facebook circle color 256twitter circle birdyoutube 256
phoneEpi
 
ekpaideusi
Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Πηγή naftemporiki.gr
Τι θα γίνει με την ύλη; Μαθητές, καθηγητές και γονείς αγωνιούν.
Πρωτίστως οι μαθητές που διαβάζουν και σκέφτονται: Καλά κάνω και το διαβάζω αυτό; Θα είναι μέσα στην ύλη; Κι αν δεν είναι και το διαβάζω τσάμπα; Μήπως χάνω το χρόνο μου και μελετώ πράγματα που θα είναι εκτός ύλης, και τελικά δεν δώσω τον απαραίτητο χρόνο σ’ αυτά που θα είναι εντός ύλης; Γιατί το Υπουργείο δεν ανακοινώνει τώρα την ύλη; Τι περιμένουν;
 
Αγωνιώδη ερωτήματα που δεν έχουν απάντηση. Ας προσπαθήσουμε να βάλουμε τα πράγματα σε μία σειρά. Αν το Υπουργείο Παιδείας ανακοινώσει τώρα την ύλη, αυτό σημαίνει ότι τα σχολεία δεν θα ανοίξουν ξανά ή αν ανοίξουν για μικρό διάστημα θα κάνουν επαναλήψεις. Θα μπορούσε να είναι αυτό μία λύση, αλλά αυτοί που θα αποφασίσουν είναι οι… γιατροί.
 
Υποθέτοντας ότι το Υπουργείο Παιδείας αποφασίζει να ανακοινώσει τώρα την ύλη. Έχει ήδη ζητήσει από τα σχολεία να μάθει που βρισκόταν ο κάθε καθηγητής σε κάθε σχολείο στα Πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα. Άρα γνωρίζει ακριβώς τι συμβαίνει, ενώ εμείς απλά υποθέτουμε.
 
Στις 11 Μαρτίου, που σταμάτησε η φυσική λειτουργία των σχολείων, είχαν διανυθεί τα 2/3 του διδακτικού έτους. Συνήθως το διδακτικό έτος περιλαμβάνει 25 εβδομάδες και από τις 11 Μαρτίου μέχρι τη λήξη των μαθημάτων υπολείπονται 8,5 εβδομάδες μαθημάτων. Απλό θα ήταν η ύλη να περικοπεί κατά 30% και να τελειώσει εκεί η ιστορία. Δεν είναι όμως τόσο εύκολα τα πράγματα όσο δείχνουν.
 
Με βάση τις οδηγίες διδασκαλίας του Υπουργείου Παιδείας έχουμε το εξής χρονοδιάγραμμα στα Μαθηματικά, για παράδειγμα. Ώρες διδασκαλίας 6 την εβδομάδα και μία ώρα για επίλυση των αποριών. Ο ελάχιστος αριθμός ωρών που προτρέπουν οι οδηγίες του καθηγητές να αφιερώσουν σε κάθε παράγραφο έχουν άθροισμα 124 ώρες και αντιστοιχούν σε 21 διδακτικές εβδομάδες με έξι ώρες διδασκαλία, αφού η έβδομη ώρα αφιερώνεται σε επίλυση αποριών.
 
Θα έμεναν, δηλαδή, και 4 εβδομάδες για την επανάληψη της ύλης, αν ένας καθηγητής αφιέρωνε το ελάχιστο προτεινόμενο για κάθε παράγραφο. Αν επέμενε κάπου περισσότερο γιατί έβλεπε ότι υπήρχαν ζητήματα κατανόησης ή για όποιον άλλο λόγο έκρινε αυτός θα ροκάνιζε από το χρόνο για επανάληψη. Λογικά, λοιπόν, με μία μείωση της ύλης κατά 20-25% θα ήταν όλα εντάξει στο συγκεκριμένο μάθημα. Τα πράγματα είναι πιο περίπλοκα.
 
Οι οδηγίες και η υλοποίησή τους είναι δύο τελείως διαφορετικά πράγματα. Δύο είναι οι παράγοντες που δημιουργούν το πρόβλημα. Ο πρώτος και σημαντικότερος παράγοντας είναι το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας. Είναι γνωστό ότι διορισμοί αναπληρωτών γινόντουσαν μέχρι λίγο πριν να κλείσουν τα σχολεία. Συγκεκριμένα οι τελευταίοι διορισμοί αναπληρωτών ανακοινώθηκαν στις 28/2/2020 και σ’ αυτούς περιλαμβάνονται και 155 καθηγητές γενικής παιδείας.
 
