facebook circle color 256twitter circle birdyoutube 256
phoneEpi
 
Χωρίς Πανελλαδικές
Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Επιστή  This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Πηγή  naftemporiki.gr
 
 
Μια σχολική εκπαίδευση πτυχιούχων θαυμασει το Υπουργείο Παιδείας, με με ρεπορτάζ του esos.gr, μετατρέποντας τα Πανεπιστήμιακά Τμήματα που χρειάζονται, διαλειτουργίες φοιτητές, μετά την καθιέρωση της βάσης στην εφαρμογή. Τα στοιχείαματα που αναζητούν κάθε μαθητές μαθητές θα μετατραπούν σε τριετή στοιχεία ερωλογικής κατεύθυνσης και η σ στ φτιάχνουν με μοριοδοτούμενα χρώματα. Πρόγραμμα για την απάντηση του Υπουργείου Παιδείας σταδιακή εφαρμογή που δηλώνει ο κ. Γαβρόγλου και κατάργησε η νυν Υπουργός Παιδείας.

 

Ας δούμε τα αποτελέσματα από την αρχή.

Τα εργαλεία που απαιτούνται είναι τα σχέδια του ΟΟΣΑ, ο χρόνος έλεγε η ηνία της Ελλάδας, δεν χρειάζεται να κάνω από το 40% τα άτομα που θέλω να κάνω πτυχίο ΑΕΙ, ό, τι προσθέτουν πετύχει ως κάτι. Εκείνο που λείπει, χωριστά με τον ΟΟΣΑ, είναι οι απαιτούμενοι θεμέων. Πρότυνενε, διαπόν, κατάργηση των ΤΕΙ και τη διάσταση των φιλτραρισμένων απαιτήσεων τα ΚΑΤΕ / ΚΑΤΕΕ πριν από 40 χρόνια. Τα ΤΕΙ διαρεί ο ΟΟΣΑ, δεν χρειάζονταιδισαν, πλην λίγων εξαιρέσεις, προ προοπτικές υποψηφίων και δεν έπρεπε να χρησιμοποιηθούν. Λογικό να τα διαχωρίσεις ως εναλλακτικές επιλογές για τους χρήστες από τους διαφορετικούς διαλόγους, στην πλειονότητα των αναζητήσεων, δεν απαιτούν τεχνικά σχέδια.
 
Ο κ. Γαβρόγλου πήγε να υλοποιήσει ένα μέρος αυτής της ιδέας με την ίδρυση των διετών προγραμμάτων, που δεν λειτούργησαν ποτέ, λόγω της κυβερνητικής αλλαγής που έφεραν οι εκλογές του 2019. Στα διετή προγράμματα θα εισάγονταν οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ και θα λειτουργούσαν υπό τη σκέπη των ΑΕΙ. Δεν υλοποίησε, όμως, το σκέλος της πρότασης που περιλάμβανε το κλείσιμο των ΤΕΙ. Αντίθετα τα μετέτρεψε σε Πανεπιστημιακά Τμήματα, χωρίς και πάλι επαγγελματικά δικαιώματα και ίδρυσε και πολλά άλλα νέα Πανεπιστημιακά τμήματα, με αποτέλεσμα να αυξηθεί ο συνολικός αριθμός των τμημάτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
 
Έρχεται τώρα η κα Κεραμέως να δημιουργήσει μία νέα κατηγορία: Τα τριετή προγράμματα τεχνολογικής κατεύθυνσης. Τριετή προγράμματα σημαίνει, όμως, ότι θα δίνουν πτυχία που θα θεωρούνται Bachelor, ισοδύναμα με τα Πανεπιστημιακά. Γιατί αυτό θα διεκδικήσουν οι απόφοιτοί τους, ό,τι και αν πει το Υπουργείο Παιδείας, και καλά θα κάνουν. Παράλογο; Φυσικά. Αποκλείεις αρκετές χιλιάδες υποψηφίους από τα ΑΕΙ με την εισαγωγή της ελάχιστης βάσης εισαγωγής, οδηγείς τμήματα στο κλείσιμο λόγω έλλειψης φοιτητών, αλλά κλείνεις το μάτι στο διδακτικό τους προσωπικό λέγοντάς τους ότι θα σας κάνω κάτι σαν κατώτερα ΤΕΙ αλλά θα εξασφαλίσω την ύπαρξή σας.
 
