facebook circle color 256twitter circle birdyoutube 256
phoneEpi
Βάσεις Αποτελέσματα
 
Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - ερευνητή
Πηγή: naftemporiki.gr
 
Γιατί πρέπει να περιμένουμε τόσο για την ανακοίνωση των βάσεων; Αυτή είναι η απορία των περισσότερων υποψηφίων και των γονιών τους. Η αγωνία της αναμονής των αποτελεσμάτων είναι μεγάλη, αφού ο υποψήφιος δεν γνωρίζει πού θα ζει και τι θα σπουδάζει μετά από λίγο καιρό.
 
Στην αγωνία του υποψηφίου έρχεται να προστεθεί η αγωνία των γονιών: Αν περάσει σε άλλη πόλη θα αυξηθούν τα έξοδα κατακόρυφα, αλλά για το παιδί μου αξίζει τον κόπο, θα κάνω ό,τι περνάει από το χέρι μου. Αν περάσει σε άλλη πόλη θα πρέπει να τρέχω να βρω σπίτι. Να κρατήσω άδεια για το Σεπτέμβρη κι ας μην κάνω φέτος διακοπές, (ούτε πέρυσι έκανα αφού το παιδί είχε την προετοιμασία για τις εξετάσεις); Θα χρειαστεί να τρέξουμε με το παιδί να βρούμε σπίτι, μετά να το οργανώσουμε, να κάνουμε τη μετακόμιση και την εγκατάσταση.
 
Όλα αυτά πρέπει να γίνουν από 29 Αυγούστου και μετά, αφού οι βάσεις εκεί γύρω ανακοινώνονται κάθε χρόνο δεκαετίες τώρα. Αμέσως μετά βλέπουν στις πόλεις της περιφέρειας τριάδες ανθρώπων (μπαμπάς, μαμά και νέος φοιτητής) να κοιτούν σαν χαμένοι, αφού δεν ξέρουν την πόλη, ψάχνοντας σπίτι για το βλαστάρι τους. Τους ξέρουν και περιμένουν οι μεσίτες το τελευταίο Σαββατοκύριακο του Αυγούστου.
 
Πόσο πιο εύκολα θα ήταν τα πράγματα για όλους αν τα αποτελέσματα ανακοινώνονταν στο τέλος Ιουλίου. Θα μπορούσαν οι γονείς στη διάρκεια της καλοκαιρινής τους άδειας να βρουν σπίτι, να το ετοιμάσουν και να εγκαταστήσουν τα βλαστάρια τους έχοντας όλο το χρόνο δικό τους στην αναζήτηση της καλύτερης λύσης γι’ αυτούς.
 
