facebook circle color 256twitter circle birdyoutube 256
phoneEpi
panelladikes2020
 
Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή
Συνεργάτης των Φροντιστηρίων Επί
Πηγή: naftemporiki.gr 
 
Ανακοινώθηκε το τελικό νομοσχέδιο για πολλά θέματα της εκπαίδευσης, μεταξύ των οποίων και η νέα Γ Λυκείου και το σύστημα πρόσβασης στις Ανώτατες Σχολές. Η δυστοκία του Υπουργείου Παιδείας στο σχεδιασμό και την υλοποίηση του εγχειρήματος προκύπτει από τις διατάξεις του νομοσχεδίου, που αναμένεται να ψηφιστεί πριν το Πάσχα, όπως αναφέρει το Υπουργείο Παιδείας.
Θα χρειαστούν 17 Υπουργικές αποφάσεις για να ρυθμιστούν τα θέματα που δεν περιγράφονται στο νομοσχέδιο. Πρόκειται για θέματα σημαντικά, αφού οι λεπτομέρειες θα κρίνουν την επιτυχία ή όχι του νέου συστήματος εισαγωγής. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι δεν ορίζονται:
  • Το ωρολόγιο πρόγραμμα της Γ Λυκείου που θα εφαρμοστεί από τον προσεχή Σεπτέμβριο. Αυτό δεν αποτελεί λεπτομέρεια, καθώς δεν είναι δυνατό να υπολογιστεί πόσοι καθηγητές θα χρειαστούν για να διδάξουν τα μαθήματα του προγράμματος, άρα υπονομεύει τον προγραμματισμό της επόμενης χρονιάς, καθιστώντας δύσκολη την προσπάθεια να είναι οι καθηγητές στις θέσεις τους στον αγιασμό. Είχε ανακοινωθεί ότι τα Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα θα διδάσκονται 6 ώρες την εβδομάδα το καθένα, μετά προστέθηκε και έβδομη ώρα που ονομάστηκε συνεργασία του καθηγητή με τους μαθητές και έτσι το ωρολόγιο πρόγραμμα έφτασε τις 32 ώρες που είναι και σήμερα. Το νομοσχέδιο αναφέρει 32 διδακτικές ώρες την εβδομάδα χωρίς τίποτε άλλο.
  • Δεν αναφέρεται αν θα υπάρχουν περιφερειακές εξετάσεις για το απολυτήριο Λυκείου, ή σε ομάδες σχολείων, όπως είχε ανακοινωθεί παλαιότερα, ή αν οι μαθητές θα παίρνουν το απολυτήριο με ενδοσχολικές εξετάσεις, όπως μέχρι σήμερα.
  • Δεν αναφέρεται πόσες σχολές θα δηλώνουν οι υποψήφιοι στο ενδεικτικό μηχανογραφικό. Αφήνεται για αργότερα ο καθορισμός των τμημάτων που απαιτούν ειδικό μάθημα για την εισαγωγή, καθώς και οι συντελεστές των ειδικών μαθημάτων.
  • Δεν αναφέρεται ο τρόπος υπολογισμού των μορίων. Το μόνο που γράφει το νομοσχέδιο είναι ότι θα υπολογίζονται τα μόρια από το μέσο όρο των 4 πανελλαδικά εξεταζομένων μαθημάτων. Από αυτό συμπεραίνουμε ότι δεν θα υπάρχουν συντελεστές βαρύτητας στα μαθήματα. Αυτό, κατά τη γνώμη μου, δεν είναι σωστό για δύο λόγους:
    1. Αν δούμε τα προγράμματα σπουδών των Πανεπιστημίων θα δούμε, για παράδειγμα, ότι στα τμήματα Μηχανολόγων Μηχανικών υπάρχει μόνο ένα μάθημα χημείας και κάποια άλλα που απαιτούν γνώσεις χημείας, ενώ υπάρχουν πολλά μαθήματα μαθηματικών και φυσικής. Συνεπώς θα πρέπει οι φοιτητές τους να ξέρουν πολύ καλά κυρίως Μαθηματικά και Φυσική. Θα έπρεπε τα Πανεπιστήμια να ορίζουν τους συντελεστές βαρύτητας, σε συνεννόηση μεταξύ τους. Δηλαδή τα τμήματα Μηχανολόγων να έχουν τους ίδιους συντελεστές.
    2. Κάποια μαθήματα είναι πιο δύσκολα από άλλα. Για να γράψει μία μονάδα παραπάνω ένας μαθητής σε ένα από τα δύσκολα μαθήματα χρειάζεται διπλάσια προσπάθεια από ότι σε ένα πιο εύκολο μάθημα. Δεν είναι δίκαιο να αμείβεται με τα ίδια μόρια η διπλάσια προσπάθεια.
  • Δεν διευκρινίζεται αν οι υποψήφιοι του 2019 θα έχουν τη δυνατότητα να δώσουν εξετάσεις το 2020 με το δικό τους σύστημα εισαγωγής, όπως γίνεται κάθε φορά που αλλάζει το σύστημα εισαγωγής. Είναι σημαντικό γι’ αυτά τα παιδιά γιατί αλλάζουν είτε τα μαθήματα (από Λατινικά σε Κοινωνιολογία, από Νεοελληνική Γλώσσα σε Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία) είτε αυξάνεται η ύλη σε όλα τα άλλα μαθήματα. Συνεπώς δεν μπορούν να δώσουν με το νέο σύστημα.
  • Θα καταργηθούν από το σχολικό έτος 2020-2021 οι ομάδες Προσανατολισμού στη Β Λυκείου κάνοντας το σύστημα να μοιάζει όλο και περισσότερο στις δέσμες.
  • Μία άλλη απόδειξη της δυστοκίας και της καθυστέρησης είναι η μετάθεση των ημερομηνιών για την πρώτη χρονιά εφαρμογής του συστήματος. Το νομοσχέδιο αναφέρει ότι η ακριβής κατανομή των σχολών και των τμημάτων στα επιστημονικά πεδία και η εξεταστέα ύλη θα ανακοινώνονται κάθε χρόνο μέχρι τις 30 Μαΐου. Για φέτος η ανακοίνωση μετατίθεται για τις 30 Σεπτεμβρίου. Η συμπλήρωση του ενδεικτικού μηχανογραφικού θα γίνεται στο τέλος της Β Λυκείου μέχρι τις 30 Ιουνίου, αλλά για φέτος αυτό θα γίνει μέχρι τις 30 Οκτωβρίου. Η χρονική μετάθεση των τριών καθοριστικών θεμάτων θα δημιουργήσει προβλήματα στους μαθητές, αφού δεν θα ξέρουν μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου τις σχολές κάθε πεδίου, δημιουργώντας πρόβλημα στην επιλογή ομάδας προσανατολισμού και στην προετοιμασία τους που δεν είναι δυνατόν να ξεκινήσει τον Οκτώβριο.
  • Ακόμη συμπληρώνοντας το ενδεικτικό μηχανογραφικό μέχρι 30 Οκτωβρίου με τα αποτελέσματα να ανακοινώνονται το Νοέμβριο, δεν είναι δυνατό να περιμένουν το Νοέμβριο για να αποφασίσουν αν θα προετοιμαστούν για τις εξετάσεις ή θα επιλέξουν Τμήμα Ελεύθερης Πρόσβασης (ΤΕΠ). Θα ξεκινήσουν την προετοιμασία τους υποχρεωτικά και στην πράξη θα ακυρωθεί η δυνατότητα αποφυγής των Πανελλαδικών Εξετάσεων.
  • Ο βαθμός του Απολυτηρίου Λυκείου θα προσμετράται κατά 10%, αλλά όχι την πρώτη χρονιά.

