facebook circle color 256twitter circle birdyoutube 256
phoneEpi
 
exams2021
Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Επιστή  This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Πηγή  naftemporiki.gr
 
 
Ανακοινώθηκε από το υπουργείο Παιδείας το εύρος των συντελεστών με τους οποίους θα πολλαπλασιαστεί ο μέσος όρος των επιδόσεων των υποψηφίων, ώστε να προκύψει η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ).
 
Στα μαθήματα των Επιστημονικών Πεδίων το εύρος είναι μεταξύ 0,8 και 1,2.
Στα Ειδικά Μαθήματα το εύρος είναι μεταξύ του 0,7 και του 1,1.
 
Πώς θα διαμορφωνόταν η μέγιστη και η ελάχιστη ΕΒΕ μπορείτε να δείτε στους πίνακες 1 και 2.
Μένει τώρα το κάθε τμήμα να ορίσει το συντελεστή που επιθυμεί μέσα στο εύρος που ορίστηκε από το Υπουργείο Παιδείας.
Πρόκειται για μία διαδικασία χωρίς ιδιαίτερο νόημα, που δίνει μία ψευδαίσθηση ότι τα Πανεπιστήμια συμμετέχουν στην επιλογή των φοιτητών. Φυσικά κάτι τέτοιο δεν ισχύει, γιατί υπάρχει το προκαθορισμένο εύρος. Έτσι αναμένουμε τα Τμήματα που έχουν χαμηλές βάσεις να υιοθετήσουν όλα το συντελεστή 0,8, ώστε να χάσουν τους λιγότερους δυνατούς φοιτητές.
Τα τμήματα που βρίσκονται στο μέσον της κλίμακας δεν έχουν κανένα λόγο να επιλέξουν τον υψηλό συντελεστή, συνεπώς αναμένουμε να επιλέξουν και αυτά το χαμηλό συντελεστή.
Τέλος τα περιζήτητα τμήματα δεν τα επηρεάζει καθόλου η ΕΒΕ, οπότε θα μπορούσαν να επιλέξουν τον υψηλότερο συντελεστή.
Τι νόημα έχει πιο συντελεστή ΕΒΕ θα ορίσει ένα Τμήμα Ιατρικής; Κανένα.
Η ΕΒΕ κάθε τμήματος (το γινόμενο του μέσου όρου των επιδόσεων επί το συντελεστή που θα ορίσει κάθε Τμήμα) θα συγκριθεί με το μέσο όρο των επιδόσεων του υποψηφίου, χωρίς να εφαρμόζονται οι συντελεστές βαρύτητας και αν ο υποψήφιος έχει μέσο όρο στα 4 μαθήματα του πεδίου του μεγαλύτερο ή ίσο από την ΕΒΕ του τμήματος μόνο τότε μπορεί να δηλώσει το τμήμα στο Μηχανογραφικό του.
Στα Τμήματα που ανήκουν σε περισσότερα από ένα Πεδία παίρνουμε ως μέσο όρο των επιδόσεων το μικρότερο μέσο όρο. Για τα τμήματα Παιδαγωγικών, για παράδειγμα, που ανήκουν και στα 4 Πεδία θα πάρουμε ως μέσο όρο το 9,81, που θα μας δώσει ΕΒΕ 7,85, σύμφωνα πάντα με τις επιδόσεις των υποψηφίων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2020.
 
Στα ειδικά μαθήματα εφαρμόζεται και εδώ η ΕΒΕ, με διαφορετικό εύρος συντελεστών: από 0,7 έως 1,1.
Στον πίνακα 2 βλέπουμε ότι σύμφωνα με τους περσινούς βαθμούς αυτοί οι συντελεστές δίνουν ΕΒΕ κοντά στο 10, όπως ίσχυε και πέρυσι, εκτός από την Αρμονία και  τη Μουσική Αντίληψη και Γνώση, όπου οι βαθμοί ήταν πολύ χαμηλότεροι, λόγω αυξημένης δυσκολίας του μαθήματος. Αυτό είναι και το νόημα της ΕΒΕ: Όταν οι επιδόσεις είναι χαμηλές χαμηλώνει και η ΕΒΕ, όταν οι επιδόσεις είναι υψηλές ορίζεται υψηλότερη ΕΒΕ.
Στα Τμήματα που υπάρχει επιλογή ειδικών μαθημάτων, όπως για παράδειγμα κάποια Τμήματα Τουρισμού, όπου ο υποψήφιος μπορεί να επιλέξει σε ποια ξένη γλώσσα θα εξεταστεί, ως μέσος όρος των επιδόσεων λαμβάνεται ο χαμηλότερος μέσος όρος. Στο παράδειγμά μας με τα στοιχεία του 2020 έχουμε τις χαμηλότερες επιδόσεις στα Αγγλικά, συνεπώς ο μέσος όρος αυτών θα μετρήσει για τον υπολογισμό της ΕΒΕ του Τμήματος.
Μένει να καθορίσουν τα Πανεπιστημιακά Τμήματα τους συντελεστές που επιθυμούν μέσα στα όρια που καθόρισε το Υπουργείο Παιδείας. Φυσικά και όταν οριστούν οι συντελεστές από τα τμήματα και πάλι δεν θα γνωρίζουμε την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, αφού δεν θα γνωρίζουμε το μέσο όρο των επιδόσεων των υποψηφίων. Αυτόν θα τον μάθουμε στις 30 Ιουνίου όταν, καλώς εχόντων των πραγμάτων, θα ανακοινωθούν οι βαθμολογίες των Πανελλαδικών Εξετάσεων.
Αυτή η αλλαγή και η επαναφορά των συντελεστών βαρύτητας είναι οι δύο αλλαγές που θα ισχύσουν από φέτος στην εισαγωγή στα ΑΕΙ.
 

