facebook circle color 256twitter circle birdyoutube 256
phoneEpi
 
tei atiinas
 
Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - ΕρευνητήΑυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Πηγή naftemporiki.gr

Τελειώνει ο Οκτώβριος, έρχεται η παρέλαση και οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου ακόμη δεν γνωρίζουν την κατανομή των σχολών στα επιστημονικά πεδία. Βάσει του νόμου του κ. Γαβρόγλου πρέπει μέχρι τις 30 Μαΐου κάθε χρόνο να ανακοινώνεται η ακριβής κατανομή των Τμημάτων και ο αριθμός των εισακτέων που θα ισχύσει την επόμενη χρονιά. Έτσι οι υποψήφιοι θα μπορούν, ξεκινώντας την προετοιμασία τους για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις της επόμενης χρονιάς, να κάνουν τις επιλογές τους, γνωρίζοντας τους όρους εισαγωγής. Ειδικά για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2020 η προθεσμία ήταν μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου.
 
Υπάρχει, δηλαδή, καθυστέρηση σχεδόν ένα μήνα από την προθεσμία που έδινε ειδικά για φέτος ο νόμος Γαβρόγλου. Θα μου πείτε άλλαξε η κυβέρνηση, άλλαξαν υπουργοί, υφυπουργοί και σύμβουλοι. Χρειάζεται χρόνος μέχρι να βρουν τα πατήματά τους οι νέοι. Σωστό, αλλά το πρόβλημά μας δεν είναι πολιτικό. Δεν χρειάζεται να αποφασίσει για κάτι τέτοιο η υπουργός. Αυτό έλειπε να αποφασίζει και για τα τόσο μικρά θέματα η υπουργός. Το θέμα είναι διοικητικό. Θα έπρεπε το αρμόδιο τμήμα του υπουργείου να έχει κάνει τη δουλειά και η υπουργός απλά να υπογράψει την απόφαση.
 
Το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει ένας σταθερός διοικητικός μηχανισμός, που λειτουργεί ανεξάρτητα από τον εκάστοτε υπουργό Παιδείας. Για να πιάσουμε το θέμα από την αρχή δεν υπάρχει σχεδόν καθόλου διοικητικός μηχανισμός, αφού το υπουργείο Παιδείας λειτουργεί με αποσπασμένους εκπαιδευτικούς, που σήμερα είναι στο υπουργείο και αύριο δεν είναι. Αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι δεν μπορεί να λειτουργήσει η διοίκηση μ’ αυτόν τον τρόπο. Είναι ευθύνη όλων των προηγούμενων υπουργών Παιδείας ότι δεν έλυσαν το πρόβλημα. Όλοι αναγγέλλουν τη μία αλλαγή μετά την άλλη, όλοι τα αλλάζουν όλα και όλο και χειρότερα γίνονται τα πράγματα, αλλά αρνούνται να στελεχώσουν τις υπηρεσίες του υπουργείου με μόνιμο διοικητικό προσωπικό, ώστε ο διοικητικός μηχανισμός να λειτουργεί. Ας μην ξεχνάμε ότι το υπουργείο Παιδείας έχει να διαχειριστεί τους περισσότερους υπαλλήλους από κάθε άλλο Υπουργείο και έχει πάρα πολλούς εποπτευόμενους φορείς.
 
Τα αποτελέσματα αυτής της κατάστασης είναι να εκδίδονται αποφάσεις και μετά να έχουμε ανακοινοποίηση στο ορθό ή να έχουμε διορθώσεις σφαλμάτων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα στην Υπουργική Απόφαση με τις αντιστοιχίες των τμημάτων πληροφορηθήκαμε ότι το Οικονομικό Τμήμα και το τμήμα Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου έχουν έδρα τα… Τρίκαλα. Τα συνεχή λάθη δημιουργούν την ανάγκη συνεχών διορθώσεων και, φυσικά, την απώλεια πολλών εργατοωρών.
 
Γιατί κανείς υπουργός δεν λύνει το θέμα, ώστε να αποκτήσει το υπουργείο το απαραίτητο προσωπικό και να μπορεί να λειτουργεί όπως πρέπει; Γιατί κανείς δεν ενδιαφέρεται. Οι πιο προχωρημένοι υπουργοί Παιδείας έχουν εξαγγείλει ότι θα μειώσουν τον αριθμό των αποσπασμένων εκπαιδευτικών, για να επιστρέψουν τάχα μου οι εκπαιδευτικοί στις τάξεις, αλλά κανείς δεν πάει παραπέρα.
 
