facebook circle color 256twitter circle birdyoutube 256
phoneEpi
Πηγή: naftemporiki

Του Στράτου Στρατηγάκη

Μαθηματικού - Ερευνητή

 exetaseis2
 
Με την ολοκλήρωση του κυρίως μέρους των πανελληνίων εξετάσεων μπορούμε να βγάλουμε κάποια συμπεράσματα για τα θέματα, το βαθμό δυσκολίας τους και την έκταση της ύλης που κάλυπταν. Τα συμπεράσματα αυτά θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν από τους υποψηφίους ως οδηγός για τις εξετάσεις της επόμενης χρονιάς, ώστε η μελέτη τους να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα. Βέβαια στην Ελλάδα ζούμε και μπορεί του χρόνου να αλλάξει το στυλ των θεμάτων, χωρίς καμία προειδοποίηση, αλλά η τάση που παρατηρείται τα δύο τελευταία χρόνια καλό θα είναι να παγιωθεί. Με την ολοκλήρωση του κυρίως μέρους των πανελληνίων εξετάσεων μπορούμε να βγάλουμε κάποια συμπεράσματα για τα θέματα, το βαθμό δυσκολίας τους και την έκταση της ύλης που κάλυπταν. Τα συμπεράσματα αυτά θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν από τους υποψηφίους ως οδηγός για τις εξετάσεις της επόμενης χρονιάς, ώστε η μελέτη τους να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα. Βέβαια στην Ελλάδα ζούμε και μπορεί του χρόνου να αλλάξει το στυλ των θεμάτων, χωρίς καμία προειδοποίηση, αλλά η τάση που παρατηρείται τα δύο τελευταία χρόνια καλό θα είναι να παγιωθεί. 
 
Οι εισαγωγικές εξετάσεις έχουν σκοπό να ορίσουν ποιοι υποψήφιοι θα εισαχθούν στις περιζήτητες σχολές, ποιοι θα εισαχθούν στις υπόλοιπες και ποιοι δεν θα εισαχθούν σε καμία σχολή. Το ζητούμενο είναι, λοιπόν, η ομαλή κατανομή των υποψηφίων στη βαθμολογική κλίμακα. Συνεπώς οι θεματοδότες πρέπει να επινοήσουν ένα θέμα που δεν θα λύνει παρά μόνο το 10% των υποψηφίων, ένα άλλο που θα το λύνει μόνο το 20% των υποψηφίων, ώστε να επιτύχουν την ομαλή κατανομή των υποψηφίων στη βαθμολογική κλίμακα. 
 
Μέχρι πριν δύο χρόνια η εξέταση στα Μαθηματικά στηριζόταν στην ύλη κυρίως της Γ Λυκείου και η επίλυση των δύσκολων ασκήσεων απαιτούσε τεχνάσματα και τρικ που μάθαιναν οι υποψήφιοι ως μεθοδολογίες. Αυτή η λογική σκοτώνει τη γνώση και το μυαλό του υποψηφίου. Είχε επίσης ως αποτέλεσμα να χωρίζουν οι μαθητές τα Μαθηματικά σε χρήσιμα και «άχρηστα», για την εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση.
Τα δύο τελευταία χρόνια βλέπουμε μια αλλαγή στις απαιτήσεις του διαγωνίσματος των Μαθηματικών. Ζητούνται γνώσεις και από προηγούμενες τάξεις, όπως πέρυσι με την τριγωνομετρία και φέτος με τη γεωμετρία. Αυτό σημαίνει ότι πηγαίνουμε προς την εξέταση των συνολικών γνώσεων του υποψηφίου στο μάθημα και όχι μόνο στην ύλη της Γ Λυκείου. Ο νέος τρόπος εξέτασης είναι πιο δίκαιος γιατί ο υποψήφιος εξετάζεται σε μεγαλύτερης έκτασης ύλη, μικρότερου βαθμού δυσκολίας στο κάθε θέμα. Θα πρέπει, βέβαια, οι θεματοδότες να μελετούν προσεκτικά τα στατιστικά στοιχεία των επιδόσεων, ώστε να μειωθεί το ποσοστό των υποψηφίων που γράφουν πολύ χαμηλούς βαθμούς. Πέρυσι οι υποψήφιοι της ομάδας προσανατολισμού οικονομίας και πληροφορικής που έγραψαν βαθμό μικρότερο του 5 στα 20 έφτασε το 50%! Θα δούμε τα φετινά στατιστικά να δούμε αν βελτιώθηκε το ποσοστό. Φυσικά οι επιδόσεις αυτές δεν έχουν επίπτωση στην εισαγωγή στις Ανώτατες Σχολές, αφού ο αριθμός των εισακτέων είναι προκαθορισμένος. Απλά εισήχθησαν πέρυσι μαθητές σε Πανεπιστημιακές Σχολές της Αθήνας με βαθμό στα Μαθηματικά κάτω από τη βάση.
 