Θυμάμαι να διαβάζω ανακοινώσεις σχολείων ότι φθάνουν τα Χριστούγεννα και δεν έχουν καθηγητές να διδάξουν μαθήματα Πανελλαδικά εξεταζόμενα. Η διαχείριση του προσωπικού είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα του Υπουργείου Παιδείας. Δεν είναι ικανό να διαχειριστεί και να διοικήσει το προσωπικό του. Υπάρχει μία δικαιολογία ότι ο πραγματικά πολύ μεγάλος αριθμός αναπληρωτών (συνέπεια του παγώματος διορισμών που έφερε η κρίση) είναι δυσκολότερα διαχειρίσιμος, αλλά υπάρχει και το My School, που δείχνει με ένα κλικ την εικόνα κάθε σχολείου.
 
Όταν, λοιπόν, δεν ξεκινούν σε όλα τα σχολεία ταυτόχρονα τα μαθήματα, αλλά σταδιακά, ανάλογα με τα κύματα των αναπληρωτών που διορίζονται γίνονται και τα μαθήματα, τότε κάθε προγραμματισμός μένει στα χαρτιά. Εδώ, λοιπόν, ξεκινούν τα προβλήματα του Υπουργείου Παιδείας, που φέρει το μεγαλύτερο μέρος της ευθύνης.
 
Ο δεύτερος παράγοντας που μπορεί να δυσκολέψει την τήρηση των οδηγιών είναι κάποιοι καθηγητές που κάνουν ό,τι θέλουν, αφού δεν  έχουν κανένα έλεγχο. Δυστυχώς στην Ελλάδα η ανυπακοή είναι εθνικό σπορ. Από τα υδραυλικά των εξοχικών που χαλάνε Παρασκευή, μέχρι αυτούς που αλλάζουν μόνιμη κατοικία, ώστε να πάνε το Πάσχα στο χωριό, η ανυπακοή είναι μέσα μας. Δεν γίνεται να λείψει και από τους καθηγητές, που αποτελούμε μέρος της κοινωνίας μας. Έτσι κάποιοι χαράζουν τη δική τους διδακτική πορεία περιφρονώντας τις οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας.
 
Τώρα που όλοι οι καθηγητές έχουν καταθέσει μέχρι σε ποιο σημείο έχουν φθάσει την ύλη πρέπει, νομίζω, οι σχολικοί σύμβουλοι να ζητήσουν από τους ποσοτικά “απείθαρχους” καθηγητές να τους εξηγήσουν το σκεπτικό με το οποίο δεν τήρησαν τις οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας. Αν το σκεπτικό τους είναι σωστό να επαινεθούν και η πρότασή τους να προωθηθεί προς το ΙΕΠ προς αξιολόγηση. Αν το σκεπτικό τους είναι λάθος να υποστούν επίπληξη και να τύχουν αυξημένης παρακολούθησης την επόμενη χρονιά για τη σωστή ως προς το χρόνο διεκπεραίωση της ύλης.
 
Αντιλαμβανόμαστε, λοιπόν, ότι δεν είναι εύκολη υπόθεση η περικοπή της ύλης. Δεν γνωρίζουμε την έκταση του προβλήματος. Μόνο το Υπουργείο Παιδείας γνωρίζει και μένει να αποφασίσει. Η αγωνία των υποψηφίων, όμως, είναι πολύ μεγάλη, γιατί είναι φυσικό όταν διαβάζεις να θέλεις να γνωρίζεις σε ποια ύλη θα εξεταστείς.
 
 
 
covid19
Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Πηγή naftemporiki.gr
 
 
Παρατάθηκε το κλείσιμο των σχολείων μέχρι τις 10 Απριλίου.
 
Είναι προφανές ότι θα παραταθεί και άλλο. Πότε θα ανοίξουν τα σχολεία; Κανείς δεν το γνωρίζει, ούτε το Υπουργείο Παιδείας το γνωρίζει. Άλλοι θα το αποφασίσουν: οι γιατροί.
 