Ιδού λοιπόν πεδίον δόξης λαμπρό για όποιον υπουργό θέλει να αρχίσει από κάπου να φτιάχνει τα πράγματα. Το υπουργείο Παιδείας χρειάζεται μόνιμο διοικητικό προσωπικό για να μπορεί να λειτουργήσει με στοιχειώδη επάρκεια, να ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις του και να μην παραβιάζει τις προθεσμίες που το ίδιο επιβάλλει δια νόμου. Περιμένουμε, λοιπόν, την ανακοίνωση της ακριβούς κατάταξης των τμημάτων στα Επιστημονικά Πεδία που έπρεπε να έχει δημοσιευτεί μέχρι το τέλος του προηγούμενου μήνα.
 
 
panelladikes2020
 
Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή
Συνεργάτης των Φροντιστηρίων Επί
Πηγή: naftemporiki.gr 
 
Ανακοινώθηκε το τελικό νομοσχέδιο για πολλά θέματα της εκπαίδευσης, μεταξύ των οποίων και η νέα Γ Λυκείου και το σύστημα πρόσβασης στις Ανώτατες Σχολές. Η δυστοκία του Υπουργείου Παιδείας στο σχεδιασμό και την υλοποίηση του εγχειρήματος προκύπτει από τις διατάξεις του νομοσχεδίου, που αναμένεται να ψηφιστεί πριν το Πάσχα, όπως αναφέρει το Υπουργείο Παιδείας.
Θα χρειαστούν 17 Υπουργικές αποφάσεις για να ρυθμιστούν τα θέματα που δεν περιγράφονται στο νομοσχέδιο. Πρόκειται για θέματα σημαντικά, αφού οι λεπτομέρειες θα κρίνουν την επιτυχία ή όχι του νέου συστήματος εισαγωγής. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι δεν ορίζονται:
  • Το ωρολόγιο πρόγραμμα της Γ Λυκείου που θα εφαρμοστεί από τον προσεχή Σεπτέμβριο. Αυτό δεν αποτελεί λεπτομέρεια, καθώς δεν είναι δυνατό να υπολογιστεί πόσοι καθηγητές θα χρειαστούν για να διδάξουν τα μαθήματα του προγράμματος, άρα υπονομεύει τον προγραμματισμό της επόμενης χρονιάς, καθιστώντας δύσκολη την προσπάθεια να είναι οι καθηγητές στις θέσεις τους στον αγιασμό. Είχε ανακοινωθεί ότι τα Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα θα διδάσκονται 6 ώρες την εβδομάδα το καθένα, μετά προστέθηκε και έβδομη ώρα που ονομάστηκε συνεργασία του καθηγητή με τους μαθητές και έτσι το ωρολόγιο πρόγραμμα έφτασε τις 32 ώρες που είναι και σήμερα. Το νομοσχέδιο αναφέρει 32 διδακτικές ώρες την εβδομάδα χωρίς τίποτε άλλο.
  • Δεν αναφέρεται αν θα υπάρχουν περιφερειακές εξετάσεις για το απολυτήριο Λυκείου, ή σε ομάδες σχολείων, όπως είχε ανακοινωθεί παλαιότερα, ή αν οι μαθητές θα παίρνουν το απολυτήριο με ενδοσχολικές εξετάσεις, όπως μέχρι σήμερα.
  • Δεν αναφέρεται πόσες σχολές θα δηλώνουν οι υποψήφιοι στο ενδεικτικό μηχανογραφικό. Αφήνεται για αργότερα ο καθορισμός των τμημάτων που απαιτούν ειδικό μάθημα για την εισαγωγή, καθώς και οι συντελεστές των ειδικών μαθημάτων.
  • Δεν αναφέρεται ο τρόπος υπολογισμού των μορίων. Το μόνο που γράφει το νομοσχέδιο είναι ότι θα υπολογίζονται τα μόρια από το μέσο όρο των 4 πανελλαδικά εξεταζομένων μαθημάτων. Από αυτό συμπεραίνουμε ότι δεν θα υπάρχουν συντελεστές βαρύτητας στα μαθήματα. Αυτό, κατά τη γνώμη μου, δεν είναι σωστό για δύο λόγους:
    1. Αν δούμε τα προγράμματα σπουδών των Πανεπιστημίων θα δούμε, για παράδειγμα, ότι στα τμήματα Μηχανολόγων Μηχανικών υπάρχει μόνο ένα μάθημα χημείας και κάποια άλλα που απαιτούν γνώσεις χημείας, ενώ υπάρχουν πολλά μαθήματα μαθηματικών και φυσικής. Συνεπώς θα πρέπει οι φοιτητές τους να ξέρουν πολύ καλά κυρίως Μαθηματικά και Φυσική. Θα έπρεπε τα Πανεπιστήμια να ορίζουν τους συντελεστές βαρύτητας, σε συνεννόηση μεταξύ τους. Δηλαδή τα τμήματα Μηχανολόγων να έχουν τους ίδιους συντελεστές.
    2. Κάποια μαθήματα είναι πιο δύσκολα από άλλα. Για να γράψει μία μονάδα παραπάνω ένας μαθητής σε ένα από τα δύσκολα μαθήματα χρειάζεται διπλάσια προσπάθεια από ότι σε ένα πιο εύκολο μάθημα. Δεν είναι δίκαιο να αμείβεται με τα ίδια μόρια η διπλάσια προσπάθεια.
  • Δεν διευκρινίζεται αν οι υποψήφιοι του 2019 θα έχουν τη δυνατότητα να δώσουν εξετάσεις το 2020 με το δικό τους σύστημα εισαγωγής, όπως γίνεται κάθε φορά που αλλάζει το σύστημα εισαγωγής. Είναι σημαντικό γι’ αυτά τα παιδιά γιατί αλλάζουν είτε τα μαθήματα (από Λατινικά σε Κοινωνιολογία, από Νεοελληνική Γλώσσα σε Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία) είτε αυξάνεται η ύλη σε όλα τα άλλα μαθήματα. Συνεπώς δεν μπορούν να δώσουν με το νέο σύστημα.
  • Θα καταργηθούν από το σχολικό έτος 2020-2021 οι ομάδες Προσανατολισμού στη Β Λυκείου κάνοντας το σύστημα να μοιάζει όλο και περισσότερο στις δέσμες.
  • Μία άλλη απόδειξη της δυστοκίας και της καθυστέρησης είναι η μετάθεση των ημερομηνιών για την πρώτη χρονιά εφαρμογής του συστήματος. Το νομοσχέδιο αναφέρει ότι η ακριβής κατανομή των σχολών και των τμημάτων στα επιστημονικά πεδία και η εξεταστέα ύλη θα ανακοινώνονται κάθε χρόνο μέχρι τις 30 Μαΐου. Για φέτος η ανακοίνωση μετατίθεται για τις 30 Σεπτεμβρίου. Η συμπλήρωση του ενδεικτικού μηχανογραφικού θα γίνεται στο τέλος της Β Λυκείου μέχρι τις 30 Ιουνίου, αλλά για φέτος αυτό θα γίνει μέχρι τις 30 Οκτωβρίου. Η χρονική μετάθεση των τριών καθοριστικών θεμάτων θα δημιουργήσει προβλήματα στους μαθητές, αφού δεν θα ξέρουν μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου τις σχολές κάθε πεδίου, δημιουργώντας πρόβλημα στην επιλογή ομάδας προσανατολισμού και στην προετοιμασία τους που δεν είναι δυνατόν να ξεκινήσει τον Οκτώβριο.
  • Ακόμη συμπληρώνοντας το ενδεικτικό μηχανογραφικό μέχρι 30 Οκτωβρίου με τα αποτελέσματα να ανακοινώνονται το Νοέμβριο, δεν είναι δυνατό να περιμένουν το Νοέμβριο για να αποφασίσουν αν θα προετοιμαστούν για τις εξετάσεις ή θα επιλέξουν Τμήμα Ελεύθερης Πρόσβασης (ΤΕΠ). Θα ξεκινήσουν την προετοιμασία τους υποχρεωτικά και στην πράξη θα ακυρωθεί η δυνατότητα αποφυγής των Πανελλαδικών Εξετάσεων.
  • Ο βαθμός του Απολυτηρίου Λυκείου θα προσμετράται κατά 10%, αλλά όχι την πρώτη χρονιά.