Είναι τόσο δύσκολο να γίνει αυτό; Και γιατί δεν γίνεται τόσα χρόνια; Η λύση είναι πολύ απλή, αλλά απαιτείται ο συντονισμός τεσσάρων υπουργείων (ναι 4), πράγμα αδύνατο στην Ελλάδα των τελευταίων 30 ετών. Με την υποβολή των μηχανογραφικών δελτίων είναι περασμένες οι προτιμήσεις των υποψηφίων αυτόματα στους υπολογιστές του Υπουργείου Παιδείας, που θα κάνουν την επιλογή. Έχουν ήδη περαστεί οι βαθμολογίες των υποψηφίων, απευθείας από τα βαθμολογικά κέντρα, συνεπώς υπάρχουν τα στοιχεία που χρειάζονται για να γίνει η επιλογή. Όχι όλα όμως. Λείπουν οι βαθμολογίες από τα αγωνίσματα για τα ΤΕΦΑΑ και τα αποτελέσματα των προκαταρκτικών εξετάσεων για τις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές, την Πυροσβεστική και τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού. Τα αποτελέσματα αυτά τα στέλνουν στο Υπουργείο Παιδείας οι υπηρεσίες των αρμόδιων Υπουργείων. Πρόκειται για το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας για τις στρατιωτικές σχολές, το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, για τις Αστυνομικές Σχολές και την Πυροσβεστική και το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για τις ακαδημίες εμπορικού ναυτικού. Τα αποτελέσματα των ΤΕΦΑΑ τα στέλνουν στο Υπουργείο Παιδείας οι Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Όλα αυτά γίνονται περίπου μέχρι τις 10 Αυγούστου. Μέχρι τότε δεν μπορεί να γίνει τίποτα για την έκδοση των αποτελεσμάτων. Εκεί, γύρω στο Δεκαπενταύγουστο, βγάζει μια ανακοίνωση το Υπουργείο Παιδείας για να μπουν και να δουν οι υποψήφιοι αν πέρασαν τις προκαταρκτικές εξετάσεις γι’ αυτές τις σχολές.
Από εκείνη τη στιγμή και μετά μπορεί να ξεκινήσει η επιλογή των υποψηφίων, ώστε να συμπληρωθούν οι θέσεις στις σχολές και να ανακοινωθούν οι βάσεις.
Χάνεται, δηλαδή, ένας μήνας αναμονής των υποψηφίων μέχρι να ολοκληρωθούν οι προκαταρκτικές εξετάσεις και να περαστούν τα αποτελέσματά τους στους υπολογιστές του Υπουργείου Παιδείας. Αν μπορούσαν να συνεννοηθούν τα τέσσερα Υπουργεία μεταξύ τους θα μπορούσαν οι προκαταρκτικές εξετάσεις να γίνονται στην περίοδο του Πάσχα, ώστε τα αποτελέσματά τους να έχουν περαστεί στους υπολογιστές του Υπουργείου Παιδείας έγκαιρα και μόλις τελείωνε η προθεσμία υποβολής των μηχανογραφικών δελτίων στις 20 Ιουλίου, για παράδειγμα, να ξεκινούσε η επιλογή και στα τέλη Ιουλίου να είχαμε τα αποτελέσματα. Τι χρειάζεται; Οργάνωση και συντονισμός. Κάποιος από το Υπουργείο Παιδείας να αναλάβει να εξηγήσει στα υπόλοιπα Υπουργεία και να κινητοποιήσει τις αρμόδιες υπηρεσίες για να κάνουν αυτό που πρέπει στο χρόνο που πρέπει. Αυτό αποδεικνύεται, τόσα χρόνια, αδύνατο για την Ελλάδα, με αποτέλεσμα να ταλαιπωρούνται δεκάδες χιλιάδες οικογένειες. Το ενδιαφέρον του Υπουργείου Παιδείας είναι να αλλάζει κάθε τόσο το Λύκειο και το σύστημα εισαγωγής στην Ανώτατη Εκπαίδευση και όχι η καλή λειτουργία του υπάρχοντος, κάθε φορά, συστήματος εισαγωγής. Και έτσι οι Υπουργοί Παιδείας έρχονται και παρέρχονται, το σύστημα εισαγωγής αλλάζει κάθε λίγο και λιγάκι.
 
Το μόνο που δεν αλλάζει είναι η ταλαιπωρία και η αγωνία των υποψηφίων  και των οικογενειών τους…
 
 
Δάσκαλος και Γράμματα
Την κατάργηση του 4ου επιστημονικού πεδίου και την ενσωμάτωση των παιδαγωγικών τμημάτων σε όλα τα επιστημονικά πεδία ανακοίνωσε το Υπουργείο Παιδείας.
 
Έτσι τα επιστημονικά πεδία γίνονται 4 και τα εξεταζόμενα μαθήματα παραμένουν 4, θυμίζοντας όλο και περισσότερο το σύστημα των δεσμών, που θεσπίστηκε πριν από 30 χρόνια.Την κατάργηση του 4ου επιστημονικού πεδίου και την ενσωμάτωση των παιδαγωγικών τμημάτων σε όλα τα επιστημονικά πεδία ανακοίνωσε το Υπουργείο Παιδείας. Έτσι τα επιστημονικά πεδία γίνονται 4 και τα εξεταζόμενα μαθήματα παραμένουν 4, θυμίζοντας όλο και περισσότερο το σύστημα των δεσμών, που θεσπίστηκε πριν από 30 χρόνια.
 
Το Υπουργείο Παιδείας τονίζει στην ανακοίνωσή του ότι αυτό αποτελεί αίτημα των παιδαγωγικών τμημάτων. Προφανώς η μειωμένη ζήτηση των παιδαγωγικών τμημάτων το 2016, πρώτη χρονιά εφαρμογής αυτού του συστήματος εισαγωγικών, γέννησε την ιδέα. Βιάστηκε, όμως, το Υπουργείο Παιδείας να ανακοινώσει ακόμα μία αλλαγή, πριν μελετήσει τα φετινά στοιχεία που αλλάζουν εντελώς την εικόνα.Το πρώτο συμπέρασμα είναι ότι οι συνεχείς αλλαγές κουράζουν και μπερδεύουν τους υποψηφίους.
 