Υπάρχει κάποιο χρονικό περιθώριο που θα μπορούσαν να ανοίξουν τα σχολεία και να μη υπάρξουν αξεπέραστα προβλήματα. Ας δούμε το καλό σενάριο λοιπόν.
 
Αν τα σχολεία ανοίξουν ξανά μέχρι τις 25 Μαΐου θα έχουν χαθεί 8 εβδομάδες μάθημα, από τις 11 Μαρτίου που έκλεισαν τα σχολεία ή και λιγότερο αν τα σχολεία ανοίξουν πριν τις 25 Μαΐου.
Θα μπορούσαν να γίνουν μαθήματα για 5 εβδομάδες μέχρι και την Παρασκευή 26 Ιουνίου. Μετά το μάθημα θα είναι σχεδόν αδύνατο να γίνει λόγω… ζέστης. Να θυμηθούμε ότι τα σχολεία μας δεν έχουν air-conditions ούτε μονώσεις και άλλα τέτοια ωραία πράγματα. Ακόμα και ανεμιστήρες να πάρουν μάθημα είναι αδύνατο να γίνει μετά τις 26 Ιουνίου.
Η λύση που έπεσε στο τραπέζι για διδακτική ώρα 35 λεπτών αντί 45 λεπτών μου φαίνεται εξουθενωτική για τα παιδιά. Τα 10 λεπτά λιγότερο σε κάθε ώρα δίνουν δύο διδακτικές ώρες επιπλέον κάθε μέρα, γιατί οι διδακτικές ώρες γίνονται 9 από 7 που είναι σήμερα στο ωράριο του σχολείου. Ποιος μπορεί να αντέξει 9 διδακτικές ώρες κάθε μέρα; Ποιος μαθητής μπορεί να προετοιμάσει 9 μαθήματα για την επόμενη ημέρα κάθε μέρα; Δύσκολο. Ποσοτικά θα ήταν μία λύση, αφού αυξάνεις κατά 28% τις ώρες διδασκαλίας. Έτσι οι 5 εβδομάδες μάθημα γίνονται 6,5. Δεν είναι, όμως, ποσοτικό το πρόβλημα. Το θέμα είναι τι θα μάθουν τα παιδιά αυτές τις 5 εβδομάδες, γι’ αυτό καλό θα είναι να μη στριμώξουμε περισσότερες ώρες σε λιγότερο χρόνο.
 
Όταν τα μαθήματα ολοκληρωθούν στις 26 Ιουνίου προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις δεν γίνονται και οι μαθητές πάνε στην επόμενη τάξη χωρίς εξετάσεις. Έτσι κι αλλιώς όλοι προάγονται στην επόμενη τάξη, οπότε μπορούν να παραληφθούν χωρίς ιδιαίτερο πρόβλημα.
 
Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις θα μπορούσαν να αρχίσουν στις 29 Ιουνίου. Το Γενικό Λύκειο χρειάζεται 4 εξεταστικές ημέρες και το ΕΠΑΛ 7 εξεταστικές ημέρες. Με μία μικρή συμπίεση στο πρόγραμμα εξετάσεων των μαθημάτων ειδικότητας θα μπορούσαν οι Πανελλαδικές να ολοκληρωθούν στο Γενικό Λύκειο στις 6 Ιουνίου και στο ΕΠΑΛ εκεί γύρω. Το πρόγραμμα των εξετάσεων των ΕΠΑΛ θα μπορούσε να συμπτυχθεί, αφού κάθε μαθητής εξετάζεται σε 4 μαθήματα. Αμέσως μετά ξεκινούν οι εξετάσεις στα ειδικά μαθήματα και τα ΤΕΦΑΑ. Με στόχο να ολοκληρωθούν μέχρι τις 20 Ιουλίου, για να αρχίσουν οι προκαταρκτικές εξετάσεις για τις Στρατιωτικές, Αστυνομικές Σχολές, Λιμενικό, Πυροσβεστική και Εμπορικό Ναυτικό. Με λίγο καλύτερη οργάνωση εκ μέρους αυτών των σχολών οι προκαταρκτικές εξετάσεις ολοκληρώνονται εντός του Ιουλίου.
 