Αυτή η καθυστέρηση με τις διαρκείς αναβολές, να θυμίσουμε ότι ο Υπουργός είχε ανακοινώσει ότι το σύστημα θα έχει ψηφιστεί μέχρι τα Χριστούγεννα, δημιουργεί αγωνία και άγχος στους μαθητές και τους γονείς τους, που δεν γνωρίζουν τους κανόνες του παιγνιδιού που καλούνται να παίξουν, και ρωτούν συνεχώς χωρίς κανείς να μπορεί να τους δώσει έγκυρες απαντήσεις.
 
 
Ισορροπία
 
Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή
Συνεργάτης των Φροντιστηρίων Επί
Πηγή: naftemporiki.gr
Αλλάζουν πολλά στην εκπαίδευση, σε όλο το εύρος της. Κάποιες από τις αλλαγές και ο συνδυασμός τους θα δημιουργήσουν ένα νέο τύπο μαθητή. Ένα μαθητή που θα βρίσκεται χαλαρά στο σχολείο 13 χρόνια: δύο χρόνια στο νηπιαγωγείο, έξι χρόνια στη δημοτικό, τρία χρόνια στο γυμνάσιο και δύο χρόνια στο λύκειο και τον 14ο χρόνο θα του λένε τώρα πρέπει να διαβάσεις σκληρά γιατί έχεις μπροστά σου τις εισαγωγικές εξετάσεις.
Μόνο που αυτός δεν θα μπορεί να το κάνει μετά από 13 χρόνια χαλαρότητας.Ας δούμε τα πράγματα από την αρχή.
 
Το Υπουργείο Παιδείας παίρνει μέτρα, ώστε να έχουμε πιο ξεκούραστους μαθητές.
Στο Δημοτικό καθιέρωσε δύο Σαββατοκύριακα με την τσάντα να μένει στο σχολείο, ώστε να μην υπάρχει μελέτη στο σπίτι, αλλά μόνο παιγνίδι.
Στο Γυμνάσιο και το Λύκειο πάμε για έναρξη των μαθημάτων στις 9.
Στο Γυμνάσιο στις εξετάσεις του Ιουνίου η Γ Γυμνασίου εξετάζεται σε 4 μόνο μαθήματα. 
Στην Α Λυκείου τα εξεταζόμενα μαθήματα γίνονται, από φέτος, 8, στη Β Λυκείου γίνονται 6 και στη Γ Λυκείου είναι 4.
Η μείωση των εξεταζομένων μαθημάτων και η αύξηση των ημερών διδασκαλίας ακούγεται καλό, αλλά κρύβει παγίδες εφησυχασμού για τους μαθητές. Το Υπουργείο μειώνει τα εξεταζόμενα μαθήματα και για όσα μαθήματα δεν θα εξετάζονται τον Ιούνιο επιβάλλει ακόμη ένα τετραμηνιαίο διαγώνισμα στο 2ο τετράμηνο, προσπαθώντας να ισοφαρίσει τη μη εξέταση του μαθήματος τον Ιούνιο. Δεν είναι, όμως, το ίδιο.
Το διαγώνισμα του β τετραμήνου γίνεται σε διευρυμένη ύλη, αφού είναι επαναληπτικό. Οι εξετάσεις του Ιουνίου,όμως, λέγονται γραπτές ανακεφαλαιωτικές εξετάσεις διεξάγονται στα 2/3 της διδαχθείσης ύλης και σκοπός τους είναι η επανάληψη όλης της ύλης της χρονιάς, ώστε οι μαθητές να “τακτοποιήσουν” στο μυαλό τους όλα όσα πρέπει να θυμούνται στην επόμενη τάξη. Γι’ αυτό και “πέφτουν” στις εξετάσεις κάθε χρόνο τα sos. Ακριβώς γιατί αυτά είναι που πρέπει να θυμούνται οι μαθητές. Δεν είναι χαζοί οι καθηγητές. Γνωρίζουν ότι οι μαθητές γνωρίζουν τι περίπου θα τους ζητηθεί. Αλλά αυτά είναι όσα πρέπει να θυμούνται.