Αυτή η καθυστέρηση με τις διαρκείς αναβολές, να θυμίσουμε ότι ο Υπουργός είχε ανακοινώσει ότι το σύστημα θα έχει ψηφιστεί μέχρι τα Χριστούγεννα, δημιουργεί αγωνία και άγχος στους μαθητές και τους γονείς τους, που δεν γνωρίζουν τους κανόνες του παιγνιδιού που καλούνται να παίξουν, και ρωτούν συνεχώς χωρίς κανείς να μπορεί να τους δώσει έγκυρες απαντήσεις.
 
 
Ισορροπία
 
Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή
Συνεργάτης των Φροντιστηρίων Επί
Πηγή: naftemporiki.gr
Αλλάζουν πολλά στην εκπαίδευση, σε όλο το εύρος της. Κάποιες από τις αλλαγές και ο συνδυασμός τους θα δημιουργήσουν ένα νέο τύπο μαθητή. Ένα μαθητή που θα βρίσκεται χαλαρά στο σχολείο 13 χρόνια: δύο χρόνια στο νηπιαγωγείο, έξι χρόνια στη δημοτικό, τρία χρόνια στο γυμνάσιο και δύο χρόνια στο λύκειο και τον 14ο χρόνο θα του λένε τώρα πρέπει να διαβάσεις σκληρά γιατί έχεις μπροστά σου τις εισαγωγικές εξετάσεις.
Μόνο που αυτός δεν θα μπορεί να το κάνει μετά από 13 χρόνια χαλαρότητας.Ας δούμε τα πράγματα από την αρχή.
 
Το Υπουργείο Παιδείας παίρνει μέτρα, ώστε να έχουμε πιο ξεκούραστους μαθητές.
Στο Δημοτικό καθιέρωσε δύο Σαββατοκύριακα με την τσάντα να μένει στο σχολείο, ώστε να μην υπάρχει μελέτη στο σπίτι, αλλά μόνο παιγνίδι.
Στο Γυμνάσιο και το Λύκειο πάμε για έναρξη των μαθημάτων στις 9.
Στο Γυμνάσιο στις εξετάσεις του Ιουνίου η Γ Γυμνασίου εξετάζεται σε 4 μόνο μαθήματα. 
Στην Α Λυκείου τα εξεταζόμενα μαθήματα γίνονται, από φέτος, 8, στη Β Λυκείου γίνονται 6 και στη Γ Λυκείου είναι 4.
Η μείωση των εξεταζομένων μαθημάτων και η αύξηση των ημερών διδασκαλίας ακούγεται καλό, αλλά κρύβει παγίδες εφησυχασμού για τους μαθητές. Το Υπουργείο μειώνει τα εξεταζόμενα μαθήματα και για όσα μαθήματα δεν θα εξετάζονται τον Ιούνιο επιβάλλει ακόμη ένα τετραμηνιαίο διαγώνισμα στο 2ο τετράμηνο, προσπαθώντας να ισοφαρίσει τη μη εξέταση του μαθήματος τον Ιούνιο. Δεν είναι, όμως, το ίδιο.
Το διαγώνισμα του β τετραμήνου γίνεται σε διευρυμένη ύλη, αφού είναι επαναληπτικό. Οι εξετάσεις του Ιουνίου,όμως, λέγονται γραπτές ανακεφαλαιωτικές εξετάσεις διεξάγονται στα 2/3 της διδαχθείσης ύλης και σκοπός τους είναι η επανάληψη όλης της ύλης της χρονιάς, ώστε οι μαθητές να “τακτοποιήσουν” στο μυαλό τους όλα όσα πρέπει να θυμούνται στην επόμενη τάξη. Γι’ αυτό και “πέφτουν” στις εξετάσεις κάθε χρόνο τα sos. Ακριβώς γιατί αυτά είναι που πρέπει να θυμούνται οι μαθητές. Δεν είναι χαζοί οι καθηγητές. Γνωρίζουν ότι οι μαθητές γνωρίζουν τι περίπου θα τους ζητηθεί. Αλλά αυτά είναι όσα πρέπει να θυμούνται.