Πίνακας 1: Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής στα Πεδία σύμφωνα με τα στοιχεία του 2020

 

Μ.Ο. επιδόσεων

Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής με συντελεστή 0,80

Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής με συντελεστή 1,20

1ο Πεδίο

11,1

8,88

13,32

2ο Πεδίο

11,44

9,15

13,73

3ο Πεδίο

11,56

9,25

13,87

4ο Πεδίο

9,81

7,85

11,77

Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης

Πίνακας 2: Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής στα Ειδικά Μαθήματα σύμφωνα με τα στοιχεία του 2020

Μάθημα

Μ.Ο. Επιδόσεων

Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής με συντελεστή 0,7

Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής με συντελεστή 1,1

Ελεύθερο Σχέδιο

14,13

9,89

15,54

Γραμμικό Σχέδιο

14,95

10,47

16,45

Αγγλικά

11,32

7,92

12,45

Γαλλικά

14,47

10,13

15,92

Γερμανικά

13,87

9,71

15,26

Ιταλικά

13,44

9,41

14,78

Ισπανικά

14,65

10,26

16,12

Αρμονία

10,62

7,43

11,68

Έλεγχος Μουσικών Ακουστικών Ικανοτήτων

13,5

9,45

14,85

Μουσική Αντίληψη και Γνώση

9,08

6,36

9,99

Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης

 
 
 
mixanog
Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Επιστή  This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Πηγή  naftemporiki.gr
 
 
Πολύ μεγάλες αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας με δελτίου τύπου.
Οι αλλαγές είναι δύο: η καθιέρωση ελάχιστου ορίου μορίων για να μπορεί να δηλώσει μία σχολή ένας υποψήφιος και η συμπλήρωση του μηχανογραφικού σε δύο φάσεις.
Το ελάχιστο όριο εισαγωγής σε κάθε τμήμα εξαρτάται από δύο παράγοντες: το μέσο όρο των επιδόσεων του συνόλου των υποψηφίων του κάθε Επιστημονικού Πεδίου και ένα συντελεστή που θα επιλέξει κάθε τμήμα. Αυτός ο συντελεστής θα κυμαίνεται μεταξύ 0,65 και 1,10 και θα πολλαπλασιάζεται με το μέσο όρο των επιδόσεων των υποψηφίων. Το αποτέλεσμα του πολλαπλασιασμού θα αποτελεί τα ελάχιστα μόρια που πρέπει να συγκεντρώνει ο υποψήφιος για να έχει δικαίωμα να δηλώσει το τμήμα στο Μηχανογραφικό του δελτίο.
Συνεπώς θα έχουμε ένα ελάχιστο όριο εισαγωγής σε κάθε τμήμα, που θα είναι διαφορετικό για κάθε τμήμα ανάλογα με το συντελεστή που θα επιλέξει κάθε τμήμα, δεν θα μπορεί, όμως, να είναι μικρότερο από το 65% του μέσου όρου του πεδίου.
 