Στη Χημεία ζητήθηκε κρίση και εφαρμογή των ορισμών. Όχι σε όλα τα θέματα, αλλά δεν μπορούσε ένας υποψήφιος να γράψει 20 αν δεν είχε σε βάθος γνώση των πραγμάτων. Δεν αρκούσαν οι μεθοδολογίες, που συνήθως διδάσκονται, για να φτάσει κανείς στο άριστα. 
 
Στη Βιολογία η παπαγαλία θα έφερνε σε αδιέξοδο όποιον μαθητή είχε προετοιμαστεί με αυτόν τον τρόπο. Η απαίτηση και εδώ ήταν όχι απλά η γνώση αλλά η βαθιά κατανόηση των εννοιών και η εξαγωγή συμπερασμάτων με βάση αυτή την κατανόηση.
 
Παρά τις επιμέρους διαφωνίες αρκετών εκπαιδευτικών, με ενστάσεις για ασάφειες στα θέματα των Αρχών Οικονομικής Θεωρίας από την Ένωση Οικονομολόγων Εκπαιδευτικών, κάποιες διαμαρτυρίες για το Β2 της Φυσικής, η γενική εικόνα είναι ότι τα θέματα βρίσκονται σε σωστό δρόμο. Στηρίζονται όχι απλά στη γνώση της ύλης, αλλά στη βαθιά της κατανόηση που επιτρέπει την απάντηση σε ερωτήσεις κρίσης. Αυτός είναι, πιστεύω, ο κοινός παρονομαστής του νέου ύφους των θεμάτων. Πάνω σ’ αυτή την αρχή πρέπει να γίνει η προετοιμασία των υποψηφίων για τις επόμενες πανελλήνιες εξετάσεις.
 
Πρέπει, όμως, να οριστικοποιηθεί το ύφος τους και να γίνουν γνωστές οι απαιτήσεις των εξεταστών από τους υποψηφίους, ώστε να μην έχουμε αιφνιδιασμούς, που σημαίνει ότι κάποιοι είναι πιο τυχεροί που κατάφεραν να προβλέψουν την τάση. Αυτό είναι έξω από τη διαδικασία της μάθησης. Είναι σωστό να δημοσιεύονται πρότυπα διαγωνίσματα που θα δίνουν το ύφος και τη λογική των θεμάτων, ώστε οι υποψήφιοι να προετοιμάζονται στη σωστή κατεύθυνση και να σταματήσουν οι φήμες που κυκλοφορούν κάθε χρόνο για το τι θα εξεταστεί.
 
Φοιτητές
 
Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - ερευνητή
Πηγή: naftemporiki.gr
 
106 φοιτητές παρέδωσαν την ίδια εργασία στο μάθημα Δυναμικά Μαθηματικά Υποδείγματα στο τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Πατρών. Εργασίες γράφονται για λογαριασμό φοιτητών πολλά χρόνια τώρα. Μια περιήγηση στο internet θα σας δώσει διευθύνσεις και τηλέφωνα. Αυτή η πρακτική ξεκίνησε στην Αμερική με τους ξένους φοιτητές που είχαν πρόβλημα με τη γλώσσα και ήρθε εδώ και πολλά χρόνια και στα μέρη μας.Το εντυπωσιακό είναι ότι προσπάθησαν 106 φοιτητές να περάσουν το μάθημα με την ίδια εργασία. Υποθέτω ότι έγινε για λόγους κόστους. Εγείρεται, όμως, το ερώτημα: Είναι απλή τεμπελιά ή υπάρχει κάτι άλλο, που ευνοεί τέτοιες πρακτικές;
 
Η βάση του τμήματος ήταν το 2017 11.386 μόρια, το 2016 ήταν 12.307 μόρια και το 2015 διαμορφώθηκε στα 12.849 μόρια. Οι υποψήφιοι που εισήχθησαν στο τμήμα, δηλαδή, έγραψαν στα Μαθηματικά βαθμούς από 05 μέχρι 08 περίπου. Αυτό σημαίνει ότι δεν ξέρουν Μαθηματικά. Δεν μπορούν, συνεπώς, να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του συγκεκριμένου μαθήματος.
 