Υπάρχει και άλλος ένας λόγος που γίνονται οι εξετάσεις. Είναι μία εκτίμηση των επιδόσεων του μαθητή. Αν δεν γράψει καλά στην Άλγεβρα, για παράδειγμα, τότε έχει μία προειδοποίηση ότι κάτι δεν πάει καλά και κάτι πρέπει να αλλάξει. Οι μαθητές της Β Λυκείου της θετικής κατεύθυνσης δεν θα εξεταστούν τον Ιούνιο στην άλγεβρα, τη γεωμετρία, τη φυσική και τη χημεία. Πρόκειται για τα μαθήματα η ύλη των οποίων είναι απαραίτητη για την επιτυχία τους στις πανελλήνιες εξετάσεις.  Ειδικά με το νέο ύφος των εξετάσεων, που απαιτούνται όλες οι γνώσεις όλων των τάξεων, είναι απαραίτητη η άριστη γνώση αυτών των μαθημάτων. Δεν υπάρχει, όμως, ούτε επανάληψη ούτε αποτίμηση της κατάκτησης της γνώσης, διαδικασίες απαραίτητες για την επιτυχή ολοκλήρωση της ύλης. Όλοι γνωρίζουμε πως ότι δεν καλύπτει το σχολείο θα το καλύψει το φροντιστήριο…
Έχουμε, δηλαδή, δύο τύπους σχολείου. Την χαλαρή κατάσταση από το νηπιαγωγείο μέχρι και τη Β Λυκείου και μετά την Γ Λυκείου, που έχει μία τελείως διαφορετική φυσιογνωμία.
Στη Γ Λυκείου που και επίσημα θα είναι έτος προετοιμασίας για το Πανεπιστήμιο πρέπει ο μαθητής να αλλάξει φιλοσοφία και τρόπο ζωής, εντελώς ξαφνικά.
Τα μαθήματα στο σχολείο θα είναι ουσιαστικά αυτά στα οποία θα εξεταστεί στις εισαγωγικές εξετάσεις. Θα διδάσκονται 6 ώρες την εβδομάδα και η ύλη, όπως φάνηκε από τα προγράμματα σπουδών που ανακοίνωσε το Υπουργείο Παιδείας, θα είναι μεγάλη.
Το… χαλαρό παιδί μας, θα βρεθεί απότομα σε μία νέα κατάσταση.
Μεγάλη ύλη που θεωρεί γνωστό ό,τι διδάχθηκε μέχρι τώρα και υψηλές απαιτήσεις γιατί ο ανταγωνισμός στις περιζήτητες σχολές είναι οξύτατος.Πώς θα μπορέσει να ανταποκριθεί ο μαθητής στο νέο περιβάλλον μάθησης και τις νέες απαιτήσει;. Όταν έχεις μάθει να διαβάζεις μισή ώρα την ημέρα και να παίρνεις 20 ξαφνικά ζορίζεσαι, μου έλεγε ένας μαθητής. Και πράγματι αυτή είναι η πραγματική εικόνα. Με μισή ώρα διάβασμα την ημέρα τα παιδιά έχουν υψηλή βαθμολογία, δεν έχουν και τις επαναληπτικές εξετάσεις να τους ταρακουνήσουν σε περίπτωση αποτυχίας και φτάνουν στην Γ Λυκείου με λειψές γνώσεις και περισσή αυτοπεποίθηση.
Μέτριοι και κάτω μαθητές νομίζουν ότι είναι αριστούχοι και άντε να τους προσγειώσεις στην πραγματικότητα, αυτούς και τους γονείς τους, που νομίζουν ότι όλα βαίνουν καλώς. Άσε που δεν προλαβαίνεις να τους μάθεις όσα δεν γνωρίζουν ενώ οι ίδιοι πιστεύουν ότι τα ξέρουν πολύ καλά.
 