Στον πίνακα 1 βλέπουμε τι θα συνέβαινε στις Πανελλαδικές του 2020 αν εφαρμόζονταν τα μέτρα που ανακοινώθηκαν. Ο Μέσος Όρος… του μέσου όρου των επιδόσεων σε κάθε ένα από τα 4 μαθήματα του πεδίου είναι στη στήλη Μ.Ο Επιδόσεων. Αυτός ο αριθμός θα πολλαπλασιάζεται με το συντελεστή που θα επιλέγει κάθε τμήμα. Αν όλα τα τμήματα επέλεγαν το 0,65 θα είχαμε το ελάχιστο όριο εισαγωγής που φαίνεται στην τρίτη στήλη.
Παρατηρούμε ότι στα τρία πρώτα πεδία ο μέσος όρος και το ελάχιστο όριο εισαγωγής είναι παραπλήσια. Εξαίρεση αποτελεί το 4ο πεδίο, όπου οι επιδόσεις είναι πολύ χαμηλότερες, πράγμα που δείχνει ότι οι πιο αδύνατοι μαθητές επιλέγουν το 4ο πεδίο. Στην τελευταία στήλη βλέπουμε πόσοι υποψήφιοι συγκέντρωσαν λιγότερα από 7000 μόρια που θα αποτελούσε περίπου τη γενική βάση εισαγωγής. Δεν έχουμε ακριβέστερα στοιχεία για τις επιδόσεις των υποψηφίων του 2020 γιατί δεν δημοσίευσε αναλυτικότερα στοιχεία το Υπουργείο Παιδείας. Αν αυτή η βάση ίσχυε πέρυσι τότε θα είχαμε περίπου 17.431 λιγότερους φοιτητές. Ο αριθμός αυτός θα αυξηθεί με την εφαρμογή του δεύτερου μέτρου.
 
Η άμεση συνέπεια αυτού του μέτρου από το επόμενο έτος νομίζω θα είναι η ακόμη μαζικότερη στροφή των αδύνατων μαθητών προς το 4ο Πεδίο, οι χαμηλές επιδόσεις στο οποίο δίνουν μεγαλύτερη σιγουριά στους αδύνατους μαθητές. Αυτό θα έχει ως συνέπεια να “ερημώσει” από υποψηφίους το 2ο και το 3ο πεδίο, με αποτέλεσμα να έχουμε χιλιάδες αδιάθετες θέσεις, με συνέπεια το κλείσιμο πολλών τμημάτων. Ένα ακόμη θέμα είναι ποιο θα είναι το ελάχιστο όριο εισαγωγής στα τμήματα που είναι κοινά σε περισσότερα από ένα πεδίο. Πρόκειται για το 34% των τμημάτων. Υποθέτουμε ότι θα υπολογίζεται η μικρότερη από τις βάσεις. Δηλαδή στα Παιδαγωγικά το ελάχιστο όριο θα είναι το 6,37. Δεν έχει διευκρινιστεί από το Υπουργείο τι θα γίνει σ’ αυτή την περίπτωση.
 
Στον πίνακα 2 βλέπουμε τον αριθμό των υποψηφίων που εισάγονταν στα ΑΕΙ την τελευταία τριετία. Το 2018 έμειναν εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης 20.448 υποψήφιοι, χωρίς να υπάρχει καμία βάση. Τόσο εύκολα ρυθμίζεται το θέμα.
Ιδού και το παράδοξο που κατάφερε το Υπουργείο Παιδείας, με τις ρυθμίσεις του: Υποψήφιος με 8.000 μόρια, περνάει τη βάση και εισάγεται στο τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου στην Πάτρα. Αποφοιτά και διαπιστώνει ότι δεν εγγράφεται στο Τεχνικό Επιμελητήριο γιατί το πτυχίο του δεν αναγνωρίζεται ως πτυχίο Πολυτεχνικής Σχολής. Άλλος υποψήφιος γράφει 3000 μόρια και φυσικά αποκλείεται από την εισαγωγή του στα ΑΕΙ. Φοιτά σε κολέγιο Πολιτικός Μηχανικός και εγγράφεται στο ΤΕΕ.
 

Πίνακας 1: Τα νέα μέτρα των Πανελλαδικών 2021, με τις περσινές επιδόσεις

 

Μ.Ο. επιδόσεων

Ελάχιστο όριο εισαγωγής με 0,65

Ελάχιστο όριο εισαγωγής με 1,10

Αριθμός υποψηφίων με λιγότερα από 7000 μόρια

1ο Πεδίο

11,10

7,21

12,21

5.132

2ο Πεδίο

11,44

7,4

12,58

2.726

3ο Πεδίο

11,56

7,5

12,716

1.918

4ο Πεδίο

9,81

6,37

10,46

7.655

Σύνολο

     

17.431

 

Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης

 

Πίνακας 2: Υποψήφιοι και Επιτυχόντες στις Πανελλαδικές Εξετάσεις Γενικού Λυκείου

 

2018

2019

2020

Αριθμός Υποψηφίων κατηγορίας 90%

83.658

81.244

75.608

Αριθμός Επιτυχόντων κατηγορίας 90%

63.210

66.319

66.344

Ποσοστό Επιτυχίας

75,55%

81,62%

87,74%

Αριθμός Υποψηφίων που έμειναν εκτός τριτοβάθμιας

20.448

14.925

9.264

Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης

 
 