Η εισαγωγή σ’ αυτά τα τμήματα θα γίνεται με μοριοδοτούμενα κριτήρια αναφέρει το ρεπορτάζ. Αυτό σημαίνει ότι θα μπορούν να εισαχθούν και υποψήφιοι που δεν συμμετέχουν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Αυτό είναι καλό γιατί θα επιτρέψει σε αποφοίτους παλαιότερων ετών να προχωρήσουν σε μία εκπαίδευση χωρίς να υφίστανται την πίεση των Πανελλαδικών Εξετάσεων.
 
Μετά αρχίζουν τα προβλήματα με τα διαφορετικά είδη πτυχίων και τα επαγγελματικά δικαιώματα που τα συνοδεύουν ή όχι. Στον πίνακα βλέπουμε τα είδη πτυχίων που υπάρχουν στην αγορά εργασίας με φοίτηση στην Ελλάδα, γιατί υπάρχουν και τα πτυχία που μπορεί να αποκτήσει κάποιος με φοίτηση στο εξωτερικό.
 

Είδη πτυχίων Τριτοβάθμιας που μπορεί να αποκτήσεις κάποιος στην Ελλάδα

Διάρκεια φοίτησης σε έτη

1

Πτυχία ΑΕΙ με επαγγελματικά δικαιώματα

4-6

2

Πτυχία ΑΕΙ χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα

4-5

3

Πτυχία ΤΕΙ με επαγγελματικά δικαιώματα

3,5 και πρακτική άσκηση 1 εξάμηνο

4

Πτυχία ΤΕΙ χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα

3,5 και πρακτική άσκηση 1 εξάμηνο

5

Νέα τριετούς φοίτησης τμήματα χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα

3

6

Κολέγια με επαγγελματικά δικαιώματα

3

 
Χωρίς να έχουν λυθεί τα προβλήματα με τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των Δημόσιων ΑΕΙ, δημιουργείται μία νέα κατηγορία πτυχιούχων, που, όπως συνηθίζεται στην Ελλάδα, πρώτα θα αποφοιτήσουν και μετά θα ψάχνονται για τα επαγγελματικά τους δικαιώματα. Χρειαζόμαστε κάτι τέτοιο; Φυσικά και όχι.
 
Πιστοωχα η η που εμφανιζεινε ο ΟΟΣΑ είναι και ζητησαν και απαιτηται αποξοδο για φοιτητες για ΕΠΑΛ, που απαιτούν να εισαγάγουν τις απαιτήσεις και τις ειδικές πληροφορίες σε μια επάγγελμα. Αν στο σχολιαστικά διακρίσεις διακπαίδευσης θαυμασθέντων εφοδιασμένων μαθητών. Σα σα να βάζουμε τα ΙΕΚ δευτερεύουσες ιδιότητες Πανεπιστημίων, απαιτούμενα ΙΕΚ δεν χρειάζεται να λειτουργήσω με διαπασμένους διαμορφωμένους και ωρομίσκους και απλήρωτους διαμορφώσεις. Το πρόβλημα με τη διάσταση των ΙΕΚ είναι πολύ διαφορετικά και πρέπει να λυθεί. Τα τριετή δεν πρέπει να λύνουν, παράλληλα κάθε παραμέτρους με ταδιατή ΙΕΚ και τα τριετή που πρέπει, με το ρεπορτάζ, Εκπαίδευση, τα τα ΙΕΚ είναι Κατάρτιση.
 
 
mixanog
Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Επιστή  This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Πηγή  naftemporiki.gr
 
 
Πολύ μεγάλες αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας με δελτίου τύπου.
Οι αλλαγές είναι δύο: η καθιέρωση ελάχιστου ορίου μορίων για να μπορεί να δηλώσει μία σχολή ένας υποψήφιος και η συμπλήρωση του μηχανογραφικού σε δύο φάσεις.
Το ελάχιστο όριο εισαγωγής σε κάθε τμήμα εξαρτάται από δύο παράγοντες: το μέσο όρο των επιδόσεων του συνόλου των υποψηφίων του κάθε Επιστημονικού Πεδίου και ένα συντελεστή που θα επιλέξει κάθε τμήμα. Αυτός ο συντελεστής θα κυμαίνεται μεταξύ 0,65 και 1,10 και θα πολλαπλασιάζεται με το μέσο όρο των επιδόσεων των υποψηφίων. Το αποτέλεσμα του πολλαπλασιασμού θα αποτελεί τα ελάχιστα μόρια που πρέπει να συγκεντρώνει ο υποψήφιος για να έχει δικαίωμα να δηλώσει το τμήμα στο Μηχανογραφικό του δελτίο.
Συνεπώς θα έχουμε ένα ελάχιστο όριο εισαγωγής σε κάθε τμήμα, που θα είναι διαφορετικό για κάθε τμήμα ανάλογα με το συντελεστή που θα επιλέξει κάθε τμήμα, δεν θα μπορεί, όμως, να είναι μικρότερο από το 65% του μέσου όρου του πεδίου.
 