Το ζητούμενο είναι, όπως πάντα, η ισορροπία.
Μην αφήνεις τα παιδιά χαλαρά σε όλο το σχολείο και την τελευταία χρονιά τους ζητάς πράγματα στα οποία δεν μπορούν να ανταποκριθούν. Πρέπει να υπάρχει μία ενιαία αντιμετώπιση σε όλο το λύκειο, τουλάχιστον. Το σωστό είναι να υπάρχει προοδευτικός βαθμός δυσκολίας καθώς το παιδί μεγαλώνει και όχι να πέφτουν ξαφνικά στο κεφάλι του 6 ώρες μαθηματικά, 6 ώρες φυσική και 6 ώρες χημείας την εβδομάδα, με μεγάλη ύλη, που ο μέτριος μαθητής θα “χαθεί” από τον Οκτώβρη.
 
 
Πηγή: naftemporiki

Του Στράτου Στρατηγάκη

Μαθηματικού - Ερευνητή

 exetaseis2
 
Με την ολοκλήρωση του κυρίως μέρους των πανελληνίων εξετάσεων μπορούμε να βγάλουμε κάποια συμπεράσματα για τα θέματα, το βαθμό δυσκολίας τους και την έκταση της ύλης που κάλυπταν. Τα συμπεράσματα αυτά θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν από τους υποψηφίους ως οδηγός για τις εξετάσεις της επόμενης χρονιάς, ώστε η μελέτη τους να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα. Βέβαια στην Ελλάδα ζούμε και μπορεί του χρόνου να αλλάξει το στυλ των θεμάτων, χωρίς καμία προειδοποίηση, αλλά η τάση που παρατηρείται τα δύο τελευταία χρόνια καλό θα είναι να παγιωθεί. Με την ολοκλήρωση του κυρίως μέρους των πανελληνίων εξετάσεων μπορούμε να βγάλουμε κάποια συμπεράσματα για τα θέματα, το βαθμό δυσκολίας τους και την έκταση της ύλης που κάλυπταν. Τα συμπεράσματα αυτά θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν από τους υποψηφίους ως οδηγός για τις εξετάσεις της επόμενης χρονιάς, ώστε η μελέτη τους να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα. Βέβαια στην Ελλάδα ζούμε και μπορεί του χρόνου να αλλάξει το στυλ των θεμάτων, χωρίς καμία προειδοποίηση, αλλά η τάση που παρατηρείται τα δύο τελευταία χρόνια καλό θα είναι να παγιωθεί. 
 
Οι εισαγωγικές εξετάσεις έχουν σκοπό να ορίσουν ποιοι υποψήφιοι θα εισαχθούν στις περιζήτητες σχολές, ποιοι θα εισαχθούν στις υπόλοιπες και ποιοι δεν θα εισαχθούν σε καμία σχολή. Το ζητούμενο είναι, λοιπόν, η ομαλή κατανομή των υποψηφίων στη βαθμολογική κλίμακα. Συνεπώς οι θεματοδότες πρέπει να επινοήσουν ένα θέμα που δεν θα λύνει παρά μόνο το 10% των υποψηφίων, ένα άλλο που θα το λύνει μόνο το 20% των υποψηφίων, ώστε να επιτύχουν την ομαλή κατανομή των υποψηφίων στη βαθμολογική κλίμακα. 
 