 Το δεύτερο μέτρο που ανακοίνωσε το Υπουργείο Παιδείας είναι η αλλαγή στον τρόπο δήλωσης των σχολών στο Μηχανογραφικό Δελτίο.
Οι υποψήφιοι θα δηλώνουν τις σχολές σε δύο φάσεις. Στην πρώτη φάση θα δηλώνουν λίγες σχολές από αυτές των οποίων πιάνουν το όριο εισαγωγής. Αν δεν πετύχουν σε καμία από τις πρώτες τους επιλογές στην πρώτη φάση θα μπορούν να δηλώσουν στη δεύτερη φάση τα τμήματα στα οποία περίσσεψαν θέσεις, ελπίζοντας να εισαχθούν σ’ αυτές. Στόχος, σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας, είναι να δοθεί έμφαση στην εκφρασμένη προτίμηση των υποψηφίων.
Το σύστημα αυτό είναι εξαιρετικά πολύπλοκο και θα δημιουργήσει προβλήματα στους υποψηφίους καθιστώντας τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου πολύ δύσκολη υπόθεση γιατί θα πρέπει να συνυπολογίσει ο υποψήφιος τη ζήτηση που θα έχει κάθε τμήμα από τους υπόλοιπους υποψηφίους.
Ας δούμε ένα παράδειγμα. Υποψήφιος από το 1ο πεδίο συγκεντρώνει 8000 μόρια και επιθυμεί την εισαγωγή του σε τμήμα Παιδαγωγικών ή Φιλολογίας. Η χαμηλότερη βάση στο Παιδαγωγικό είναι στην Αλεξανδρούπολη 11800 μόρια το 2020 και η χαμηλότερη βάση είναι στη Φιλολογία Κομοτηνής 7700 μόρια. Το δίλημμα είναι το εξής: Να δηλώσει τα Παιδαγωγικά, που επιθυμεί περισσότερο, αλλά μπορεί να μην εισαχθεί λόγω μορίων και να ρισκάρει μετά στη δεύτερη φάση να μη υπάρχει κενή θέση στις Φιλολογίες ή να δηλώσει τις Φιλολογίες στην πρώτη φάση, όπου έχει περισσότερες πιθανότητες να εισαχθεί, αποφεύγοντας τον κίνδυνο να μείνει εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης; Νομίζω ότι κανείς δεν μπορεί να απαντήσει στο δίλημμα του υποψηφίου. Αντιλαμβανόμαστε τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν από αυτή τη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού σε δύο φάσεις.
 
Αναμένεται να δούμε υποψηφίους να εισάγονται σε τμήματα με λιγότερα μόρια από κάποιους άλλους που θα έχουν περισσότερα μόρια και θα μένουν εκτός ΑΕΙ. Η λογική αυτού του μέτρου του Υπουργείου Παιδείας είναι να ευνοήσει το θέλω περισσότερο σε βάρος του είμαι ικανότερος. Αυτό, εν πολλοίς, αντιβαίνει στη φιλοσοφία των Πανελλαδικών Εξετάσεων, που αποτελούν ένα διαγωνισμό συμπλήρωσης θέσεων. Σ’ αυτό το διαγωνισμό προηγούνται όσοι κρίνονται ικανότεροι, όσο κι αν αυτό δεν διασφαλίζεται με το παρόν σύστημα εισαγωγής, που εμπεριέχει πολλές αδικίες, όπως έχουμε γράψει επανειλημμένα. Η λογική, δηλαδή, του διαγωνισμού είναι: έχω περισσότερα μόρια, άρα είμαι ικανότερος, συνεπώς προηγούμαι.
Τώρα η νέα λογική λέει: το θέλω περισσότερο άρα εγώ προηγούμαι και ας μην είμαι τόσο ικανός όσο εσύ. Εσύ προηγείσαι μόνο αν θέλουμε και οι δύο το ίδιο πράγμα.
Αυτή η αλλαγή είναι πολύ κρίσιμη για τους επιστήμονες που θα παράγει η χώρα την επόμενη δεκαετία, ώστε να αποφασίζεται στο πόδι. Μια τέτοια απόφαση θα έπρεπε να έχεις στηριχθεί σε έρευνες ετών. Πέρα από την τόσο σημαντική αλλαγή φιλοσοφίας η αναστάτωση που θα φέρει στους υποψηφίους με τα διλήμματα τεχνικής φύσεως στη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού δελτίου θα είναι πολύ μεγάλη, καθώς θα μετράει τι θα δηλώσουν οι υπόλοιποι υποψήφιοι. Ο παράγων τύχη και σωστή εκτίμηση θα καταστεί βασικός στη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού, κάτι που πιστεύω ότι είναι άδικο.
 