Έτσι φέτος δεύτερη χρονιά εφαρμογής αυτού του εξεταστικού συστήματος οι υποψήφιοι το έμαθαν και έκαναν σωστότερες επιλογές, όπως βλέπουμε στον πίνακα. Οι υποψήφιοι που δήλωσαν και 5ο μάθημα, προκειμένου να έχουν το δικαίωμα να εισαχθούν στα παιδαγωγικά αυξήθηκαν κατακόρυφα, συνεπώς εκλείπει η δικαιολογία ότι δεν προτίμησαν οι υποψήφιοι τα παιδαγωγικά.Θα μου πείτε το κέρδος είναι δύο λιγότερα εξεταζόμενα μαθήματα στις Πανελλήνιες Εξετάσεις, άρα λιγότερη ταλαιπωρία για τους υποψηφίους και, φυσικά, μικρότερο κόστος για το Υπουργείο Παιδείας.
 
Έτσι και αλλιώς οι υποψήφιοι που εισάγονται στα παιδαγωγικά δεν έχουν εξεταστεί στα ίδια μαθήματα, άρα δεν υπάρχει πρόβλημα με την ενσωμάτωση των παιδαγωγικών τμημάτων σε όλα τα επιστημονικά πεδία.Η μόνη διαφορά είναι ότι με τα παιδαγωγικά ως ξεχωριστό πεδίο οι υποψήφιοι έπρεπε να εξεταστούν σε ένα μάθημα αντίθετο από την ειδίκευσή τους. Οι υποψήφιοι των ανθρωπιστικών στα μαθηματικά και οι υποψήφιοι των θετικών και των οικονομικών στην Ιστορία. Αυτό γίνεται γιατί οι δάσκαλοι πρέπει να γνωρίζουν και μαθηματικά και γλώσσα, ώστε να μπορούν να διδάξουν και τα δύο μαθήματα. Με την κατάργηση του 4ου πεδίου οι υποψήφιοι από τις  ανθρωπιστικές δεν θα έχουν καμία σχέση με τα μαθηματικά, αφού δεν θα εξετάζονται σε αυτά. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα παρακολουθούν ούτε στο σχολείο το μάθημα από τη Β Λυκείου, που, δυστυχώς, επικρατεί η χρησιμοθηρία στους μαθητές και ξεχωρίζουν τα μαθήματα σε μαθήματα που τους χρειάζονται για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και σε μαθήματα που δεν τους χρειάζονται. Το αντίστοιχο θα γίνεται και με τους υποψηφίους από τις θετικές και τις οικονομικές σπουδές για την ιστορία.
KATAGRAFI1
Τα κριτήρια εισαγωγής, λοιπόν, δεν θα αντιστοιχούν στις απαιτούμενες γνώσεις για τις σπουδές και την άσκηση του επαγγέλματος αργότερα, επιβεβαιώνοντας αυτό που λέει ο Υπουργός Παιδείας ότι οι πανελλήνιες εξετάσεις είναι αδιάβλητες αλλά όχι δίκαιες. Το περίεργο είναι ότι ο Υπουργός Παιδείας από τη μία λέει ότι οι εξετάσεις δεν είναι δίκαιες και από την άλλη παίρνει μέτρα που κάνουν τις εξετάσεις ακόμα πιο άδικες.
 
Θα εισάγονται, λοιπόν, στα παιδαγωγικά τμήματα παιδιά που δεν θα είναι ικανά να καταλάβουν και να διδάξουν μαθηματικά γιατί τα εγκατέλειψαν από την Α Λυκείου. Απορούν μετά οι διάφοροι ασχολούμενοι με την εκπαίδευση γιατί οι υποψήφιοι έγραψαν κάτω από τη βάση στα Μαθηματικά σε ποσοστό 84%. Δεν μπορούν να καταλάβουν το απλό:
Με όποιο δάσκαλο καθίσεις τέτοια γράμματα θα μάθεις. Δεν φροντίζουμε οι δάσκαλοί μας να είναι ικανοί δάσκαλοι και στα μαθηματικά και στη γλώσσα και το πληρώνουν τα παιδιά μας…
 