Φυσικά δε γίνεται να μάθουν τα παιδιά τα Μαθηματικά που δεν έμαθαν στα 12 χρόνια του σχολείου, άρα βρίσκονται σε αδιέξοδο όταν έχουν να αντιμετωπίσουν το συγκεκριμένο μάθημα. Πρόκειται γι’ αυτό που επισημαίνει στην ετήσια έκθεσή της η Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ), ότι οι φοιτητές δεν έχουν το υπόβαθρο για να παρακολουθήσουν τα μαθήματα στο Πανεπιστήμιο. Η σημαντικότερη συνέπεια αυτού είναι η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση των σπουδών τους ή, ακόμη, και η εγκατάλειψη των σπουδών.
 
Εισαχθέντες - Πτυχιούχοι
 
Στο διάγραμμα βλέπουμε την εξέλιξη του φοιτητικού πληθυσμού των Πανεπιστημίων από το 2003-2004 μέχρι το 2014-2015, σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας. Η πράσινη γραμμή μας δείχνει τον αριθμό των φοιτητών που βρίσκονται στα κανονικά εξάμηνα της φοίτησής τους, δηλαδή σε ένα τμήμα τετραετούς φοίτησης μέχρι το 8ο εξάμηνο. Παρατηρούμε ότι δεν υπάρχει σημαντική διαφορά αυτού του αριθμού την τελευταία δωδεκαετία. Η μπλε γραμμή δείχνει το πλήθος των φοιτητών που παίρνουν κάθε χρόνο πτυχίο. Ο αριθμός αυτός μένει περίπου σταθερός, με περίπου 30.000 φοιτητές να παίρνουν κάθε χρόνο το πτυχίο τους. Η κόκκινη γραμμή δείχνει το πλήθος των φοιτητών που έχουν ολοκληρώσει τα κανονικά εξάμηνα σπουδών και δεν έχουν πάρει το πτυχίο τους. Βλέπουμε ότι το 2004 ο αριθμός τους ήταν 106.925 φοιτητές και δώδεκα χρόνια μετά, το 2015 έφτασαν τους 213.098 φοιτητές. Πρόκειται για τους λιμνάζοντες φοιτητές, που κακώς αποκαλούνταν αιώνιοι.
 
Ο αριθμός τους, λοιπόν, διπλασιάστηκε σε δώδεκα χρόνια. Η οικονομική κρίση που βιώνουμε δεν αποτελεί μια αποτελεσματική εξήγηση, γιατί από 106.925 που ήταν το 2004 έφτασαν τους 178.826 το 2011, που αρχίσαμε να βιώνουμε την κρίση στο πετσί μας. Βλέπουμε, φυσικά, ότι μετά το 2013 προστέθηκαν περίπου 30.000 επιπλέον λιμνάζοντες φοιτητές και ένα μέρος αυτής της αύξησης οφείλεται και στην κρίση, αλλά η γραμμή είχε αρχίσει να τραβάει την ανηφόρα από πολύ νωρίτερα.
 
Η άποψή μου είναι ότι τα παιδιά δυσκολεύονται πολύ να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους γιατί δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στη δυσκολία των μαθημάτων.
 
Με την αλλαγή του συστήματος εισαγωγικών εξετάσεων που έγινε το 2000 επί υπουργίας Γεράσιμου Αρσένη, η ύλη των εξεταζομένων μαθημάτων μειώθηκε δραστικά, με αποτέλεσμα οι νέοι φοιτητές να υστερούν σε γνώσεις. Ταυτόχρονα άρχισε και μία συνεχής αλλαγή στο εξεταστικό σύστημα, που ξεκίνησε με πανελλήνιες εξετάσεις σε 14 μαθήματα στη Β και τη Γ Λυκείου, υπέστη τόσες πολλές συνεχείς και ουσιαστικές αλλαγές που αποσυντόνισαν τους πάντες. Ας θυμηθούμε μερικές: Καταργήθηκαν οι εξετάσεις στη Β Λυκείου, τα εξεταζόμενα μαθήματα μειώθηκαν από 14 σε 9, μετά σε 6 ή 7, μετά σε 4 ή 5 και τώρα η πλειοψηφία των υποψηφίων θα εξετάζεται σε 4 μαθήματα.
 
