το παλαιό σύστημα θα είχαν διαφορά 390 μορίων. Με το νέο σύστημα έχουν τα ίδια μόρια. Τα ίδια μόρια θα έχει και οποιοσδήποτε άλλος υποψήφιος γράψει βαθμούς 12,11,10 και 08 στα 4 μαθήματα ανεξάρτητα σε ποιο από τα 4 μαθήματα έγραψε τι. Ακόμη θα έχει τα ίδια μόρια οποιοσδήποτε υποψήφιος έχει άθροισμα και στα 4 μαθήματα 41, με όποιο τρόπο και αν έχει προκύψει αυτό. Αφού δεν υπάρχουν συντελεστές βαρύτητας και το άθροισμα διαιρείται με 4, όσοι έχουν άθροισμα 41 θα ισοβαθμούν. Και αν αυτοί οι δύο υποψήφιοι ισοβαθμούν μαζί με 10 άλλους στις τελευταίες 8 θέσεις ενός τμήματος, θα εισαχθούν οι 8 και οι άλλοι 4 θα μείνουν εκτός; Πώς θα μπορούσαν να το δεχθούν; Αν έμπαιναν όλοι οι ισοβαθμήσαντες θα τιναζόταν στον αέρα ο αριθμός των εισακτέων.
  Μόρια με παλιό και νέο σύστημα.
 
Μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα. Αυτά είναι τα αποτελέσματα της προχειρότητας στο σχεδιασμό του εξεταστικού συστήματος από τον κ. Γαβρόγλου. Προφανώς δεν είναι δουλειά του Υπουργού Παιδείας να τσεκάρει τι γίνεται με τον υπολογισμό μορίων, είναι δουλειά των συμβούλων του που εισηγούνται, αλλά την ευθύνη την έχει πάντα ο Υπουργός. Δεν είναι η πρώτη φορά που δεν λειτουργεί αυτό που σχεδίασε ο κ. Γαβρόγλου. Και το σύστημα με τις σχολές ελεύθερης πρόσβασης δεν μπορούσε να λειτουργήσει, όπως αποδείξαμε το Σεπτέμβριο του 2018. Δείτε το εδώ.Μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα. Αυτά είναι τα αποτελέσματα της προχειρότητας στο σχεδιασμό του εξεταστικού συστήματος από τον κ. Γαβρόγλου. Προφανώς δεν είναι δουλειά του Υπουργού Παιδείας να τσεκάρει τι γίνεται με τον υπολογισμό μορίων, είναι δουλειά των συμβούλων του που εισηγούνται, αλλά την ευθύνη την έχει πάντα ο Υπουργός. Δεν είναι η πρώτη φορά που δεν λειτουργεί αυτό που σχεδίασε ο κ. Γαβρόγλου. Και το σύστημα με τις σχολές ελεύθερης πρόσβασης δεν μπορούσε να λειτουργήσει, όπως αποδείξαμε το Σεπτέμβριο του 2018. Δείτε το εδώ.
 
Και τώρα τι κάνουμε; Τα πράγματα είναι πολύ σοβαρά. Πιστεύω ότι η προσφορότερη λύση είναι να επανέλθει ο συντελεστής βαρύτητας στα μαθήματα με άμεση νομοθετική ρύθμιση. Θα μου πείτε ότι είναι πολύ αργά για να γίνει κάτι τέτοιο λίγους μήνες πριν τις εξετάσεις. Ναι αλλά είναι καλύτερα να προλάβουμε τα χειρότερα. Πολιτική ευθύνη δεν υπάρχει για τη νυν Υπουργό Παιδείας, αφού πρόκειται για απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης. Θεωρώ ότι θα το δεχθεί ο κόσμος γιατί τόσα χρόνια έτσι λειτουργούσε και γιατί θα αποσοβηθεί ένα μεγάλο κακό. Ας ελπίσουμε ότι θα γίνει μάθημα σε κάθε επίδοξο μεταρρυθμιστή να μελετά τις επιπτώσεις των αποφάσεών του και να μη νομοθετεί στο πόδι. Δεν φταίνε σε τίποτα τα παιδιά που τόσα χρόνια πληρώνουν τις “μεταρρυθμίσεις” του κάθε Υπουργού Παιδείας.
 
 
aei
  
 
Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - ΕρευνητήThis email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Πηγή naftemporiki.gr
Το νέο έτος αναμένουμε να φέρει πολλές αλλαγές στην Εκπαίδευση, καθώς η νέα Υπουργός Παιδείας κα. Κεραμέως μετά το αρχικό διάστημα ενημέρωσης και προσαρμογής θα προχωρήσει στην υλοποίηση των εξαγγελιών της. Πρόκειται για αλλαγές, κυρίως στη Δευτεροβάθμια και την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, που θα φέρουν τα πάνω κάτω στο Λύκειο, το σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ και τη λειτουργία των Πανεπιστημίων.Το νέο έτος αναμένουμε να φέρει πολλές αλλαγές στην Εκπαίδευση, καθώς η νέα Υπουργός Παιδείας κα. Κεραμέως μετά το αρχικό διάστημα ενημέρωσης και προσαρμογής θα προχωρήσει στην υλοποίηση των εξαγγελιών της. Πρόκειται για αλλαγές, κυρίως στη Δευτεροβάθμια και την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, που θα φέρουν τα πάνω κάτω στο Λύκειο, το σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ και τη λειτουργία των Πανεπιστημίων.