Στον πίνακα 1 βλέπουμε τι θα συνέβαινε στις Πανελλαδικές του 2020 αν εφαρμόζονταν τα μέτρα που ανακοινώθηκαν. Ο Μέσος Όρος… του μέσου όρου των επιδόσεων σε κάθε ένα από τα 4 μαθήματα του πεδίου είναι στη στήλη Μ.Ο Επιδόσεων. Αυτός ο αριθμός θα πολλαπλασιάζεται με το συντελεστή που θα επιλέγει κάθε τμήμα. Αν όλα τα τμήματα επέλεγαν το 0,65 θα είχαμε το ελάχιστο όριο εισαγωγής που φαίνεται στην τρίτη στήλη.
Παρατηρούμε ότι στα τρία πρώτα πεδία ο μέσος όρος και το ελάχιστο όριο εισαγωγής είναι παραπλήσια. Εξαίρεση αποτελεί το 4ο πεδίο, όπου οι επιδόσεις είναι πολύ χαμηλότερες, πράγμα που δείχνει ότι οι πιο αδύνατοι μαθητές επιλέγουν το 4ο πεδίο. Στην τελευταία στήλη βλέπουμε πόσοι υποψήφιοι συγκέντρωσαν λιγότερα από 7000 μόρια που θα αποτελούσε περίπου τη γενική βάση εισαγωγής. Δεν έχουμε ακριβέστερα στοιχεία για τις επιδόσεις των υποψηφίων του 2020 γιατί δεν δημοσίευσε αναλυτικότερα στοιχεία το Υπουργείο Παιδείας. Αν αυτή η βάση ίσχυε πέρυσι τότε θα είχαμε περίπου 17.431 λιγότερους φοιτητές. Ο αριθμός αυτός θα αυξηθεί με την εφαρμογή του δεύτερου μέτρου.
 
Η άμεση συνέπεια αυτού του μέτρου από το επόμενο έτος νομίζω θα είναι η ακόμη μαζικότερη στροφή των αδύνατων μαθητών προς το 4ο Πεδίο, οι χαμηλές επιδόσεις στο οποίο δίνουν μεγαλύτερη σιγουριά στους αδύνατους μαθητές. Αυτό θα έχει ως συνέπεια να “ερημώσει” από υποψηφίους το 2ο και το 3ο πεδίο, με αποτέλεσμα να έχουμε χιλιάδες αδιάθετες θέσεις, με συνέπεια το κλείσιμο πολλών τμημάτων. Ένα ακόμη θέμα είναι ποιο θα είναι το ελάχιστο όριο εισαγωγής στα τμήματα που είναι κοινά σε περισσότερα από ένα πεδίο. Πρόκειται για το 34% των τμημάτων. Υποθέτουμε ότι θα υπολογίζεται η μικρότερη από τις βάσεις. Δηλαδή στα Παιδαγωγικά το ελάχιστο όριο θα είναι το 6,37. Δεν έχει διευκρινιστεί από το Υπουργείο τι θα γίνει σ’ αυτή την περίπτωση.
 
Στον πίνακα 2 βλέπουμε τον αριθμό των υποψηφίων που εισάγονταν στα ΑΕΙ την τελευταία τριετία. Το 2018 έμειναν εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης 20.448 υποψήφιοι, χωρίς να υπάρχει καμία βάση. Τόσο εύκολα ρυθμίζεται το θέμα.
Ιδού και το παράδοξο που κατάφερε το Υπουργείο Παιδείας, με τις ρυθμίσεις του: Υποψήφιος με 8.000 μόρια, περνάει τη βάση και εισάγεται στο τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου στην Πάτρα. Αποφοιτά και διαπιστώνει ότι δεν εγγράφεται στο Τεχνικό Επιμελητήριο γιατί το πτυχίο του δεν αναγνωρίζεται ως πτυχίο Πολυτεχνικής Σχολής. Άλλος υποψήφιος γράφει 3000 μόρια και φυσικά αποκλείεται από την εισαγωγή του στα ΑΕΙ. Φοιτά σε κολέγιο Πολιτικός Μηχανικός και εγγράφεται στο ΤΕΕ.
 