Οι συνεχείς αλλαγές συνοδεύτηκαν με συνεχείς περικοπές της ύλης, με αποτέλεσμα οι υποψήφιοι να γνωρίζουν όλο και λιγότερα πράγματα και να παπαγαλίζουν όλο και περισσότερο. Όλα αυτά έγιναν στην προσπάθεια να μειωθεί ο φόρτος εργασίας και το άγχος των υποψηφίων. Απέτυχαν και οι δύο στόχοι, αφού οι υποψήφιοι εξακολουθούν να εργάζονται πολύ σκληρά και να αγχώνονται υπερβολικά.
 
Αυτό που μας έμεινε είναι ο διπλασιασμός των λιμναζόντων φοιτητών, που δημιουργεί απόγνωση στους φοιτητές και τους οδηγεί σε αδιέξοδα. Τα στοιχεία αυτά τα έχει το Υπουργείο Παιδείας, εδώ και χρόνια, και η μόνη λύση που προτάθηκε είναι να διαγράφονται οι «αιώνιοι» φοιτητές.
 
Λύση που κινείται στη λογική «πονάει κεφάλι κόψει κεφάλι». Λύση σημαίνει να εντοπίσεις το πρόβλημα, να ψάξεις τις αιτίες που το δημιουργούν και να προσπαθήσεις με συγκεκριμένα μέτρα να το λύσεις, να μειώσεις δηλαδή τον αριθμό των λιμναζόντων φοιτητών. Φυσικά κανείς ποτέ δεν έσκυψε στο πρόβλημα, κανείς δεν προσπάθησε να το διορθώσει και βρισκόμαστε πάλι να συζητάμε για ένα καινούριο σύστημα εισαγωγής, που φοβάμαι ότι, για ακόμα μία φορά, δεν θα αντιμετωπίζει το πραγματικό πρόβλημα.
 
 
 
Το νέο σύστημα εισαγωγής στην Ανώτατη Εκπαίδευση
Του Στράτου Στρατηγάκη
μαθηματικού - ερευνητή
Πηγή: naftemporiki.gr

Ανακοινώθηκε το περίγραμμα για νέο Λύκειο και το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Πριν από 4 χρόνια ακριβώς τον Αύγουστο του 2013 ανακοινώθηκε από τον τότε Υπουργό Παιδείας το Νέο Λύκειο. Σε μόλις 4 χρόνια ήταν απαραίτητη η αλλαγή, καθώς το ισχύον σύστημα εισαγωγής έχει χτυπητές αδυναμίες. Όταν η προχειρότητα θριαμβεύει δεν υπάρχει διάρκεια και η αλλαγή της αλλαγής είναι απαραίτητη.

 

Το νέο Λύκειο αφορά τους μαθητές που θα φοιτήσουν φέτος στην Α Λυκείου. Οι μαθητές που θα φοιτήσουν στη Β και τη Γ Λυκείου θα εξεταστούν με το ισχύον σύστημα, συνεπώς δεν έχουν για τίποτα να ανησυχούν, καθώς τα πράγματα γι’ αυτούς είναι απολύτως ξεκάθαρα.

 

Το σχέδιο που ανακοινώθηκε δεν είναι ολοκληρωμένο. Πρόκειται, ουσιαστικά, για ένα σχεδιάγραμμα του νέου συστήματος. Οι πανελλήνιες εξετάσεις δεν καταργούνται, αλλά αντίθετα αυξάνονται, καθώς αλλάζουν μόνο όνομα. Τώρα λέγονται Κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις και είναι περισσότερες από μία.

 

Η βασική φιλοσοφία του είναι ότι η Γ Λυκείου θα είναι προπαρασκευαστική χρονιά, που θα αφιερώνεται στην εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Τα μαθήματα θα είναι λίγα και αυτά που θα μετράνε για την εισαγωγή θα διδάσκονται για 6 ώρες την εβδομάδα. Καλή ιδέα φαίνεται, καθώς θα εξαλειφθεί το πρόβλημα με την απαξίωση των μαθημάτων που δεν εξετάζονται οι μαθητές για την εισαγωγή τους στην Ανώτατη Εκπαίδευση και δεν ασχολούνται καθόλου με το διάβασμά τους. Ουσιαστικά προσαρμόζουμε το σχολείο στην πραγματικότητα, μόνο που αυτό μας πήρε δεκαετίες να το ομολογήσουμε.