Το Νέο Λύκειο αναμένεται να ξεκινήσει τη λειτουργία του με την έναρξη του σχολικού έτους 2020-2021 από τα παιδιά που θα φοιτήσουν στην Α Λυκείου. Μέχρι τότε θα πρέπει να έχει ψηφιστεί νέος νόμος, που, όπως έχει ανακοινωθεί, θα περιλαμβάνει την επαναφορά της τράπεζας θεμάτων στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις του Ιουνίου. Θα καθορίζεται έτσι η προαγωγή του μαθητή στην επόμενη τάξη, αλλά θα μετράει ο βαθμός και των τριών τάξεων στην εισαγωγή στις Ανώτατες Σχολές, παράλληλα με τους βαθμούς των Πανελλαδικών Εξετάσεων.
Η αξιολόγηση για τους εκπαιδευτικούς αναμένεται να προχωρήσει με ταχείς ρυθμούς, ξεκινώντας πρώτα από την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας και προχωρώντας μετά στην ατομική αξιολόγηση. Μάλιστα έχει δηλώσει η Υπουργός Παιδείας ότι θα σταματήσει ο πληθωρισμός αριστούχων, αφού αν η διαφορά της προφορικής από τη γραπτή βαθμολογία είναι πολύ μεγάλη θα ζητούνται εξηγήσεις από τον εκπαιδευτικό. Αυτό σημαίνει ότι οι εκπαιδευτικοί θα γίνουν πιο “σφιχτοί” στις βαθμολογίες τους.
Με τη μείωση των αριστούχων και την καθιέρωση της τράπεζας θεμάτων σταδιακά σε όλες τις τάξεις του Λυκείου θα έχουμε πτώση των βαθμολογιών. Οι αδύνατοι μαθητές θα στραφούν προς τα ΕΠΑΛ, όπως γίνεται κάθε φορά που δυσκολεύουν τα πράγματα στο Γενικό Λύκειο.
 
Στα Πανεπιστήμια έρχονται μεγάλες αλλαγές. Από τα 37 τμήματα που ήταν να λειτουργήσουν από το 2020 και μετά η Νομική Πάτρας καταργήθηκε και τα υπόλοιπα δεν ξέρουμε αν και πότε θα λειτουργήσουν, αφού πήραν αναστολή λειτουργίας. Το σημαντικότερο είναι ότι θα αλλάξει ο τρόπος χρηματοδότησης των Πανεπιστημίων, αφού το 20% της χρηματοδότησης θα εξαρτάται από την αξιολόγηση.
Πολλά ακόμη σχέδια υπάρχουν για σημαντικές παρεμβάσεις που αφορούν στα προγράμματα σπουδών της μέσης εκπαίδευσης, την ίδρυση πολλών πρότυπων σχολείων και άλλα.
 
Η Εκπαίδευση δεν αντέχει, όμως, άλλα πειράματα και καταιγισμούς αλλαγών, γιατί πάμε όλο και χειρότερα και όλου πια λέμε κάθε πέρυσι και καλύτερα. Μία μόνο λέξη πρέπει να μπει στο λεξιλόγιό μας για ότι είναι να γίνει: αποτελεσματικότητα.
Μία μόνο λέξη που απαιτεί πολλή δουλειά για να γίνει πραγματικότητα. Κάθε νέο μέτρο που λαμβάνεται πρέπει να έχει ξεκάθαρους στόχους στο σχεδιασμό του και μετά την εφαρμογή του να αξιολογείται αν επιτεύχθηκαν οι στόχοι που τέθηκαν. Αυτό δεν έχει γίνει ποτέ μέχρι τώρα.

Ούτε όταν παίρνονται αποφάσεις υπάρχει ξεκάθαρη στόχευση, ούτε όταν αλλάζει κάτι υπάρχει αιτιολόγηση ποιοι στόχοι δεν επετεύχθησαν, έτσι ώστε να δικαιολογείται η οποιαδήποτε αλλαγή. Μ’ αυτή τη λογική πρέπει να γίνουν οι αλλαγές γιατί διαφορετικά θα βρεθούμε να έχουμε κάνει ακόμα μια τρύπα στο νερό, όπως κάνουμε συνεχώς τα τελευταία είκοσι χρόνια. Ας αντιληφθούμε όλοι ότι δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια.

Η Εκπαίδευση στην Ελλάδα έχει πιάσει πάτο, τα παιδιά μας βγαίνουν από το σχολείο αγράμματα και αυτό θα έχει επιπτώσεις στο μέλλον τους ατομικά, αλλά και στο μέλλον της χώρας μας συνολικά, γιατί αν συνεχιστεί αυτή η πορεία δεν πρόκειται να δούμε πραγματική ανάπτυξη ποτέ.