Πίνακας 1: Τα νέα μέτρα των Πανελλαδικών 2021, με τις περσινές επιδόσεις

 

Μ.Ο. επιδόσεων

Ελάχιστο όριο εισαγωγής με 0,65

Ελάχιστο όριο εισαγωγής με 1,10

Αριθμός υποψηφίων με λιγότερα από 7000 μόρια

1ο Πεδίο

11,10

7,21

12,21

5.132

2ο Πεδίο

11,44

7,4

12,58

2.726

3ο Πεδίο

11,56

7,5

12,716

1.918

4ο Πεδίο

9,81

6,37

10,46

7.655

Σύνολο

     

17.431

 

Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης

 

Πίνακας 2: Υποψήφιοι και Επιτυχόντες στις Πανελλαδικές Εξετάσεις Γενικού Λυκείου

 

2018

2019

2020

Αριθμός Υποψηφίων κατηγορίας 90%

83.658

81.244

75.608

Αριθμός Επιτυχόντων κατηγορίας 90%

63.210

66.319

66.344

Ποσοστό Επιτυχίας

75,55%

81,62%

87,74%

Αριθμός Υποψηφίων που έμειναν εκτός τριτοβάθμιας

20.448

14.925

9.264

Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης

 
 
 Το δεύτερο μέτρο που ανακοίνωσε το Υπουργείο Παιδείας είναι η αλλαγή στον τρόπο δήλωσης των σχολών στο Μηχανογραφικό Δελτίο.
Οι υποψήφιοι θα δηλώνουν τις σχολές σε δύο φάσεις. Στην πρώτη φάση θα δηλώνουν λίγες σχολές από αυτές των οποίων πιάνουν το όριο εισαγωγής. Αν δεν πετύχουν σε καμία από τις πρώτες τους επιλογές στην πρώτη φάση θα μπορούν να δηλώσουν στη δεύτερη φάση τα τμήματα στα οποία περίσσεψαν θέσεις, ελπίζοντας να εισαχθούν σ’ αυτές. Στόχος, σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας, είναι να δοθεί έμφαση στην εκφρασμένη προτίμηση των υποψηφίων.
Το σύστημα αυτό είναι εξαιρετικά πολύπλοκο και θα δημιουργήσει προβλήματα στους υποψηφίους καθιστώντας τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου πολύ δύσκολη υπόθεση γιατί θα πρέπει να συνυπολογίσει ο υποψήφιος τη ζήτηση που θα έχει κάθε τμήμα από τους υπόλοιπους υποψηφίους.
Ας δούμε ένα παράδειγμα. Υποψήφιος από το 1ο πεδίο συγκεντρώνει 8000 μόρια και επιθυμεί την εισαγωγή του σε τμήμα Παιδαγωγικών ή Φιλολογίας. Η χαμηλότερη βάση στο Παιδαγωγικό είναι στην Αλεξανδρούπολη 11800 μόρια το 2020 και η χαμηλότερη βάση είναι στη Φιλολογία Κομοτηνής 7700 μόρια. Το δίλημμα είναι το εξής: Να δηλώσει τα Παιδαγωγικά, που επιθυμεί περισσότερο, αλλά μπορεί να μην εισαχθεί λόγω μορίων και να ρισκάρει μετά στη δεύτερη φάση να μη υπάρχει κενή θέση στις Φιλολογίες ή να δηλώσει τις Φιλολογίες στην πρώτη φάση, όπου έχει περισσότερες πιθανότητες να εισαχθεί, αποφεύγοντας τον κίνδυνο να μείνει εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης; Νομίζω ότι κανείς δεν μπορεί να απαντήσει στο δίλημμα του υποψηφίου. Αντιλαμβανόμαστε τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν από αυτή τη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού σε δύο φάσεις.
 