 

Για την εισαγωγή στις Ανώτατες σχολές θα μετρούν οι βαθμοί των πανελληνίων εξετάσεων σε τέσσερα μαθήματα, που μπορεί να έχουν διαφορετικούς συντελεστές μεταξύ τους, αλλά αυτή η εξέταση θα δίνει το 80% των μορίων για την εισαγωγή στις Ανώτατες Σχολές. Το άλλο 20% θα προκύπτει από διαδικασίες που θα πραγματοποιούνται μέσα στο σχολείο. Δεν θα είναι, όμως, απλά ο προφορικός βαθμός γιατί όσες φορές αυτό δοκιμάστηκε είχε ως αποτέλεσμα να έχουν όλοι οι μαθητές σε όλα τα μαθήματα 20. Τώρα θα έχουμε πάλι κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις (που αφήνεται ένα παραθυράκι ότι μπορεί να είναι ανά περιφέρεια) στο τέλος του Α τετραμήνου, την ίδια μέρα σε όλη την Ελλάδα. Η διόρθωση θα είναι αυτόματη από υπολογιστή, όπως γίνεται στις εξετάσεις για τα διπλώματα ξένων γλωσσών. Ο βαθμός θα μετράει μόνο αν είναι καλύτερος από το βαθμό των πανελληνίων. Θα υπάρχει και ερευνητική και δημιουργική εργασία που θα βαθμολογείται και πάλι εξωτερικά. Αυτοί οι βαθμοί μαζί με τους κλασικούς προφορικούς θα δίνουν το 20% των μορίων για την εισαγωγή.

 

Επιστημονικά πεδία θα υπάρχουν αλλά δεν λέγονται επισήμως έτσι. Το μόνο που ανακοινώθηκε είναι τα μαθήματα που απαιτούνται για την εισαγωγή σε ομάδες σχολών. Τα μαθήματα και οι ομάδες φαίνονται στον πίνακα. Είναι πολύ γενικό και, ως γνωστόν, ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες. Στο ισχύον σύστημα έκαναν δυόμισι χρόνια μέχρι να ανακοινώσουν την κατανομή των σχολών στα επιστημονικά πεδία γιατί δεν τους έβγαιναν λογικά. Προκλήθηκε και «πόλεμος» ανάμεσα στους καθηγητές της Χημείας και της Πληροφορικής για τα εξεταζόμενα μαθήματα. Οι διαμαρτυρίες ήδη ξεκίνησαν γιατί στο προσχέδιο που δημοσιεύτηκε υπάρχει ως εξεταζόμενο μάθημα Χημεία/Βιολογία που μπορεί να ερμηνευτεί ως μία εξέταση σε δύο διαφορετικά μαθήματα.

 

Για να συνοψίσουμε την πρώτη ανακοίνωση. Καθυστέρησε 5 μήνες, αφού ο Υπουργός Παιδείας είχε πει όταν ανέλαβε τα καθήκοντά του ότι μέχρι το Μάρτιο θα ανακοίνωνε το σύστημα. Έφτασε τέλος Αυγούστου για να μάθουμε ένα σχεδιάγραμμα. Αυτά που δεν γνωρίζουμε είναι περισσότερα από αυτά που γνωρίζουμε. Δεν γνωρίζουμε για παράδειγμα την κατανομή των σχολών στα επιστημονικά πεδία ή όπως αλλιώς ονομαστούν. Δεν γνωρίζουμε αν κάποιος θα έχει τη δυνατότητα να διεκδικήσει θέση σε οικονομικές σχολές και τμήματα Μαθηματικών και με ποια μαθήματα. Δεν γνωρίζουμε πως θα υπολογίζονται τα μόρια. Δεν γνωρίζουμε ποια μαθήματα θα διδάσκονται στη Β και Γ Λυκείου. Γνωρίζουμε μόνο γενικότητες. Οι λεπτομέρειες, όμως, καθορίζουν την επιτυχία ή όχι ενός συστήματος και αυτές είναι άγνωστες.

 

Ας κρατήσουμε ως θετική την προσγείωση στην πραγματικότητα και την εγκατάλειψη των μεγάλων λόγων για κατάργηση των πανελληνίων και ελεύθερη εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Ας κρατήσουμε ως θετική την προσπάθεια να λυθούν δυσλειτουργίες όπως η διάλυση της Γ Λυκείου και ας περιμένουμε το ολοκληρωμένο σχέδιο και, κυρίως, την εφαρμογή του στην πράξη για να δούμε την επιτυχία του ή όχι.