 
Στράτος Στρατηγάκης
 
Ανακοίνωσε το Υπουργείο Παιδείας τις θέσεις εισακτέων στις Ανώτατες Σχολές που θα διεκδικήσουν οι υποψήφιοι στις προσεχείς πανελλήνιες εξετάσεις. Και ενώ το άθροισμα από 69.985 γίνεται 69.450, δηλαδή μείωση κατά 535 θέσεις, έχουμε επιμέρους μειώσεις, αρκετά σημαντικές, σε τμήματα υψηλής ζήτησης, που θα αυξήσουν τον ανταγωνισμό και το άγχος των υποψηφίων.
Στις Ιατρικές Σχολές οι θέσεις από 1055 πέρυσι γίνονται 835 φέτος, δηλαδή είναι 220 λιγότερες. Ο ανταγωνισμός για μια θέση στην Ιατρική είναι πολύ σκληρός, αφού  οι υποψήφιοι αντιμετωπίζουν το πτυχίο ως ένα πολύ καλό διαβατήριο για μια καλή εργασία σε κάποια άλλη χώρα. Η αλήθεια είναι ότι έχουμε τους περισσότερους γιατρούς στον κόσμο, 6,3 ανά 1000 κατοίκους με τη δεύτερη χώρα να έχει 4,7 γιατρούς. Συνεπώς δεν χρειαζόμαστε κι άλλους γιατρούς. Επιπλέον οι σπουδές Ιατρικής είναι οι πιο ακριβές, συνεπώς η μείωση κατά 20% των θέσεων πιθανόν να δημιουργήσει σημαντική εξοικονόμηση κονδυλίων. Και στις Οδοντιατρικές και τις Φαρμακευτικές σχολές έχουμε μείωση των θέσεων περίπου 20%.
Δεν είναι, όμως, μόνο η Ιατρική. Έχουμε και 100 θέσεις λιγότερες στους Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς και Μηχανικούς Υπολογιστών σε όλα τα τμήματα της χώρας, τμήματα που είναι από τα δημοφιλέστερα μεταξύ των υποψηφίων, και πτυχιούχους που θα πρέπει να πρωταγωνιστήσουν στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, αφού οι τομείς των σπουδών τους (ενέργεια, υπολογιστές και τηλεπικοινωνίες) βρίσκονται στην αιχμή της τεχνολογίας. Και στα τμήματα Πληροφορικής έχουμε μείωση 50 θέσεων. Στα τμήματα Αρχιτεκτονικής έχουμε 120 θέσεις λιγότερες.
 
Στα πέντε τμήματα Φυσικής έχουμε μείωση 85 θέσεων και στα τμήματα Χημείας 100 θέσεις λιγότερες.
Στον αντίποδα έχουμε 85 επιπλέον θέσεις στα πέντε (πλέον) τμήματα Θεολογίας, 100 επιπλέον θέσεις στο τμήμα Κλωστοϋφαντουργίας του ΤΕΙ Πειραιά, τη στιγμή που η κλωστοϋφαντουργία έχει τελειώσει στην Ελλάδα. Στις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες έχουμε 265 επιπλέον θέσεις, που φτάνουν τις περυσινές 195 θέσεις στις 460 (αύξηση 135%). Στα Παιδαγωγικά τμήματα δασκάλων έχουμε 30 επιπλέον θέσεις.
 
Είναι λογικό να μειώνονται οι θέσεις στις Ιατρικές Σχολές, ίσως έπρεπε η μείωση να έχει γίνει πριν από πολλά χρόνια, αλλά αυτή η μείωση δεν αφορά μόνο αυτές και δεν γίνεται στα πλαίσια σχεδιασμού του μέλλοντός μας. Οι μειώσεις στον αριθμό των εισακτέων γίνονται με μοναδικό γνώμονα τη μείωση του κόστους για τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Παιδείας.
 
Η μεγάλη μείωση της χρηματοδότησης των ΑΕΙ δημιούργησε δυσλειτουργίες, ιδίως στις σχολές με εργαστήρια. Μη έχοντας το Υπουργείο Παιδείας τη δυνατότητα να αυξήσει τη χρηματοδότηση αναγκαστικά προχωρά στη μείωση του αριθμού των εισακτέων. Μέχρι εδώ κατανοητό. Η αύξηση, όμως, του αριθμού των εισακτέων σε τμήματα που το πτυχίο τους δεν έχει κανένα αντίκρισμα στην αγορά εργασίας, δεν είναι κατανοητή. Δείχνει την αγωνιώδη προσπάθεια το άθροισμα να μη διαφέρει πολύ από το περυσινό, ώστε να μη δημιουργηθεί θόρυβος. Με τέτοια κατανομή των εισακτέων φτάνουμε να έχουμε τους περισσότερους εισακτέους στην Ανώτατη Εκπαίδευση και τους λιγότερους που σπουδάζουν αυτό που θέλουν και αυτό δημιουργεί μεγάλο πρόβλημα στους υποψηφίους. Ίσως τώρα καταλαβαίνετε γιατί το άγχος των υποψηφίων είναι τόσο μεγάλο. Οι θέσεις στις σχολές υψηλής ζήτησης είναι πολύ λίγες.