Αναμένεται να δούμε υποψηφίους να εισάγονται σε τμήματα με λιγότερα μόρια από κάποιους άλλους που θα έχουν περισσότερα μόρια και θα μένουν εκτός ΑΕΙ. Η λογική αυτού του μέτρου του Υπουργείου Παιδείας είναι να ευνοήσει το θέλω περισσότερο σε βάρος του είμαι ικανότερος. Αυτό, εν πολλοίς, αντιβαίνει στη φιλοσοφία των Πανελλαδικών Εξετάσεων, που αποτελούν ένα διαγωνισμό συμπλήρωσης θέσεων. Σ’ αυτό το διαγωνισμό προηγούνται όσοι κρίνονται ικανότεροι, όσο κι αν αυτό δεν διασφαλίζεται με το παρόν σύστημα εισαγωγής, που εμπεριέχει πολλές αδικίες, όπως έχουμε γράψει επανειλημμένα. Η λογική, δηλαδή, του διαγωνισμού είναι: έχω περισσότερα μόρια, άρα είμαι ικανότερος, συνεπώς προηγούμαι.
Τώρα η νέα λογική λέει: το θέλω περισσότερο άρα εγώ προηγούμαι και ας μην είμαι τόσο ικανός όσο εσύ. Εσύ προηγείσαι μόνο αν θέλουμε και οι δύο το ίδιο πράγμα.
Αυτή η αλλαγή είναι πολύ κρίσιμη για τους επιστήμονες που θα παράγει η χώρα την επόμενη δεκαετία, ώστε να αποφασίζεται στο πόδι. Μια τέτοια απόφαση θα έπρεπε να έχεις στηριχθεί σε έρευνες ετών. Πέρα από την τόσο σημαντική αλλαγή φιλοσοφίας η αναστάτωση που θα φέρει στους υποψηφίους με τα διλήμματα τεχνικής φύσεως στη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού δελτίου θα είναι πολύ μεγάλη, καθώς θα μετράει τι θα δηλώσουν οι υπόλοιποι υποψήφιοι. Ο παράγων τύχη και σωστή εκτίμηση θα καταστεί βασικός στη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού, κάτι που πιστεύω ότι είναι άδικο.
 
Φυσικά θα πρέπει να αλλάξει και το χρονοδιάγραμμα υποβολής του Μηχανογραφικού και έκδοσης των αποτελεσμάτων. Στη διάρκεια της πρώτης φάσης του Μηχανογραφικού οι υποψήφιοι θα πρέπει να γνωρίζουν τη βάση εισαγωγής σε κάθε τμήμα, συνεπώς θα πρέπει να έχουν εκδοθεί οι βαθμολογίες των Πανελλαδικών πριν ξεκινήσει η υποβολή του Μηχανογραφικού στην πρώτη φάση. Αν τα αποτελέσματα εκδοθούν στα τέλη Αυγούστου, όπως κακώς συνηθίζεται τόσα χρόνια, μετά θα έχουμε τη δεύτερη φάση υποβολής Μηχανογραφικού, που θα φέρει την ανακοίνωση των βάσεων στα μέσα Σεπτεμβρίου, παρατείνοντας την αγωνία των υποψηφίων και των οικογενειών τους περισσότερο, αντί να τη μειώσει.
 