Φυσικά θα πρέπει να αλλάξει και το χρονοδιάγραμμα υποβολής του Μηχανογραφικού και έκδοσης των αποτελεσμάτων. Στη διάρκεια της πρώτης φάσης του Μηχανογραφικού οι υποψήφιοι θα πρέπει να γνωρίζουν τη βάση εισαγωγής σε κάθε τμήμα, συνεπώς θα πρέπει να έχουν εκδοθεί οι βαθμολογίες των Πανελλαδικών πριν ξεκινήσει η υποβολή του Μηχανογραφικού στην πρώτη φάση. Αν τα αποτελέσματα εκδοθούν στα τέλη Αυγούστου, όπως κακώς συνηθίζεται τόσα χρόνια, μετά θα έχουμε τη δεύτερη φάση υποβολής Μηχανογραφικού, που θα φέρει την ανακοίνωση των βάσεων στα μέσα Σεπτεμβρίου, παρατείνοντας την αγωνία των υποψηφίων και των οικογενειών τους περισσότερο, αντί να τη μειώσει.
 
Τελευταίο αλλά όχι έσχατο είναι ο αιφνιδιασμός με την ισχύ των νέων μέτρων από τις προσεχείς Πανελλαδικές Εξετάσεις. Το Υπουργείο Παιδείας ισχυρίζεται ότι δεν επηρεάζονται οι υποψήφιοι. Και όμως επηρεάζεται η επιλογή Πεδίου που ήδη έκαναν. Το ελάχιστο όριο εισαγωγής είναι σημαντικά χαμηλότερο στις σχολές του 4ου Πεδίου. Η διαφορά είναι, σύμφωνα με τα δεδομένα του 2020, είναι 1130 μόρια λιγότερα στο 4ο Πεδίο από το 2ο. Αυτό ίσως άλλαζε την επιλογή πεδίου κάποιων υποψηφίων.
Πέρα από αυτό φέτος έχουμε υποψηφίους που τα δύο τελευταία έτη της φοίτησής τους ένα σημαντικό μέρος της εκπαίδευσής τους το πέρασαν σε συνθήκες εγκλεισμού και με τηλεκπαίδευση. Αυτό προφανώς έκανε πιο δύσκολη τη μελέτη τους. Οι επιδόσεις τους, λοιπόν, αναμένεται να είναι πολύ χειρότερες από τους υποψηφίους των προηγούμενων ετών, καθιστώντας την εισαγωγή της οποιασδήποτε βάσης εισαγωγής πέρα από αιφνιδιαστική και άδικη.
Επιπλέον τσάκισε την ψυχολογία τους, γιατί οι έφηβοι θέλουν να γνωρίσουν τον κόσμο και τη ζωή. Αυτό γίνεται μόνο έξω από το σπίτι, γι’ αυτό και ο εγκλεισμός τους δημιούργησε πολύ περισσότερα ψυχολογικά προβλήματα από όσα δημιούργησε σ’ εμάς τους μεγάλους. Σα να μην έφταναν όλα αυτά θα έχουν να αντιμετωπίσουν και το νέο σύστημα εισαγωγής με όλες τις παρενέργειες που μπορεί να εμφανίσει και δεν τις γνωρίζουμε από τώρα.
Το ερώτημα που προκύπτει τελικά είναι ποια προβλήματα λύνουν οι νέες ρυθμίσεις; Φοβάμαι κανένα. Τα προβλήματα είναι γνωστά και τα έχουμε πει πολλές φορές. Ας τα δούμε επιγραμματικά: Οι Πανελλαδικές εξετάσεις δεν είναι δίκαιες γιατί υπάρχουν οι κοινές σχολές, όπου εισάγονται υποψήφιοι που έχουν εξεταστεί σε διαφορετικά μαθήματα, συγκρίνονται, δηλαδή, με ανόμοια κριτήρια. Το δεύτερο πρόβλημα είναι ότι τα κριτήρια εισαγωγής σε αρκετές σχολές είναι άσχετα με τις σπουδές στη σχολή, όπως είναι η εξέταση των υποψηφίων για τα τμήματα Μαθηματικών στη Χημεία, που δεν θα δουν ποτέ ξανά στη ζωή τους, όταν βγουν από το εξεταστικό κέντρο. Αυτά είναι τα μεγάλα προβλήματα των Πανελλαδικών, εκ των οποίων κανένα δεν λύνει το σχέδιο του Υπουργείου Παιδείας.
Αντίθετα θα προσθέσει και άλλα καθιστώντας τη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού Δελτίου υπόθεση, τύχης, στρατηγικής και εκτίμησης.
 
 
 
panelhnies2
Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή   This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Πηγή  naftemporiki.gr
 
 
 
Οι μαθητές που φοιτούν φέτος στη Β Λυκείου θα έχουν και άλλες αλλαγές στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2022. 