Υπάρχει και άλλος ένας λόγος που γίνονται οι εξετάσεις. Είναι μία εκτίμηση των επιδόσεων του μαθητή. Αν δεν γράψει καλά στην Άλγεβρα, για παράδειγμα, τότε έχει μία προειδοποίηση ότι κάτι δεν πάει καλά και κάτι πρέπει να αλλάξει. Οι μαθητές της Β Λυκείου της θετικής κατεύθυνσης δεν θα εξεταστούν τον Ιούνιο στην άλγεβρα, τη γεωμετρία, τη φυσική και τη χημεία. Πρόκειται για τα μαθήματα η ύλη των οποίων είναι απαραίτητη για την επιτυχία τους στις πανελλήνιες εξετάσεις.  Ειδικά με το νέο ύφος των εξετάσεων, που απαιτούνται όλες οι γνώσεις όλων των τάξεων, είναι απαραίτητη η άριστη γνώση αυτών των μαθημάτων. Δεν υπάρχει, όμως, ούτε επανάληψη ούτε αποτίμηση της κατάκτησης της γνώσης, διαδικασίες απαραίτητες για την επιτυχή ολοκλήρωση της ύλης. Όλοι γνωρίζουμε πως ότι δεν καλύπτει το σχολείο θα το καλύψει το φροντιστήριο…
Έχουμε, δηλαδή, δύο τύπους σχολείου. Την χαλαρή κατάσταση από το νηπιαγωγείο μέχρι και τη Β Λυκείου και μετά την Γ Λυκείου, που έχει μία τελείως διαφορετική φυσιογνωμία.
Στη Γ Λυκείου που και επίσημα θα είναι έτος προετοιμασίας για το Πανεπιστήμιο πρέπει ο μαθητής να αλλάξει φιλοσοφία και τρόπο ζωής, εντελώς ξαφνικά.
Τα μαθήματα στο σχολείο θα είναι ουσιαστικά αυτά στα οποία θα εξεταστεί στις εισαγωγικές εξετάσεις. Θα διδάσκονται 6 ώρες την εβδομάδα και η ύλη, όπως φάνηκε από τα προγράμματα σπουδών που ανακοίνωσε το Υπουργείο Παιδείας, θα είναι μεγάλη.
Το… χαλαρό παιδί μας, θα βρεθεί απότομα σε μία νέα κατάσταση.
Μεγάλη ύλη που θεωρεί γνωστό ό,τι διδάχθηκε μέχρι τώρα και υψηλές απαιτήσεις γιατί ο ανταγωνισμός στις περιζήτητες σχολές είναι οξύτατος.Πώς θα μπορέσει να ανταποκριθεί ο μαθητής στο νέο περιβάλλον μάθησης και τις νέες απαιτήσει;. Όταν έχεις μάθει να διαβάζεις μισή ώρα την ημέρα και να παίρνεις 20 ξαφνικά ζορίζεσαι, μου έλεγε ένας μαθητής. Και πράγματι αυτή είναι η πραγματική εικόνα. Με μισή ώρα διάβασμα την ημέρα τα παιδιά έχουν υψηλή βαθμολογία, δεν έχουν και τις επαναληπτικές εξετάσεις να τους ταρακουνήσουν σε περίπτωση αποτυχίας και φτάνουν στην Γ Λυκείου με λειψές γνώσεις και περισσή αυτοπεποίθηση.
Μέτριοι και κάτω μαθητές νομίζουν ότι είναι αριστούχοι και άντε να τους προσγειώσεις στην πραγματικότητα, αυτούς και τους γονείς τους, που νομίζουν ότι όλα βαίνουν καλώς. Άσε που δεν προλαβαίνεις να τους μάθεις όσα δεν γνωρίζουν ενώ οι ίδιοι πιστεύουν ότι τα ξέρουν πολύ καλά.
 
Το ζητούμενο είναι, όπως πάντα, η ισορροπία.
Μην αφήνεις τα παιδιά χαλαρά σε όλο το σχολείο και την τελευταία χρονιά τους ζητάς πράγματα στα οποία δεν μπορούν να ανταποκριθούν. Πρέπει να υπάρχει μία ενιαία αντιμετώπιση σε όλο το λύκειο, τουλάχιστον. Το σωστό είναι να υπάρχει προοδευτικός βαθμός δυσκολίας καθώς το παιδί μεγαλώνει και όχι να πέφτουν ξαφνικά στο κεφάλι του 6 ώρες μαθηματικά, 6 ώρες φυσική και 6 ώρες χημείας την εβδομάδα, με μεγάλη ύλη, που ο μέτριος μαθητής θα “χαθεί” από τον Οκτώβρη.