Τελευταίο αλλά όχι έσχατο είναι ο αιφνιδιασμός με την ισχύ των νέων μέτρων από τις προσεχείς Πανελλαδικές Εξετάσεις. Το Υπουργείο Παιδείας ισχυρίζεται ότι δεν επηρεάζονται οι υποψήφιοι. Και όμως επηρεάζεται η επιλογή Πεδίου που ήδη έκαναν. Το ελάχιστο όριο εισαγωγής είναι σημαντικά χαμηλότερο στις σχολές του 4ου Πεδίου. Η διαφορά είναι, σύμφωνα με τα δεδομένα του 2020, είναι 1130 μόρια λιγότερα στο 4ο Πεδίο από το 2ο. Αυτό ίσως άλλαζε την επιλογή πεδίου κάποιων υποψηφίων.
Πέρα από αυτό φέτος έχουμε υποψηφίους που τα δύο τελευταία έτη της φοίτησής τους ένα σημαντικό μέρος της εκπαίδευσής τους το πέρασαν σε συνθήκες εγκλεισμού και με τηλεκπαίδευση. Αυτό προφανώς έκανε πιο δύσκολη τη μελέτη τους. Οι επιδόσεις τους, λοιπόν, αναμένεται να είναι πολύ χειρότερες από τους υποψηφίους των προηγούμενων ετών, καθιστώντας την εισαγωγή της οποιασδήποτε βάσης εισαγωγής πέρα από αιφνιδιαστική και άδικη.
Επιπλέον τσάκισε την ψυχολογία τους, γιατί οι έφηβοι θέλουν να γνωρίσουν τον κόσμο και τη ζωή. Αυτό γίνεται μόνο έξω από το σπίτι, γι’ αυτό και ο εγκλεισμός τους δημιούργησε πολύ περισσότερα ψυχολογικά προβλήματα από όσα δημιούργησε σ’ εμάς τους μεγάλους. Σα να μην έφταναν όλα αυτά θα έχουν να αντιμετωπίσουν και το νέο σύστημα εισαγωγής με όλες τις παρενέργειες που μπορεί να εμφανίσει και δεν τις γνωρίζουμε από τώρα.
Το ερώτημα που προκύπτει τελικά είναι ποια προβλήματα λύνουν οι νέες ρυθμίσεις; Φοβάμαι κανένα. Τα προβλήματα είναι γνωστά και τα έχουμε πει πολλές φορές. Ας τα δούμε επιγραμματικά: Οι Πανελλαδικές εξετάσεις δεν είναι δίκαιες γιατί υπάρχουν οι κοινές σχολές, όπου εισάγονται υποψήφιοι που έχουν εξεταστεί σε διαφορετικά μαθήματα, συγκρίνονται, δηλαδή, με ανόμοια κριτήρια. Το δεύτερο πρόβλημα είναι ότι τα κριτήρια εισαγωγής σε αρκετές σχολές είναι άσχετα με τις σπουδές στη σχολή, όπως είναι η εξέταση των υποψηφίων για τα τμήματα Μαθηματικών στη Χημεία, που δεν θα δουν ποτέ ξανά στη ζωή τους, όταν βγουν από το εξεταστικό κέντρο. Αυτά είναι τα μεγάλα προβλήματα των Πανελλαδικών, εκ των οποίων κανένα δεν λύνει το σχέδιο του Υπουργείου Παιδείας.
Αντίθετα θα προσθέσει και άλλα καθιστώντας τη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού Δελτίου υπόθεση, τύχης, στρατηγικής και εκτίμησης.
 
 
 
covid19
Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Πηγή naftemporiki.gr
 
 
Παρατάθηκε το κλείσιμο των σχολείων μέχρι τις 10 Απριλίου.
 
Είναι προφανές ότι θα παραταθεί και άλλο. Πότε θα ανοίξουν τα σχολεία; Κανείς δεν το γνωρίζει, ούτε το Υπουργείο Παιδείας το γνωρίζει. Άλλοι θα το αποφασίσουν: οι γιατροί.
 
Υπάρχει κάποιο χρονικό περιθώριο που θα μπορούσαν να ανοίξουν τα σχολεία και να μη υπάρξουν αξεπέραστα προβλήματα. Ας δούμε το καλό σενάριο λοιπόν.
 
Αν τα σχολεία ανοίξουν ξανά μέχρι τις 25 Μαΐου θα έχουν χαθεί 8 εβδομάδες μάθημα, από τις 11 Μαρτίου που έκλεισαν τα σχολεία ή και λιγότερο αν τα σχολεία ανοίξουν πριν τις 25 Μαΐου.
Θα μπορούσαν να γίνουν μαθήματα για 5 εβδομάδες μέχρι και την Παρασκευή 26 Ιουνίου. Μετά το μάθημα θα είναι σχεδόν αδύνατο να γίνει λόγω… ζέστης. Να θυμηθούμε ότι τα σχολεία μας δεν έχουν air-conditions ούτε μονώσεις και άλλα τέτοια ωραία πράγματα. Ακόμα και ανεμιστήρες να πάρουν μάθημα είναι αδύνατο να γίνει μετά τις 26 Ιουνίου.
Η λύση που έπεσε στο τραπέζι για διδακτική ώρα 35 λεπτών αντί 45 λεπτών μου φαίνεται εξουθενωτική για τα παιδιά. Τα 10 λεπτά λιγότερο σε κάθε ώρα δίνουν δύο διδακτικές ώρες επιπλέον κάθε μέρα, γιατί οι διδακτικές ώρες γίνονται 9 από 7 που είναι σήμερα στο ωράριο του σχολείου. Ποιος μπορεί να αντέξει 9 διδακτικές ώρες κάθε μέρα; Ποιος μαθητής μπορεί να προετοιμάσει 9 μαθήματα για την επόμενη ημέρα κάθε μέρα; Δύσκολο. Ποσοτικά θα ήταν μία λύση, αφού αυξάνεις κατά 28% τις ώρες διδασκαλίας. Έτσι οι 5 εβδομάδες μάθημα γίνονται 6,5. Δεν είναι, όμως, ποσοτικό το πρόβλημα. Το θέμα είναι τι θα μάθουν τα παιδιά αυτές τις 5 εβδομάδες, γι’ αυτό καλό θα είναι να μη στριμώξουμε περισσότερες ώρες σε λιγότερο χρόνο.
 