Η πρώτη σημαντική αλλαγή είναι ότι κάθε τμήμα ΑΕΙ θα μπορεί να ορίσει δικούς του συντελεστές βαρύτητας στα 4 εξεταζόμενα μαθήματα του Επιστημονικού Πεδίου του. Αυτό είναι ένα πρώτο καλό βήμα στην προσπάθεια να αποκτήσουν λόγο και τα Πανεπιστήμια στο προφίλ των φοιτητών που υποδέχονται. Βέβαια λείπει το σημαντικότερο: Να ορίζουν τα Πανεπιστήμια τα απαιτούμενα μαθήματα για την εισαγωγή των φοιτητών τους. Ας δούμε πώς λειτουργεί.
Κάθε τμήμα θα αποφασίζει ποιον συντελεστή θα θέσει σε κάθε μάθημα. Μόνος περιορισμός είναι να μην είναι μικρότερος του 20%. Αυτό σημαίνει ότι το 80% των μορίων θα εξάγεται από τα 4 μαθήματα ισότιμα. Το υπόλοιπο 20% θα καθορίζουν τα Πανεπιστήμια. Μέχρι τώρα αυτό το 20% καθοριζόταν από δύο μαθήματα σε κάθε πεδίο. Τώρα θα μπορεί να καθορίζεται, όπως θέλει το κάθε τμήμα.
 
 

Πίνακας 1: Παραδείγματα υπολογισμού μορίων από το 2022

 

Βαθμοί Υποψηφίου

Συντελεστές Α Τμήματος

Μόρια στο Α Τμήμα

Συντελεστές Β Τμήματος

Μόρια στο Β Τμήμα

Νέα Ελληνική Γλώσσα

12

0,2

2400

0,2

2400

Μαθηματικά

10

0,35

3500

0,2

2000

Φυσική

15

0,25

3750

0,25

3750

Χημεία

16

0,2

3200

0,35

5600

Σύνολο

   

12.850

 

13.750

Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης

 
Στον πίνακα 1 βλέπουμε δύο παραδείγματα:
 
Το τμήμα Α επιλέγει συντελεστή 35% στα Μαθηματικά, ενώ το τμήμα Β στη Χημεία. Υπολογίζονται τα μόρια σύμφωνα με τους βαθμούς του υποψηφίου, που φαίνονται στη δεύτερη στήλη, και το συντελεστή του κάθε μαθήματος στις δύο περιπτώσεις. Βλέπουμε ότι ο υποψήφιος θα έχει διαφορετικά μόρια για την εισαγωγή του σε κάθε ένα από τα δύο τμήματα. Η διαφορά είναι 900 μόρια. Ένα τρίτο τμήμα θα μπορούσε να βάλει σε ένα μάθημα συντελεστή 40% και στα άλλα τρία μαθήματα συντελεστή 20%. Κάθε τμήμα παίρνει τη δική του απόφαση, συνεπώς κάθε υποψήφιος θα έχει διαφορετικά μόρια για κάθε τμήμα. Αυτό είναι το κόστος για να μπορούν να αποφασίζουν τα τμήματα και όχι το Υπουργείο Παιδείας ποιο είναι το πιο σημαντικό μάθημα.
 
Θα βελτιωθούν λίγο τα πράγματα ως προς το ένα από τα δύο προβλήματα που υπάρχουν στις Πανελλαδικές:
Πολλές φορές τα εξεταζόμενα μαθήματα είναι άσχετα με τις απαιτήσεις σπουδών στο τμήμα.
Για παράδειγμα στο τμήμα Μαθηματικών δεν χρειάζεται η Χημεία για τις σπουδές στο τμήμα. Πόσο μάλλον να αποτελεί κριτήριο εισαγωγής. Δηλαδή όποιος γράψει καλύτερα στη Χημεία δε σημαίνει ότι θα είναι καλύτερος φοιτητής στο τμήμα Μαθηματικών. Η λύση θα ήταν να μην είναι εξεταζόμενο μάθημα η Χημεία για το τμήμα Μαθηματικών. Δεν επελέγη αυτή η λύση, αλλά το ημίμετρο να μπορεί να ορίσει το τμήμα Μαθηματικών το μικρότερο συντελεστή στη Χημεία. Βέβαια είναι καλύτερο αυτό από το σύστημα που υπήρχε με τα δύο βασικά μαθήματα για όλα τα τμήματα του κάθε πεδίου. Είναι όμως πολύπλοκο.
Θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά; Φυσικά. Θα μπορούσαν τα αντίστοιχα τμήματα, αυτά στα οποία δικαιούται μετεγγραφής ο φοιτητής, να ορίσουν κοινούς συντελεστές στα 4 μαθήματα. Έτσι θα είχαμε σε κάθε πεδίο περίπου 20 ομάδες σχολών και κάθε υποψήφιος θα είχε το πολύ 20 διαφορετικά μόρια για τις σχολές του πεδίου του. Τώρα μπορεί να έχει πάρα πολλές δεκάδες διαφορετικά μόρια, που ποιος ξέρει αν δεν τις μπερδέψει.
 