Μέχρι πριν δύο χρόνια η εξέταση στα Μαθηματικά στηριζόταν στην ύλη κυρίως της Γ Λυκείου και η επίλυση των δύσκολων ασκήσεων απαιτούσε τεχνάσματα και τρικ που μάθαιναν οι υποψήφιοι ως μεθοδολογίες. Αυτή η λογική σκοτώνει τη γνώση και το μυαλό του υποψηφίου. Είχε επίσης ως αποτέλεσμα να χωρίζουν οι μαθητές τα Μαθηματικά σε χρήσιμα και «άχρηστα», για την εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση.
Τα δύο τελευταία χρόνια βλέπουμε μια αλλαγή στις απαιτήσεις του διαγωνίσματος των Μαθηματικών. Ζητούνται γνώσεις και από προηγούμενες τάξεις, όπως πέρυσι με την τριγωνομετρία και φέτος με τη γεωμετρία. Αυτό σημαίνει ότι πηγαίνουμε προς την εξέταση των συνολικών γνώσεων του υποψηφίου στο μάθημα και όχι μόνο στην ύλη της Γ Λυκείου. Ο νέος τρόπος εξέτασης είναι πιο δίκαιος γιατί ο υποψήφιος εξετάζεται σε μεγαλύτερης έκτασης ύλη, μικρότερου βαθμού δυσκολίας στο κάθε θέμα. Θα πρέπει, βέβαια, οι θεματοδότες να μελετούν προσεκτικά τα στατιστικά στοιχεία των επιδόσεων, ώστε να μειωθεί το ποσοστό των υποψηφίων που γράφουν πολύ χαμηλούς βαθμούς. Πέρυσι οι υποψήφιοι της ομάδας προσανατολισμού οικονομίας και πληροφορικής που έγραψαν βαθμό μικρότερο του 5 στα 20 έφτασε το 50%! Θα δούμε τα φετινά στατιστικά να δούμε αν βελτιώθηκε το ποσοστό. Φυσικά οι επιδόσεις αυτές δεν έχουν επίπτωση στην εισαγωγή στις Ανώτατες Σχολές, αφού ο αριθμός των εισακτέων είναι προκαθορισμένος. Απλά εισήχθησαν πέρυσι μαθητές σε Πανεπιστημιακές Σχολές της Αθήνας με βαθμό στα Μαθηματικά κάτω από τη βάση.
 
Στη Χημεία ζητήθηκε κρίση και εφαρμογή των ορισμών. Όχι σε όλα τα θέματα, αλλά δεν μπορούσε ένας υποψήφιος να γράψει 20 αν δεν είχε σε βάθος γνώση των πραγμάτων. Δεν αρκούσαν οι μεθοδολογίες, που συνήθως διδάσκονται, για να φτάσει κανείς στο άριστα. 
 
Στη Βιολογία η παπαγαλία θα έφερνε σε αδιέξοδο όποιον μαθητή είχε προετοιμαστεί με αυτόν τον τρόπο. Η απαίτηση και εδώ ήταν όχι απλά η γνώση αλλά η βαθιά κατανόηση των εννοιών και η εξαγωγή συμπερασμάτων με βάση αυτή την κατανόηση.
 
Παρά τις επιμέρους διαφωνίες αρκετών εκπαιδευτικών, με ενστάσεις για ασάφειες στα θέματα των Αρχών Οικονομικής Θεωρίας από την Ένωση Οικονομολόγων Εκπαιδευτικών, κάποιες διαμαρτυρίες για το Β2 της Φυσικής, η γενική εικόνα είναι ότι τα θέματα βρίσκονται σε σωστό δρόμο. Στηρίζονται όχι απλά στη γνώση της ύλης, αλλά στη βαθιά της κατανόηση που επιτρέπει την απάντηση σε ερωτήσεις κρίσης. Αυτός είναι, πιστεύω, ο κοινός παρονομαστής του νέου ύφους των θεμάτων. Πάνω σ’ αυτή την αρχή πρέπει να γίνει η προετοιμασία των υποψηφίων για τις επόμενες πανελλήνιες εξετάσεις.
 
Πρέπει, όμως, να οριστικοποιηθεί το ύφος τους και να γίνουν γνωστές οι απαιτήσεις των εξεταστών από τους υποψηφίους, ώστε να μην έχουμε αιφνιδιασμούς, που σημαίνει ότι κάποιοι είναι πιο τυχεροί που κατάφεραν να προβλέψουν την τάση. Αυτό είναι έξω από τη διαδικασία της μάθησης. Είναι σωστό να δημοσιεύονται πρότυπα διαγωνίσματα που θα δίνουν το ύφος και τη λογική των θεμάτων, ώστε οι υποψήφιοι να προετοιμάζονται στη σωστή κατεύθυνση και να σταματήσουν οι φήμες που κυκλοφορούν κάθε χρόνο για το τι θα εξεταστεί.