Οι βαθμοί των υποψηφίων ανακοινώνονται μέχρι τις 20 Ιουλίου, γιατί πέρυσι ανακοινώθηκαν 12 ημέρες μετά τη λήξη των εξετάσεων. Συνεπώς είναι εφικτό. Τα Μηχανογραφικά δελτία συμπληρώνονται από τις 10 Ιουλίου μέχρι τις 31 Ιουλίου.
Αν γίνουν όλα αυτά σ’ αυτά τα χρονικά διαστήματα τα αποτελέσματα εισαγωγής, οι βάσεις, δηλαδή, μπορούν να ανακοινωθούν την τελευταία εβδομάδα του Αυγούστου, όπως κάθε χρόνο.
Ένα άλλο πολύ σημαντικό θέμα είναι ότι δεν γνωρίζουμε όταν ανοίξουν τα σχολεία σε τι ψυχική κατάσταση θα είμαστε όλοι μας: παιδιά , γονείς, εκπαιδευτικοί. Πως θα γίνει το μάθημα στα σχολεία, γιατί σημασία δεν έχει να βγουν οι ημερομηνίες. Σημασία έχει να γίνει και δουλειά. Αν τα παιδιά, και οι μεγάλοι φυσικά, έχουν αρχίσει να εμφανίζουν προβλήματα από την απομόνωση, τότε τύποις θα ολοκληρωθεί η χρονιά.
Αυτό είναι το καλό σενάριο.
 
Το κακό δεν θέλω να το σκέφτομαι ακόμη.
Πρέπει, όμως, να αποφύγουμε, όσο αυτό είναι εφικτό, τη μετάθεση των Πανελλαδικών για τον Αύγουστο.
Δεν θα το αντέξουν τα παιδιά. Η μακρόχρονη αναμονή θα τους σπάσει τα νεύρα.
 
 
 
online learning
 
Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Πηγή naftemporiki.gr
 
Ο κορωνοϊός εγκαταστάθηκε για τα καλά στη ζωή μας, αυξάνοντας την αβεβαιότητα και την ανασφάλεια. Γιατρός δεν είμαι για να δίνω οδηγίες και συμβουλές, αλλά πρέπει να πω ακόμη μια φορά προς τους γονείς: τα σχολεία έκλεισαν, όχι για να προστατεύσουν τα παιδιά μας, αλλά για να προστατεύσουν τους παπούδες και τις γιαγιάδες των παιδιών μας. Συνεπώς μην ανησυχείτε για τα παιδιά σας, αλλά για τους γονείς σας.Ο κορωνοϊός εγκαταστάθηκε για τα καλά στη ζωή μας, αυξάνοντας την αβεβαιότητα και την ανασφάλεια. Γιατρός δεν είμαι για να δίνω οδηγίες και συμβουλές, αλλά πρέπει να πω ακόμη μια φορά προς τους γονείς: τα σχολεία έκλεισαν, όχι για να προστατεύσουν τα παιδιά μας, αλλά για να προστατεύσουν τους παπούδες και τις γιαγιάδες των παιδιών μας. Συνεπώς μην ανησυχείτε για τα παιδιά σας, αλλά για τους γονείς σας.

Ο ιός που άλλαξε τη ζωή μας, πέρα από το φόβο που σκόρπισε, μπορεί να φέρει και κάτι καλό: την ψηφιακή εξέλιξη της χώρας μας, που είναι τρίτη από το τέλος στην Ευρώπη, μπροστά μόνο από τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία.