Όταν τα μαθήματα ολοκληρωθούν στις 26 Ιουνίου προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις δεν γίνονται και οι μαθητές πάνε στην επόμενη τάξη χωρίς εξετάσεις. Έτσι κι αλλιώς όλοι προάγονται στην επόμενη τάξη, οπότε μπορούν να παραληφθούν χωρίς ιδιαίτερο πρόβλημα.
 
Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις θα μπορούσαν να αρχίσουν στις 29 Ιουνίου. Το Γενικό Λύκειο χρειάζεται 4 εξεταστικές ημέρες και το ΕΠΑΛ 7 εξεταστικές ημέρες. Με μία μικρή συμπίεση στο πρόγραμμα εξετάσεων των μαθημάτων ειδικότητας θα μπορούσαν οι Πανελλαδικές να ολοκληρωθούν στο Γενικό Λύκειο στις 6 Ιουνίου και στο ΕΠΑΛ εκεί γύρω. Το πρόγραμμα των εξετάσεων των ΕΠΑΛ θα μπορούσε να συμπτυχθεί, αφού κάθε μαθητής εξετάζεται σε 4 μαθήματα. Αμέσως μετά ξεκινούν οι εξετάσεις στα ειδικά μαθήματα και τα ΤΕΦΑΑ. Με στόχο να ολοκληρωθούν μέχρι τις 20 Ιουλίου, για να αρχίσουν οι προκαταρκτικές εξετάσεις για τις Στρατιωτικές, Αστυνομικές Σχολές, Λιμενικό, Πυροσβεστική και Εμπορικό Ναυτικό. Με λίγο καλύτερη οργάνωση εκ μέρους αυτών των σχολών οι προκαταρκτικές εξετάσεις ολοκληρώνονται εντός του Ιουλίου.
 
Οι βαθμοί των υποψηφίων ανακοινώνονται μέχρι τις 20 Ιουλίου, γιατί πέρυσι ανακοινώθηκαν 12 ημέρες μετά τη λήξη των εξετάσεων. Συνεπώς είναι εφικτό. Τα Μηχανογραφικά δελτία συμπληρώνονται από τις 10 Ιουλίου μέχρι τις 31 Ιουλίου.
Αν γίνουν όλα αυτά σ’ αυτά τα χρονικά διαστήματα τα αποτελέσματα εισαγωγής, οι βάσεις, δηλαδή, μπορούν να ανακοινωθούν την τελευταία εβδομάδα του Αυγούστου, όπως κάθε χρόνο.
Ένα άλλο πολύ σημαντικό θέμα είναι ότι δεν γνωρίζουμε όταν ανοίξουν τα σχολεία σε τι ψυχική κατάσταση θα είμαστε όλοι μας: παιδιά , γονείς, εκπαιδευτικοί. Πως θα γίνει το μάθημα στα σχολεία, γιατί σημασία δεν έχει να βγουν οι ημερομηνίες. Σημασία έχει να γίνει και δουλειά. Αν τα παιδιά, και οι μεγάλοι φυσικά, έχουν αρχίσει να εμφανίζουν προβλήματα από την απομόνωση, τότε τύποις θα ολοκληρωθεί η χρονιά.
Αυτό είναι το καλό σενάριο.
 
Το κακό δεν θέλω να το σκέφτομαι ακόμη.
Πρέπει, όμως, να αποφύγουμε, όσο αυτό είναι εφικτό, τη μετάθεση των Πανελλαδικών για τον Αύγουστο.
Δεν θα το αντέξουν τα παιδιά. Η μακρόχρονη αναμονή θα τους σπάσει τα νεύρα.