Έχει, όμως, και ένα άλλο καλό αυτό το σύστημα. Θα είναι αδύνατη η οποιαδήποτε εκτίμηση της διαμόρφωσης των βάσεων, με αποτέλεσμα να αλλάξει σιγά – σιγά η νοοτροπία αρκετών υποψηφίων, που βλέπουν τα μόριά τους και στοχεύουν στην πιο υψηλόβαθμη σχολή στην οποία μπορούν να εισαχθούν, άσχετα αν τους ενδιαφέρει ή όχι. Γιατί το σωστό Μηχανογραφικό συμπληρώνεται χωρίς να ξέρουμε τα μόριά μας και χωρίς τη ρύθμιση για το διπλό Μηχανογραφικό που θα δούμε.
 
Εδώ έρχεται η δεύτερη ρύθμιση του Υπουργείου Παιδείας το διπλό Μηχανογραφικό.
Αυτό σε συνδυασμό με την πληθώρα διαφορετικών μορίων που θα έχει κάθε υποψήφιος φοβάμαι ότι θα δημιουργήσει πολλά προβλήματα και θα οδηγήσει πολλούς υποψηφίους σε λάθος επιλογές, που θα πληρώσουν ακριβά.
Οι υποψήφιοι θα δηλώνουν τον Ιούλιο, αφού γνωρίζουν τους βαθμούς τους και την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής κάθε τμήματος στο Μηχανογραφικό τους τα τμήματα που επιθυμούν να εισαχθούν. Θα μπορούν, όμως, σ’ αυτό το Μηχανογραφικό να δηλώσουν ένα μικρό αριθμό τμημάτων, που δεν μπορεί να υπερβαίνει το 10% του αριθμού των τμημάτων που περιλαμβάνει το Πεδίο τους. Ο ακριβής αριθμός των τμημάτων που θα μπορούν να δηλώσουν δεν έχει οριστεί ακόμη. Ακόμη και αν επιτραπεί το μέγιστο οι επιλογές είναι πολύ λίγες.
 

Πίνακας 2: Αριθμός Τμημάτων ανά Επιστημονικό Πεδίο

 

Αριθμός Τμημάτων

Μέγιστος Αριθμός Τμημάτων που μπορούν να δηλώσουν

1ο Πεδίο

148

15

2ο Πεδίο

246

25

3ο Πεδίο

149

15

4ο Πεδίο

171

17

Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης

 
Στον πίνακα 2 βλέπουμε το μέγιστο αριθμό των τμημάτων που θα μπορούσε να δηλώσει κάποιος υποψήφιος, ανάλογα με το πεδίο του. Ο αριθμός είναι για τους περισσότερους υποψηφίους από 15 έως 17 τμήματα. Μόνο στο 2ο Πεδίο είναι 25, αλλά αυτό έχει λίγους υποψηφίους.
Εύκολα μπορούμε να φανταστούμε έναν υποψήφιο, που έχει 30 διαφορετικά μόρια, λόγω της πρώτης ρύθμισης, να έχει τη δυνατότητα να δηλώσει μόνο 15 τμήματα. Αφού δηλώσουν αυτά τα τμήματα θα ανακοινώνονται οι εισακτέοι περί τις αρχές Αυγούστου και μετά όσοι δεν πέρασαν θα μπορούν να δηλώσουν όσα τμήματα επιθυμούν, μόνο από τα τμήματα που έχουν ακόμη κενές θέσεις. Τα δεύτερα αποτελέσματα επιλογής θα βγαίνουν στα τέλη Αυγούστου, όπως μέχρι σήμερα.
Το Υπουργείο Παιδείας διατείνεται ότι έτσι θα δηλώνουν οι υποψήφιοι τις σχολές που επιθυμούν. Φοβάμαι ότι κάνουν λάθος. Αν ήταν αυτός ο στόχος είναι πολύ απλό να συμπληρώνεται το Μηχανογραφικό το Μάρτιο, όπως γινόταν πριν το 2000, πριν τις εξετάσεις δηλαδή, ώστε να μη γνωρίζουν οι υποψήφιοι τους βαθμούς τους. Έτσι θα δήλωναν τις σχολές που πραγματικά επιθυμούν και τα αποτελέσματα θα μπορούσαν να ανακοινώνονται στις αρχές Ιουλίου και να γλυτώνουν το διάστημα της αγωνίας του καλοκαιριού.
 