Το κλείσιμο των σχολείων πυροδότησε την προσπάθεια για εξ αποστάσεως εκπαίδευση, την τηλεκπαίδευση, δηλαδή . Η ανάγκη είναι μεγάλη. Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις θα γίνουν, ελπίζω στην ώρα τους, οι μαθητές χρειάζεται να συνεχίσουν την προετοιμασία τους, με την καθοδήγηση των καθηγητών τους. Έτσι όλοι άρχισαν να αναζητούν λύσεις. Η Υπουργός Παιδείας έσπευσε να δηλώσει, σήμερα στις 13/3 ότι το Υπουργείο είναι έτοιμο για την υλοποίηση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Ευτυχώς βρέθηκαν τρεις εταιρείες που προσφέρθηκαν να υλοποιήσουν την εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση και μάλιστα δωρεάν.
Ο Σύνδεσμος Ιδιωτικών Σχολείων δήλωσε ότι τα μέλη του προσπαθούν να κάνουν πράξη την εξ΄ αποστάσεων εκπαίδευση και πολλά φροντιστήρια προσπαθούν να μπουν στο χορό.
Είναι περιττό να πούμε ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι σοβαρή υπόθεση και δύσκολο εγχείρημα, για να το εξευτελίζουμε με προχειρότητες, γιατί ελλοχεύει πάντα ο κίνδυνος να δοκιμαστεί άρον άρον, να δημιουργήσει προβλήματα αντί να λύσει και η αποτυχία του να φέρει πισωγύρισμα.
Οι δυνατότητες που υπάρχουν ξεκινούν από τα απλά: ανάθεση εργασιών στους μαθητές από τους καθηγητές τους μέσω e-mail, βιντεοσκοπημένα μαθήματα, προχωρούν σε ζωντανή επικοινωνία μέσω Skype, για να φτάσουν στο μέγιστο με τις εικονικές τάξεις. Φυσικά τα εργαλεία που δημιουργούν τάξεις δεν είναι δωρεάν. Το πρώτο ζήτημα είναι το ζήτημα του κόστους και ποιος θα το πληρώσει. Η χρήση των απαιτούμενων server κοστίζει.
Το δεύτερο και σημαντικότερο ζήτημα είναι η ίδια η διδασκαλία. Το να δημιουργήσεις την εικονική τάξη είναι το εύκολο, αφού τεχνικά υπάρχουν λύσεις. Ποιος, όμως, θα διδάξει; Ο ανασταλτικός παράγοντας εδώ είναι ο ψηφιακός αναλφαβητισμός του πληθυσμού γενικά. Φανταστείτε ότι υπάρχουν καθηγητές που δεν γνωρίζουν ούτε ένα e-mail να στείλουν. Αυτοί αυτομάτως δεν μπορούν να συμμετάσχουν στη διαδικασία. Αλλά και αυτοί που μπορούν δε σημαίνει ότι γνωρίζουν πως να διδάξουν, αφού οι συνθήκες δεν είναι ίδιες. Στην εικονική τάξη μπορεί να υπάρχει οπτική και ακουστική επικοινωνία, αλλά δεν είναι το ίδιο με τη φυσική τάξη. Μπορεί ο μαθητής να είναι παρών, αλλά να μην είναι εκεί, γιατί μπορεί να παίζει με το κινητό του και να μην παρακολουθεί. Ο καθηγητής θα δυσκολευτεί πάρα πολύ να κάνει το μάθημά του ελκυστικό, γιατί θα προσπαθεί, ταυτόχρονα με το μάθημα να μάθει τον τρόπο. Οι ειδικοί λένε ότι το μάθημα είναι πιο κουραστικό για τον μαθητή από το μάθημα στη φυσική τάξη.
Φυσικά υπάρχουν και εκείνες οι φωνές που λένε ότι δεν έχουν όλα τα παιδιά internet, συνεπώς πως θα παρακολουθούν το μάθημα. Πρόκειται για τους ίδιους που έλεγαν. όταν εφαρμόστηκε το μέτρο για την ηλεκτρονική υποβολή της δήλωσης του φόρου εισοδήματος, ότι οι παππούδες δεν μπορούν να υποβάλουν ηλεκτρονικά τις δηλώσεις τους. Είναι προφανές, ότι οι ηλικιωμένοι δεν έχουν ευχέρεια με την τεχνολογία, αλλά αυτό δεν μπορεί να σταθεί ανασταλτικός παράγοντας στην εξέλιξη. Στην τηλεεκπαίδευση, όμως, έχουμε να κάνουμε με παιδιά που έχουν όλα smartphone και internet. Συνεπώς αυτό δεν ισχύει. Πρόκειται, απλά, για την κεκτημένη ταχύτητα αποστροφής προς την τεχνολογία.
Όλα αυτά καθιστούν το εγχείρημα δύσκολο, αλλά όχι ακατόρθωτο. Σημασία έχει να ξεκινήσει η προσπάθεια και να μπει το νερό στ’ αυλάκι. Να προσπαθήσουμε να ακολουθήσουμε αυτό που γίνεται στον κόσμο. Για να είμαστε έτοιμοι για την επόμενη φορά.