Ας πιάσουμε το θέμα από το τέλος. Κάποιοι θα εισάγονται στις αρχές Αυγούστου και κάποιοι στο τέλος Αυγούστου. Οι πρώτοι θα πιάνουν τα καλά σπίτια και οι άλλοι ό,τι θα έχει απομείνει. Η πίεση που θα νιώθουν οι υποψήφιοι να εισαχθούν στην πρώτη φάση θα είναι μεγάλη, όχι μόνο για τα σπίτια, αλλά και για να τελειώνει η αγωνία. Αυτό μπορεί να οδηγήσει αρκετούς σε λάθος επιλογές.
Το πρώτο Μηχανογραφικό θα δημιουργήσει πολλά διλήμματα τεχνικής φύσεως στους υποψηφίους. Όταν μπορείς να δηλώσεις το πολύ 15 τμήματα, μπορεί να επιλέξεις αυτό που πιστεύεις ότι είναι εφικτό και όχι αυτό που επιθυμείς. Το πώς θα σκεφθούν οι υποψήφιοι κανείς δεν το γνωρίζει και αυτός είναι ο σημαντικότερος παράγοντας που θα οδηγήσει το εγχείρημα σε αποτυχία.
Η επιτυχία σε μία σχολή μέχρι τώρα εξαρτάται από τις προσφερόμενες θέσεις, από τα μόρια που έχεις συγκεντρώσει και πόση ζήτηση έχει από τους άλλους υποψηφίους.
 
Τώρα θα έχουμε νέες μεταβλητές στην εξίσωση του Μηχανογραφικού.
Ας δούμε μερικά παραδείγματα. Αν εφαρμοζόταν το διπλό Μηχανογραφικό το 2020:
Υποψήφιος συγκεντρώνει στο 3ο Πεδίο 17.400 μόρια και θέλει να σπουδάσει Ιατρική. Βλέπει ότι την προηγούμενη χρονιά η πιο χαμηλή βάση Ιατρικής ήταν στην Αλεξανδρούπολη με 18.123 μόρια. Σκέφτεται ότι δεν έχει πιθανότητες και δηλώνει άλλα τμήματα για να σιγουρέψει την εισαγωγή του. Η Ιατρική το 2020 είχε, τελικά, βάση 17.400 μόρια. Ο υποψήφιος είχε τα μόρια αλλά δεν εισήχθη γιατί δεν τη δήλωσε, λόγω του μικρού αριθμού των τμημάτων που μπορούσε να δηλώσει. Τι θα του πούμε αυτού του παιδιού; Έχασε το όνειρό του για τεχνικούς λόγους;
Άλλος υποψήφιος έχει 8.500 μόρια και ξεπερνά το σκόπελο της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής. Θέλει Παιδαγωγικά και Φιλολογίες κατά δεύτερο λόγο. Θα δηλώσει Παιδαγωγικά που έχουν χαμηλότερη βάση 10.900 ή Φιλολογία που έχει χαμηλότερη βάση 8.300; Αν δηλώσει Παιδαγωγικά και δεν τα δηλώσουν πολλοί μπορεί να πετύχει, ανέλπιστα. Αν δηλώσει φιλολογία μπορεί να το σιγουρέψει. Τι να κάνει; Τα Παιδαγωγικά είναι 9 τμήματα δασκάλων και 9 Νηπιαγωγών και τα τμήματα που δίνουν επαγγελματικά δικαιώματα φιλολόγου είναι πάνω από 20. Αυτά τα τεχνικής φύσεων διλήμματα είναι άδικο να τα βάζουμε στα παιδιά μας, χωρίς κανένα προφανές όφελος γι’ αυτά.
 
Το διπλό μηχανογραφικό θα χρειαστεί στρατηγική, πρόβλεψη του τι θα δηλώσουν οι άλλοι, εκτίμηση και τύχη. Θα είναι δηλαδή κάτι σαν το Πάμε Στοίχημα. Θα περνούν κάποιοι με λιγότερα μόρια και κάποιοι άλλοι με περισσότερα θα μένουν εκτός. Γιατί να το κάνουμε αυτό σε δεκαοχτάχρονα παιδιά;
Η προσπάθεια του Υπουργείου Παιδείας είναι να πριμοδοτήσει την επιθυμία έναντι της επίδοσης. Αυτό με τη λογική ότι όποιος το θέλει πιο πολύ θα γίνει καλύτερος και ας μην είναι τώρα τόσο καλός. Η λογική αυτή δεν είναι λάθος, ο τρόπος να επιτευχθεί αυτό, το διπλό Μηχανογραφικό δηλαδή, δεν είναι αυτός.
Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής θα μπορούσε να αποφευχθεί με απλή μείωση του αριθμού των εισακτέων, οι συντελεστές ανά Τμήμα είναι καλή ιδέα αλλά θα έπρεπε να είναι ανά ομάδα Τμημάτων, κάτι που μπορεί να γίνει και τώρα αν συνεννοηθούν μεταξύ τους τα συναφή Τμήματα, ώστε να μην είναι τόσο πολύπλοκο και το διπλό Μηχανογραφικό πρέπει να αποσυρθεί άμεσα γιατί θα οδηγήσει σε σωρεία λαθών τους υποψηφίους.